2009-02-05, 18:05
Medlem
kan knappast tänka mig att det nollställs efter varje månad, aldrig märkt det själv iaf. får man för hög så är det la fan bara att pallra sig till skolan och dra ner den.

är man aldrig i skolan kan man lika gärna hoppa av, eller?
Citera
2009-02-05, 18:23
Medlem
Du är faktiskt inte enligt lag skyldig att lämna ut ett läkarintyg, även om skolan begär det. Gör du inte det kan dock skolan hävda att du inte har godkänd frånvaro då du inte kan vara sjuk så ofta utan utredning. Vill du vinna det caset ifall du anmäler är det bäst att hosta upp ett utlåtande från läkare, annars blir det problem.Så ja, du kan skita i det, men det blir svårt att vinna en ev process ifall skolan drar bidraget.

Angående nollställning så har flera svarat på det redan, man kollar varje månad, men frånvaron nollställs inte.
Citera
2009-02-05, 19:15
Medlem
Studsturres avatar
lånar tråden lite.

För ett par dagar sedan så fick alla i klassen en lapp där det stod frånvaro och sånt. Jag hade 36,6% frånvaro (11,7% ej anm.) under de senaste 6 veckorna och min mentor sa att han skulle prata med min andra mentor och de kanske skulle skicka en rapport till CSN och han sa att jag förmodligen skulle få indraget studiebidrag. Jag frågade om de skulle skicka in en rapport direkt eller om jag fick chans att bättra mig men de skulle isåfall skicka in den direkt.

Min fråga är då om de verkligen får göra så?
Står på skolverkets hemsida att de är skyldiga att varna mig och att jag ska få en chans att bättra mig.
Citera
2009-02-05, 19:56
Medlem
Ryghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andriy
Om jag har 50% frånvaro nu och om mitt bidrag ställs in. Forsätter jag få 50% nästa månad eller börjar den om från 0?
Börjar om från 0 %. Fattar inte att personer skriver utan att ha lite kött på benen. Jag hade som lägst 55 % närvaro. Förlorade inget studiebidrag.
Citera
2009-02-05, 20:43
Medlem
Phass avatar
Det är väl ändå lite "från skola till skola"? Ifall din skola inte rapporterar in din frånvaro till CSN, så spelar det ingen roll ifall du har 100% eller 0% frånvaro, du kommer inte att förlora något bidrag.

Vet själv folk som förlorat sitt bidrag utan varken muntliga eller skriftliga varningar. Sen om det är fel utav skolan eller inte, är en annan fråga.
Citera
2009-02-05, 21:38
Medlem
dandylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av josott
20% är det väl ändå?

30% på min tid. Blev förövrigt återbetalningsskyldig vid något tillfälle på runt 5000 kr.
Citera
2009-02-05, 21:48
Medlem
ElNinoDeLaCalles avatar
När jag gick i tredje årskursen på gymnasiet låg jag på 90% frånvaro, gick i snitt på 1 lektion varannan vecka =)...

Men som tur är så gick jag på en internatskola som tänkte på sitt rykte mer än allting annat så de rapporterade aldrig till csn
Citera
2009-02-05, 22:27
Medlem
Herr Jernkroks avatar
CSN är mig veterligen skyldig att berätta för dig när du riskerar att bli av med studiebidraget. När du får varningen så klarar du gränsen nästa månad så är det lugnt.
Citera
2009-02-05, 23:02
Medlem
timpakays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andriy
Om man är sjuk på "låtsas" och sjukanmäler sig, och om dom vill ha sjukrapport eller vad det heter, är man tvungen att fixa det?

På min gymnasieskola var man tvungen att ha intyg för längre sjukdom.
Citera
2009-02-05, 23:57
Medlem
Såvitt jag förstår de så tvekar de flesta skolor att dra in bidrag. Jag vet många personer på många olika skolor som har 50-75% frånvaro men som inte får bidragen indragna. Det är ju en prestigegrej för skolorna. Det ser dumt ut för skolorna om man plockar ut 50 000 i skolpeng för en elev som man erkänner inte är där. Skolorna kan många gånger därför förlora mer än eleverna på att erkänna skolk.
Citera
2009-02-06, 10:31
Medlem
djmunchiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsturre
lånar tråden lite.

För ett par dagar sedan så fick alla i klassen en lapp där det stod frånvaro och sånt. Jag hade 36,6% frånvaro (11,7% ej anm.) under de senaste 6 veckorna och min mentor sa att han skulle prata med min andra mentor och de kanske skulle skicka en rapport till CSN och han sa att jag förmodligen skulle få indraget studiebidrag. Jag frågade om de skulle skicka in en rapport direkt eller om jag fick chans att bättra mig men de skulle isåfall skicka in den direkt.

Min fråga är då om de verkligen får göra så?
Står på skolverkets hemsida att de är skyldiga att varna mig och att jag ska få en chans att bättra mig.

Nope, så får dom inte göra. Först ska man få en muntlig varning, som sedan följs av en skriftlig. Skulle du fortfarande ha hög frånvaro så kan dom skicka in till CSN, men av mina erfarenheter om du inte fyllt 18 än så kommer du få ha möte med mentorer och dina föräldrar innan dom skickad det. Så det är en lång proccess in dom har rätt att skicka in.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in