2009-02-06, 10:31
Medlem
orkarNs avatar
För att komma med något nytt till skillnad från 50% av postarna så var det ju faktiskt så att det i våras uppdagades att någon pajas hade kommit in på läkarlinjen genom att fejka dokument. VHS kommenterade att de gör stickprover men är det snyggt gjort så är såklart sannolikheten relativt liten att man åker fast. Däremot måste man ju ställa den eventuella vinsten mot påföljden..
Citera
2009-02-06, 15:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mrpresident2
Hej alla!

Där är nämligen så att jag har gått om tre årskurser. Gick om trean, sexan och åttan. Det har omtumlat mitt liv så jävla hårt det går vilket ledde till att jag var arton år när jag gick i ettan på gymnasiet. Sökte då till en kommunal skola där jag gick ut ettan utan några som helst problem. När årskurs ett var slut bytade jag skola till en privat, och förde med mig betygen till den nya skolan där de nu blivit registrerade och jag fortsätter min utbildning där.

Men problemet är att skolan inte satt in alla betygen jag hade, av 8 ämnen jag läste i 1an så satte de bara in 6 i sitt system. Nu har jag fått e-post om att de vill ha in kopia på betyget igen för att registrera de resterande betygen de glömt sätta in i första hand.

Då slog det mig att jag kunde fejka betygen en aning? Genom att scanna in en kopia av orginalet, med lite pill i photoshop så skulle ett VG lätt kunna bli ett MVG?

Min fråga här är egentligen bara: Hur noga är de med sånt? Har alla skolor någon form av gemensam databas eller är det bara att tuta o köra. Men isåfall vilka konsekvenser kan jag vänta mig?

Tack!

Eftersom det inte är ett slutbetyg så bör du undvika fusket. Om du upptäcks är du körd på den skolan. Då riskerar du hela din utbildning. Satsa istället på att läsa upp dina betyg under tiden som kommer. Det är slutbetygen som räknas. Mellanbetyg räknas inte alls.
Citera
2009-02-06, 16:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lingvistik000
Eftersom det inte är ett slutbetyg så bör du undvika fusket. Om du upptäcks är du körd på den skolan. Då riskerar du hela din utbildning. Satsa istället på att läsa upp dina betyg under tiden som kommer. Det är slutbetygen som räknas. Mellanbetyg räknas inte alls.

Mellanbetyg? På gymnasiet har man slutbetyg i varje kurs - man läser alltså inte som på högstadiet; 3 år svenska, och sedan får man ett betyg på det.

Alltså är ett MVG i Engelska A värt lika mycket som ett MVG i Engelska B på pappret.
Citera
2009-02-06, 16:52
Medlem
Alla skolor har en gemensam databas, finns garanterat reggat någonstans.
Citera
2009-02-06, 17:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wilhelm.MJ
Mellanbetyg? På gymnasiet har man slutbetyg i varje kurs - man läser alltså inte som på högstadiet; 3 år svenska, och sedan får man ett betyg på det.

Alltså är ett MVG i Engelska A värt lika mycket som ett MVG i Engelska B på pappret.

Ta dina betyg som dom är. Fuskar du och upptäcks är du körd.
Citera
2009-02-06, 21:09
Medlem
Phil.Leotardos avatar
Go for it. Sen skriv här hur det blev
Citera
2009-02-06, 21:42
Medlem
Klart du ska testa! Ger de dig möjligheten så är det klart du ska ta den!
Citera
2009-02-06, 22:39
Medlem
Adidass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orkarN
För att komma med något nytt till skillnad från 50% av postarna så var det ju faktiskt så att det i våras uppdagades att någon pajas hade kommit in på läkarlinjen genom att fejka dokument. VHS kommenterade att de gör stickprover men är det snyggt gjort så är såklart sannolikheten relativt liten att man åker fast. Däremot måste man ju ställa den eventuella vinsten mot påföljden..

Denna pajas var inte vilken pajas som helst, utan den morddömde nazisten Hamp*s Hell*kant
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in