• 1
  • 2
2009-02-05, 19:04
Medlem
Jaskaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nurka
Fast innan det, ansök om ett betalningsfreläggande hos kronofogden.

Har du alls något kött på benen? Något som styrker att det är du som tagit bilderna? Något som tyder på att du haft i uppdrag att ta bilderna? Mail? sms? har han använt dem kommersiellt alls? Finns det vittnen till själva beställningen?

Börja hursomhelst med att ansöka om ett betalningsföreläggande för det avtalade beloppet.

De mail som gjordes inför, och efter detta, har jag inte längre åtkomst till då de befinner sig på ett mailkonto som blev hackat för ca ett år sedan.

Tyvärr har jag nog inget som styrker detta, förutom de vittnen som fanns när den muntliga överenskommelsen gjordes.

Jag har nu iaf fått svar från honom där han erbjuder sig att ta bort de bilder som ligger upplagda på facebook. Däremor anser han att överrenskommelsen ser ut på ett annorlunda sätt;

Min byline skulle vara min ersättning, och bilderna fick användas som han
fann bäst. Det stämmer inte, men det blir svårt att bevisa motsatsen.

Vissa bilder ligger uppe på en sida, skapad av honom, på facebook i syfte att sälja dessa tröjor, så jag skulle säga att de används kommersiellt.
Citera
2009-02-05, 19:07
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ozc
jo, med den info vi fått hittills har skalman säkerligen rätt. Varför skulle tr avvisa stämningsansökan? Han har vittnen samt originalbilderna. Sen om vi Skalman till trots kan anta att det finns mer att gå på så är det bara att köra. Speciellt om man kan knåpa ihop stämningsansökan själv, då är det ju näst intill gratis!

Problemet är att det inte är alldeles lätt att knåpa ihop en stämningsansökan själv, även om "själv är bäste dräng", som man brukar säga.

Bara en så basal som yrkanden och grunder, vilket vi inte vet. Utan dessa kommer tingsrätten givetvis att avvisa eländet.
Citera
2009-02-05, 19:10
Medlem
ozcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Problemet är att det inte är alldeles lätt att knåpa ihop en stämningsansökan själv, även om "själv är bäste dräng", som man brukar säga.

Bara en så basal som yrkanden och grunder, vilket vi inte vet. Utan dessa kommer tingsrätten givetvis att avvisa eländet.

Ja visst är det så, men min tanke var ju inte att du och jag skulle göra detta åt ts via fb

hm, eller du, är ju blott jur.stud...
Citera
2009-02-05, 19:19
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ozc
Ja visst är det så, men min tanke var ju inte att du och jag skulle göra detta åt ts via fb

hm, eller du, är ju blott jur.stud...

Jur. stud. har vi väl alla varit - och nu är vi uppenbarligen så smått överens också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in