2009-02-05, 17:22
Medlem
hej
om jag o en till har ett handelsbolag, ett företag o vi missar en räkning o den hamnar hos krono o vi får en bet.anmärkning, hur påverkar det vårat företag, handelsbolag? o hur påverkar det oss två som är med i bolaget?

tack
Citera
2009-02-05, 17:31
Medlem
Om inte annat så lär det ju bli problem att få lån om ni behöver det någon gång, handla mot faktura när ni behöver göra inköp osv. Bättre att inte låta räkningen förfalla...
Citera
2009-02-05, 18:12
Medlem
hmm okey hur påverkas vi som är med i handelsbolaget som personer då?
Citera
2009-02-05, 18:24
Medlem
Hej,

ni påverkas inte privat av att ert bolag får en anmärkning. Däremot, om ni inte betalar skulden eller kommer överens med den ni är skyldig pengar om t. ex en avbetplan, så att skulden går till utmätning kan ni bli drabbade privat.

Bolagsmännen svarar solidariskt för företagets skulder i ett handelsbolag.
Citera
2009-02-05, 18:29
Medlem
okey det var skönt att höra att jag inte påverkas privat, men om jag lämnar bolaget o går med lr startar ett annat bolag, vad händer då? kommer anmärkningen följa mig då lr? o hur påverkas de "nya bolaget" av det?
Citera
2009-02-05, 21:53
Medlem
bump.
Citera
2009-02-06, 14:30
Medlem
bump.

någon kunnig som kan svara på dessa frågor?

tack på förhand
Citera
2009-02-06, 15:12
Medlem
Ryghs avatar
Det är alltid knepigt att öppna ett nytt bolag, om det gamla har skulder.
Citera
2009-02-07, 03:14
Medlem
vi har betalat skulden nu men va lite sena med det så vi fick en betalningsanmärkning, hur påverkar de framtiden? o nya bolag?
Citera
2009-02-20, 15:54
Medlem
MrWins avatar
Det finns en lucka i lagen om fordringsägaren ej är det allmänna dvs staten. Bestrider man fordran hos kronofogden och låter det gå till tingsrätten, så blir det ej en betalningsanmärkning.

Jag har ett företag och hade en fordran på ett annat företag. De betalade inte så jag lät det gå till kronofogden. Det andra företaget bestred fakturan och det hamnade hos tingsrätten. De svamlade om att det inte gick att betala till mitt bankgiro. Det är förstås lögn. De betalade dock innan tingsrätten fattade beslut. Tingsrätten sade att de slipper betalningsanmärkning.
Citera
2009-02-20, 15:59
Medlem
MrWins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serok
okey det var skönt att höra att jag inte påverkas privat, men om jag lämnar bolaget o går med lr startar ett annat bolag, vad händer då? kommer anmärkningen följa mig då lr? o hur påverkas de "nya bolaget" av det?

Betalningsanmärkningen gäller enbart handelsbolaget om fordringsägaren enbart angivit handelsbolaget i sin ansökan om betalningsföreläggande.

Om man har en fordran på ett handelsbolag kan man även ange delägarna som svarande. Det kostar inget extra och då krävs automatiskt delägarna om det inte finns pengar i handelsbolaget.
Citera
2013-10-15, 11:24
Medlem
malmobons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serok

Hej.
Ja, anmärkningen och med den kommer kravet följa dig även om du överlåter bolaget. Alla krav som fanns/finns så länge du var registrerad för handelsbolaget är och förblir du ansvarig för i ett handelsbolag. Startar du nytt bolag i AB form så kommer anmärkningen att påverka dig negativt eftersom alla som skall ge kredit även tittar på personerna bakom bolag.
Behöver du hjälp så kontakta mig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in