2009-02-06, 11:33
Medlem
Hej

Är det lagligt att spela in Live video sändningar från datorskärmen för att sedan klippa ihop till en egen film och publicera denna på t,e,x youtube?
Citera
2009-02-06, 11:37
Medlem
RallyHarrys avatar
Vad menar du med att "klippa ihop"?
Citera
2009-02-06, 11:40
Medlem
Sätter ihop alla inspelade filmerna i ett redigeringsprogram för att sedan publicera min film
Citera
2009-02-06, 11:47
Medlem
RallyHarrys avatar
Då skulle jag säga att svaret är nej. Enda undantaget som jag kan se är om du klipper ihop upphovsrättsskyddat material i syfte att skapa en komisk effekt, alltså en parodi. Då kan det räknas som ett eget verk, annars begår du ett intrång i upphovsmannens ensamrätt. Om du dessutom "klipper i filmen" kränker du upphovsmannens ideella rättigheter. (ex. fallet med Claes Eriksson och Vilgot Sjöman som stämde TV4 för att ha klippt in reklam i deras verk utan deras samtycke)

Immaterialrätt är inte min starkaste sida så någon annan får gärna utveckla vidare. En sak kan jag dock säga med säkerhet. Det faktum att du "spelar in från skärmen" har ingen juridisk betydelse om du tillgängliggör verket för allmänheten.
Senast redigerad av RallyHarry 2009-02-06 kl. 11:51.
Citera
2009-02-06, 11:51
Medlem
Ok, jag misstänkte det också.. Då får man kanske skapa ett fejkat konto på youtube och lägga upp det från ett annat nätverk. Då blir det svårt att åka fast
Citera
2009-02-06, 13:05
Medlem
Bob Luntas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nebuchad
Ok, jag misstänkte det också.. Då får man kanske skapa ett fejkat konto på youtube och lägga upp det från ett annat nätverk. Då blir det svårt att åka fast
Meh, vad händer då? Det värsta är väl att de stänger ner ditt konto och tar bort filmen?
Citera
2009-02-06, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nebuchad

två ord. IP nummer.
Citera
2009-02-06, 22:27
Medlem
Ett ord: tor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in