Citat:
Ursprungligen postat av indianhej
Jo jag förstår din tankegång.Jag fattar inte varför detta yrke ska upp till högskolan.Komvux har en ett-årig usk-utbildning, det räcker gott och väl för att beteckna undersköterskan för kvalificerad.
Vad är då nästa steg?. Ska sopåkarna,slamsugare också få en utbildning på högskolan kanske - en treårig utbildning i ekologi ,miljö&geovetenskap.
Det blir överdrivet
Sopåkare och slamsugare behöver i vart fall en högre behörighet i sina körkort. Du kan betrakta detta som en högre utbildning, då det i en körkortsutbildning idag ingår miljö, hälsa, ergonomi osv.
Går du sedan en yrkesutbildning ingår det en hel del fördjupning, allt för att få kompetent personal, dessutom kan det finnas risk för folks hälsa då tunga fordon är inblandade, potentiellt farligt avfall osv.
Du får nog hitta en annan yrkesgrupp som exempel
Men visst, en komvuxutbildning räcker säkert för att kunna erbjuda kompetens, men hade du inte hellre lagt in din morsa på ett hem där personalen hade femårig utbildning, istället för enårig?
Kanske är det så som en del resonerar när de skapar den här typen utav utbildningar?
Jag kan dock hålla med dig, det kan lätt bli just överdrivet.