2009-02-05, 21:44
Medlem
Tankishs avatar
Jag laddade hem denna torrenten efter att ha blivit tipsad av en här på FB som fått den att funka utmärkt. Jag ändrade mitt "SID" (vad det nu än är) som det stod att man skulle göra och skulle sedan installera programmet. Cracket funkade inte så jag hade tänkt avinstallera det och tanka en version från nån privat tracker istället och installera. När jag ska avinstallera den gamla Windowsblind så vill den starta om datorn och jag klickar ok eftersom man brukar göra så när man avinstallerar ett program. När jag startar upp igen är jag (den enda användaren på datorn) inte längre admin utan Gäst istället och hela min downloadsmapp är puts veck (minst 100GB) och allting på skrivbordet är borta (bl a massa viktiga semesterbilder mm). Dock så har jag inte 100GB mer ledigt på hprddisken så det måste ju ligga nånstans. Jag hade tänkt göra systemåterställning och det hade jag i baktanken sen innan eftersom jag visste att det var riskabelt att ändra sitt "SID". Det får jag inte eftersom jag inte är admin. Jag får inte heller installera program. Jag drog ner samma torrent för att ändra tillbaka till mitt gamla "SID" igen men det fick jag inte det heller eftersom jag än en gång inte var admin.

Hur i hela helvetes skit är detta möjligt? Hur kan jag lösa det? Kommer jag någonsin kunna få tillbaka mina filer igen? Jag kör Vista Home Premium 32 bits. Vad är SID egentligen?

EDIT: denna var det: https://www.flashback.org/showpost....4&postcount=10
Senast redigerad av Tankish 2009-02-05 kl. 21:50.
Citera
2009-02-06, 22:14
Medlem
Tankishs avatar
Går det att bli admin fastän man inte är det? Det är enda lösningen jag ser just nu.
Citera
2009-02-06, 22:41
Medlem
Andreasvbs avatar
SID = Security ID. Alla dina användare har en unik SID.

Jag har råkat gjort samma sak, problemet var att den fastnade när den ändrade om alla filer. Det som gjorde att den fastna var en dum användare som heter ASP.net, dum sak.

Inte så mycket att göra, bara installera om XP.
Citera
2009-02-06, 23:07
Medlem
Tankishs avatar
Fan asså, så min grejer kommer ja inte kunna rädda? FAIL!

Tack för hjälpen
Citera
2009-02-06, 23:54
Medlem
Andreasvbs avatar
Ja, inte bra att leka med SID.

Här är ett alternativ du skulle kunna testa:

Boota från XP-skivan.

Kör en repair, då installerar du om XP men dina filer skall ligga kvar i en separat mapp som du sedan kan flytta tillbaka.

Sedan, om dina filer skulle vara "låsta" p.g.a. behörigheter kan du använda fileacl, https://www.flashback.org/showthread.php?t=833661

Lycka till.
Citera
2009-02-08, 16:11
Medlem
Tankishs avatar
Nu till nästa problem; jag har lånat ut mina Vista och XP-skivor för tillfället som jag brukar använda annars men jag funderade på att tanka Windows 7. Problemet är dock att jag inte kan använda de bränningsprogram som jag brukar göra bara för att jag inte är admin. Vilket "inbyggt" program till Vista kan bränna bootbara .iso filer?
Citera
2009-02-08, 16:21
Medlem
Andreasvbs avatar
fungerar inte ImgBurn?

Du kan köra den som admin, bara högerklicka.
Senast redigerad av Andreasvb 2009-02-08 kl. 16:23.
Citera
2009-02-08, 17:40
Medlem
Tankishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreasvb
fungerar inte ImgBurn?

Du kan köra den som admin, bara högerklicka.

Jag hittar inte den, som om den typ har försvunnit.
Citera
2009-02-08, 17:46
Medlem
Andreasvbs avatar
Bara ladda ned igen då. =)
Citera
2009-02-08, 17:49
Medlem
Tankishs avatar
Citat:
Bara ladda ned igen då. =)

Eftersom jag inte är admin så kan jag inte installera något, så jag får ta det på en annan dator.
Citera
2009-02-08, 17:54
Medlem
Andreasvbs avatar
Testade du att högerklicka på filen och välja "Kör som admin"?
Citera
2009-02-08, 17:58
Medlem
Tankishs avatar
Citat:
Testade du att högerklicka på filen och välja "Kör som admin"?

Ja, då kommer det upp sånt skit som alltid på Vista. Att man måste godkänna det och då går det inte att kilicka OK eller Fortsätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in