2009-02-04, 21:23
Medlem
Jag har räkenskapsåret 2008 gått med underskott i inkomstslaget näringsverksamhet. Detta året är jag student och har inga förvärvsinkomster (anställning) som jag kan dra av underskottet mot. Kan jag nästa år, då jag börjar jobba som fast anställd, dra av underskottet av näringsverksamheten för föregående år?

Vet inte riktigt vad man kan tolka in i 60:3 inkomstskattelagen.

Tusen tack för hjälp.

Jakob
Citera
2009-02-04, 21:24
Medlem
62:3 menar jag.
Citera
2009-02-04, 22:29
Medlem
fordonsförarens avatar
När startade du näringsverksamheten?

Citat:
Allmänt avdrag får göras för underskott det beskattningsår den skattskyldige börjar bedriva näringsverksamheten (startåret) och de fyra följande beskattningsåren.

Jag vet inte om det är nödvändigt att se reglerna i kombination men förlusten borde du väl kunna rulla över till nästkommande år enligt 40 kap IL. Någon med mer koll får gärna fylla på.
Citera
2009-02-05, 02:10
Medlem
FB05s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fordonsföraren
När startade du näringsverksamheten?

Viktig fråga.
Är näringsverksamheten relativt nystartad?

Citat:
Ursprungligen postat av fordonsföraren
Jag vet inte om det är nödvändigt att se reglerna i kombination men förlusten borde du väl kunna rulla över till nästkommande år enligt 40 kap IL. Någon med mer koll får gärna fylla på.

Om jag förstått situationen rätt vill Ts göra ett allmänt avdrag på sin förvärvsinkomst. Han har ingen avsikt att fortsätta med sin näringsverksamhet, därmed är inte kap. 40 IL tillämplig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in