2009-02-06, 15:00
Medlem
indianhejs avatar
När jag slår upp tidningen så slås jag av rubriken -Undersköterskor och pionjärerer vid högskolan.

Handlar om tre undersköterskor som läst på halvfart i 2,5år vid högskolan i Skövde.Jag läser bl.a om Sofie som numera kan titulera sig filosofie kanditad i omvårdnad - alltså va fan är det här.
Sådant slöseri med skattepengar.Sedan tycker jag att det är konstigt att detta lockar usk, jag menar ,ska man läsa vidare kan man ju lika gärna läsa till ssk.
Senast redigerad av indianhej 2009-02-06 kl. 15:08.
Citera
2009-02-06, 15:07
Medlem
Späks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av indianhej
När jag slår upp tidningen så slås jag av rubriken -Unndersköterskor och pionjärerer vid högskolan.

Handlar om tre undersköterskor som läst på halvfart i 2,5år vid högskolan i Skövde.Jag läser bl.a om Sofie som numera kan titulera sig filosofie kanditad i omvårdnad - alltså va fan är det här.
Sådant slöseri med skattepengar.Sedan tycker jag att det är konstigt att detta lockar usk, jag menar ,ska man läsa vidare kan man ju lika gärna läsa till ssk.

Och vem ska torka dig i röven om du blir gammal?

Och slöseri med skattepengar tvivlar jag på, stackars Sofie kommer troligen att bli sönderfistad utav CSN i +10 år framåt.

Jag kan hålla med dig om det sista dock, men det finns troligtvis bra förklaringar på det också.
Citera
2009-02-06, 15:11
Medlem
indianhejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Späk
Och vem ska torka dig i röven om du blir gammal?
.

Jag ifrågasätter inte undersköterskans roll i samhället -samhällets hjältar i mina ögon.
Citera
2009-02-06, 15:16
Medlem
Späks avatar
Citat:
Jag ifrågasätter inte undersköterskans roll i samhället -samhällets hjältar i mina ögon.

Men du ifrågasätter varför man behöver utbildning för att göra det?

Det behöver man inte. Jag känner en mängd damer som torkar anus så det står det härliga till, helt utan utbildning.

Möjligtvis att de med utbildning får högre lön, kanske har de fått lära en speciell torkteknik?

Om man ser på saken så, så känns det jävligt onödigt att gå på högskola, ifall man ändå kan få jobb. Men jag ser ju hellre att min gamla mamma hamnar på ett vårdhem där det arbetar kvalificerad, utbildad personal, än ett där det jobbar lite allsköns utan någon egentlig utibldning.
Citera
2009-02-06, 15:27
Medlem
indianhejs avatar
Citat:
Men du ifrågasätter varför man behöver utbildning för att göra det?

Det behöver man inte. Jag känner en mängd damer som torkar anus så det står det härliga till, helt utan utbildning.

Möjligtvis att de med utbildning får högre lön, kanske har de fått lära en speciell torkteknik?

Om man ser på saken så, så känns det jävligt onödigt att gå på högskola, ifall man ändå kan få jobb. Men jag ser ju hellre att min gamla mamma hamnar på ett vårdhem där det arbetar kvalificerad, utbildad personal, än ett där det jobbar lite allsköns utan någon egentlig utibldning.

Jo jag förstår din tankegång.Jag fattar inte varför detta yrke ska upp till högskolan.Komvux har en ett-årig usk-utbildning, det räcker gott och väl för att beteckna undersköterskan för kvalificerad.

Vad är då nästa steg?. Ska sopåkarna,slamsugare också få en utbildning på högskolan kanske - en treårig utbildning i ekologi ,miljö&geovetenskap.

Det blir överdrivet
Citera
2009-02-06, 15:33
Medlem
Späks avatar
Citat:
Jo jag förstår din tankegång.Jag fattar inte varför detta yrke ska upp till högskolan.Komvux har en ett-årig usk-utbildning, det räcker gott och väl för att beteckna undersköterskan för kvalificerad.

Vad är då nästa steg?. Ska sopåkarna,slamsugare också få en utbildning på högskolan kanske - en treårig utbildning i ekologi ,miljö&geovetenskap.

Det blir överdrivet

Sopåkare och slamsugare behöver i vart fall en högre behörighet i sina körkort. Du kan betrakta detta som en högre utbildning, då det i en körkortsutbildning idag ingår miljö, hälsa, ergonomi osv.

Går du sedan en yrkesutbildning ingår det en hel del fördjupning, allt för att få kompetent personal, dessutom kan det finnas risk för folks hälsa då tunga fordon är inblandade, potentiellt farligt avfall osv.

Du får nog hitta en annan yrkesgrupp som exempel

Men visst, en komvuxutbildning räcker säkert för att kunna erbjuda kompetens, men hade du inte hellre lagt in din morsa på ett hem där personalen hade femårig utbildning, istället för enårig?

Kanske är det så som en del resonerar när de skapar den här typen utav utbildningar?

Jag kan dock hålla med dig, det kan lätt bli just överdrivet.
Citera
2009-02-06, 15:38
Medlem
indianhejs avatar
Citat:
Sopåkare och slamsugare behöver i vart fall en högre behörighet i sina körkort. Du kan betrakta detta som en högre utbildning, då det i en körkortsutbildning idag ingår miljö, hälsa, ergonomi osv.

Går du sedan en yrkesutbildning ingår det en hel del fördjupning, allt för att få kompetent personal, dessutom kan det finnas risk för folks hälsa då tunga fordon är inblandade, potentiellt farligt avfall osv.

Du får nog hitta en annan yrkesgrupp som exempel

Men visst, en komvuxutbildning räcker säkert för att kunna erbjuda kompetens, men hade du inte hellre lagt in din morsa på ett hem där personalen hade femårig utbildning, istället för enårig?

Kanske är det så som en del resonerar när de skapar den här typen utav utbildningar?

Jag kan dock hålla med dig, det kan lätt bli just överdrivet.

Nej , för mig spelar det ingen roll alls hur länge de har läst -bara de innehar den kompetens som krävs för yrket.

Jag tror att en undersköterska utvecklas betydligt mer i sitt yrke på arbetsplatsen och inte på skolbänken
Citera
2009-02-06, 17:17
Medlem
Spyrrans avatar
Tyckte att det var lustigt att man jämförde komvuxs undersköterskeutbildning med den utbildning som finns på högskolan i Skövde. Läs det igen. Står ju tydligt att det är 2,5 år på HALVFART. Omvandla det till heltid så är det ingen lång utbildning. Komvuxutbildningen är på heltid. På vissa orter är deras omvårdnadsutbildning dessutom på 3 terminer (1 ½ år).

Dessutom har undersköterskor fler arbetsuppgifter, beroende på var de arbetar någonstans. Alla arbetar inte på ålderdomshem. Men kollar man på vanliga arbetsuppgifter, och dessutom är medveten om att det är viktigt med hygien, så är det knappast onödigt med en utbildning innan man arbetar som undersköterska.
Citera
2009-02-06, 17:23
Avslutad
Citat:

Det blir överdrivet

Vem vet, det här är kanske är åtgärder som tas till nu under lågkonjunkturen. För att utöka antalet platser på högskolorna så att de som blivit uppsagda från sina jobb får något att göra . Det förvånar mig inte vi lever ju i Sverige.
Citera
2009-02-06, 17:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Tyckte att det var lustigt att man jämförde komvuxs undersköterskeutbildning med den utbildning som finns på högskolan i Skövde. Läs det igen. Står ju tydligt att det är 2,5 år på HALVFART. Omvandla det till heltid så är det ingen lång utbildning. Komvuxutbildningen är på heltid. På vissa orter är deras omvårdnadsutbildning dessutom på 3 terminer (1 ½ år).

Dessutom har undersköterskor fler arbetsuppgifter, beroende på var de arbetar någonstans. Alla arbetar inte på ålderdomshem. Men kollar man på vanliga arbetsuppgifter, och dessutom är medveten om att det är viktigt med hygien, så är det knappast onödigt med en utbildning innan man arbetar som undersköterska.

Man ska inte behöva dra på sig studielån för att jobba i ett yrke där lönen är så jävla dålig det är helt sjukt vad de hittar på.
Citera
2009-02-06, 17:26
Medlem
indianhejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran

Hur som helst så är det en eftergymnasial utbildning.Tycker det är lite hyckleri på ett sätt.Nu vill samhället helt plötsligt(har aldrig behövts tidigare) att undersköterskor ska läsa på högskolan, ev ta studielån mm.Men inte kommer undersköterskorna få upp sin lön för det, så man undrar vem som tjänar på det här.
Kanske att undersköterskorna får befogenheter som sjuksköterskan bara hade befogenhet till förut.
Nu när inte sjuksköterskan gör detta -ska man då sänka dennes lön.

Va fan ska man läsa på högskolan -låt vara, bara drygt ett år, för att tjäna 16500 -no way
Citera
2009-02-06, 17:29
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Man ska inte behöva dra på sig studielån för att jobba i ett yrke där lönen är så jävla dålig det är helt sjukt vad de hittar på.

För det första, alla som studerar vidare tar inte studielån.

För det andra, det finns betydligt fler utbildningar som leder till yrken med låg lön. Ska du inte klaga på dessa yrken också?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in