2009-02-05, 17:58
Medlem
En sak som jag inte greppat än i OSX är hur man skapar en ny mapp när man använder kolumnläget.

Se bilden
http://i40.tinypic.com/2zrhvzq.png

Jag vill alltså skapa en ny mapp i mappen "desktop pictures"
Hade det varit några enstaka filer i mappen hade jag högerklickat under filerna och valt "ny mapp" Men i det här fallet hittar jag inget fritt ställe utan högerklickar istället på någon av filerna och får fram fel meny på så sätt.

Hittills har jag växlat över till "ikonläge", högerklickat och skapat min mapp för att sedan gå tillbaka till kolumnläget.

Finns säkert något smartare sätt jag inte har kommit på än, så hur gör jag?
Citera
2009-02-05, 18:08
Medlem
systems avatar
Du har markerat rätt mapp, tryck sedan shift-cmd-N
Citera
2009-02-05, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av system
Du har markerat rätt mapp, tryck sedan shift-cmd-N

Ja det fungerar ju, samma som att gå upp till arkiv-menyn. En lösning som fungerar. Det är en vana från både windows och mac att jag just brukar skapa mappar med högerklick. Svaret kanske är att det inte går i ovan läge?

Tycker det är lite skumt att det är antal filer/storleken på fönstret som avgör i så fall
Citera
2009-02-05, 18:20
Medlem
Schlomo ben Goys avatar
Förutom kortkommandot och menykommandot kan du välja att anpassa verktygsfältet genom att lägga till knappen "ny mapp" och på så sätt skapa nya mappar med ett klick.
Citera
2009-02-05, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlomo ben Goy
Förutom kortkommandot och menykommandot kan du välja att anpassa verktygsfältet genom att lägga till knappen "ny mapp" och på så sätt skapa nya mappar med ett klick.

Det hade jag inte tänk på att verktygsfältet går att anpassa. Nu har jag lagt till skapa nu mapp där. Tack för tipset och tack även system för din hjälp!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in