Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-02-05, 21:17
Medlem
kryptonajts avatar
Hej!

Jag har nyss formaterat och det borjade med att windows installationsprogram inte kunde formatera min harddisk, det stog att den var skadad. Har aldrig haft nagra problem innan. Efter ett par forsok gav den med sig, den formaterade och kopierade over filerna. Sen efter forsta omstarten nar man ska komma in i andra delen av installationen fryser datorn da man ska trycka pa valfri tangent for att starta med skivan. Det kom upp ett ruter tecken och lite langre ner var det ett kommatecken och en tag(<). Skitskumt haha. Naja, jag bytte disk, installationen gick galant men exakt samma fel nar den ska starta andra delen av installationen, tecknena var ocksa kvar.

Kan det vara skadade filer pa skivan? Jag branner en ny skiva just nu.
Bada diskarna kan val knappast vara trasiga? Ar det nagan annan komponent som kan orsaka detta?
Citera
2009-02-05, 21:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonajt
Hej!

Jag har nyss formaterat och det borjade med att windows installationsprogram inte kunde formatera min harddisk, det stog att den var skadad. Har aldrig haft nagra problem innan. Efter ett par forsok gav den med sig, den formaterade och kopierade over filerna. Sen efter forsta omstarten nar man ska komma in i andra delen av installationen fryser datorn da man ska trycka pa valfri tangent for att starta med skivan. Det kom upp ett ruter tecken och lite langre ner var det ett kommatecken och en tag(<). Skitskumt haha. Naja, jag bytte disk, installationen gick galant men exakt samma fel nar den ska starta andra delen av installationen, tecknena var ocksa kvar.

Kan det vara skadade filer pa skivan? Jag branner en ny skiva just nu.
Bada diskarna kan val knappast vara trasiga? Ar det nagan annan komponent som kan orsaka detta?

Ingen aning. Men du kan ju kolla så du inte har det inbyggda virusprogrammet i BIOS påslaget. Är den det, så slå av den innan du installerar. Den skyddar nämligen startsektorn på hårddisken, vilket installationsprogrammet skriver till.
Citera
2009-02-05, 21:58
Medlem
kryptonajts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paraflex
Ingen aning. Men du kan ju kolla så du inte har det inbyggda virusprogrammet i BIOS påslaget. Är den det, så slå av den innan du installerar. Den skyddar nämligen startsektorn på hårddisken, vilket installationsprogrammet skriver till.

Hm, kan vara mojligt. Nar jag hade lite problem med grafikkortet laddade jag
bada failsafe och optimized defaults. Den kanske slar pa det da?
Vad heter det dar virusjokset i bios da?
Citera
2009-02-06, 01:33
Medlem
kryptonajts avatar
Jag hittade "boot sector protection", vilket jag avaktiverad.
Men nu, haha, går det inte ens att boota. Varken med den nya eller gamla skivan. Den står och ska börja boota, skivan snurrar som bara den. Sen startar den om och samma visa igen.

Vad fan kan vara fel?
Snart skiter jag i det här och drar och hänger med amishsnubbarna.
Citera
2009-02-06, 01:50
Medlem
dobbelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonajt
Hej!
Sen efter forsta omstarten nar man ska komma in i andra delen av installationen fryser datorn da man ska trycka pa valfri tangent for att starta med skivan.
Fel !
Efter första omstarten ska du inte trycka någonting.
Alla filerna för fortsatt installering körs nämligen då från hårddisken,
dit dom har blivit kopierade, första gången du bootade från skivan.
Senast redigerad av dobbelina 2009-02-06 kl. 01:52.
Citera
2009-02-06, 12:43
Medlem
kryptonajts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dobbelina
Fel !
Efter första omstarten ska du inte trycka någonting.
Alla filerna för fortsatt installering körs nämligen då från hårddisken,
dit dom har blivit kopierade, första gången du bootade från skivan.

Jag kanske formulerade mig lite tokigt.
Sjalvklart trycker jag inte pa nagan tangent da den fragar om jag vill starta med skivan. Det ar efter "tiden" gatt ut for boota med skivan som den fryser.
Fast i nulaget startar den bara om sig.

Inte nagan som har en aning om vad det kan vara?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in