2009-02-05, 17:52
Medlem
mrpresident2s avatar
Hej alla!

Där är nämligen så att jag har gått om tre årskurser. Gick om trean, sexan och åttan. Det har omtumlat mitt liv så jävla hårt det går vilket ledde till att jag var arton år när jag gick i ettan på gymnasiet. Sökte då till en kommunal skola där jag gick ut ettan utan några som helst problem. När årskurs ett var slut bytade jag skola till en privat, och förde med mig betygen till den nya skolan där de nu blivit registrerade och jag fortsätter min utbildning där.

Men problemet är att skolan inte satt in alla betygen jag hade, av 8 ämnen jag läste i 1an så satte de bara in 6 i sitt system. Nu har jag fått e-post om att de vill ha in kopia på betyget igen för att registrera de resterande betygen de glömt sätta in i första hand.

Då slog det mig att jag kunde fejka betygen en aning? Genom att scanna in en kopia av orginalet, med lite pill i photoshop så skulle ett VG lätt kunna bli ett MVG?

Min fråga här är egentligen bara: Hur noga är de med sånt? Har alla skolor någon form av gemensam databas eller är det bara att tuta o köra. Men isåfall vilka konsekvenser kan jag vänta mig?

Tack!
Citera
2009-02-05, 17:56
Medlem
BBMBBs avatar
Skolor har en gemensam databas över alla betyg dock verkar det som om det är strul där också då dom ber dig att skicka in. Jag hade nog testat att höja mina betyg ett snepp eller två.
Vad du riskerar för straff vet jag inte så det låter jag vara osagt
Citera
2009-02-05, 17:56
Medlem
kaxen82s avatar
felpost
Citera
2009-02-05, 18:11
Bannlyst
Eller så står du för det betyg du förtjänat, dumsnut.
Citera
2009-02-05, 18:15
Medlem
Mourtens avatar
Verkar inte va nån slump att du fick gå om i skolan...
Citera
2009-02-05, 18:29
Medlem
mrpresident2s avatar
Varför håller ni inte er till topic istället?
Kan tillägga att mitt medel under årskurs 1 var strax över 17, vilket jag skulle vilja se er slå först innan ni droppar kommentarer som ej har något att göra med topic.
Citera
2009-02-05, 18:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mrpresident2
Kan tillägga att mitt medel under årskurs 1 var strax över 17, vilket jag skulle vilja se er slå först innan ni droppar kommentarer som ej har något att göra med topic.

Det är inte speciellt svårt att få. Särskilt inte under en årskurs där man läser max tio(?) ämnen, varav kanske 70% tar slut samtidigt som ettan gör det.

Och om du nu har så bra betyg - vad finns det då för anledning till att fuska till dig bättre?
Citera
2009-02-05, 18:33
Medlem
melke87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrpresident2
Om det nu var 17 kan du ju vara relativt nöjd? Varför ta risken med att höja?

Edit: felstavning..
Senast redigerad av melke87 2009-02-05 kl. 18:36.
Citera
2009-02-05, 18:39
Medlem
mrpresident2s avatar
Varför höja......Varför inte?

Om ett betyg kan höjas från ett G/VG till MVG så är det bara till att tacka och buga.
Citera
2009-02-05, 19:07
Medlem
Sosabowskis avatar
Urkundsförfalskning..?
Citera
2009-02-05, 19:14
Medlem
Så här är dets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sosabowski
Urkundsförfalskning..?

Urkundsförfalskning leder oftast till böter men kan i värsta fall ge 2 års fängelse. Men för fejkade betyg så är nog dagsböter det mest troliga, samt att det blir svårare att övertyga lärarna när man vill göra om det Men skolverket har en gemensam datorbas, så skolan kan kolla upp orginalbetygen.
Citera
2009-02-06, 07:47
Medlem
TS vilket jäkla stolpskott du är. Även om du har 17 så indikerar ju dina tankar i att det ligger något i att du fick gå om som någon annan sa.

Finns det inte en viss risk att det läggs till någon kommentar i databasen som urvalet till Högskolorna sker ifrån? Dvs att en skola/utbildning där TS är aktuell för kan se att han har försökt fuska med betygen, ifall det upptäcks.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in