2009-02-04, 19:33
Avslutad
Jag har prov imorgon och har glömt mina Fysik böcker samt Formelsamlingen i skolan, väldigt bra jag vet... Har lyckats hitta en formelsamling på internet (http://www.ts.mah.se/utbild/fy7060/FyA05/FormelsamlingA.pdf) som dock inte är fullständig men iaf...

Problemet:
En vätska har densiteten 1150 kg/m^3 . Trycket på vätskeytan är 103,0 Kpa.

a) Beräkna trycket 1,7m under vätskeytan. (denna lyckades jag lösa med Po + hpg. 103000+(1,7*9,82*1150) = 122 kPa )

b) En bubbla med volymen 0.50cm^3 uppstår 1,70 m under vätskeytan. Bubblan stiger upp genom vätskan. Hur stor är volymen strax innan bubblan når vätskeytan? temperaturen är konstant.

Skulle gärna vilja ha ett utförligt svar med formler och en del förklaringar då jag är ganska lost på det här

Mvh
Citera
2009-02-04, 19:42
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apocalypto
Jag har prov imorgon och har glömt mina Fysik böcker samt Formelsamlingen i skolan, väldigt bra jag vet... Har lyckats hitta en formelsamling på internet (http://www.ts.mah.se/utbild/fy7060/FyA05/FormelsamlingA.pdf) som dock inte är fullständig men iaf...

Problemet:

a) Beräkna trycket 1,7m under vätskeytan. (denna lyckades jag lösa med Po + hpg. 103000+(1,7*9,82*1150) = 122 kPa )

b) En bubbla med volymen 0.50cm^3 uppstår 1,70 m under vätskeytan. Bubblan stiger upp genom vätskan. Hur stor är volymen strax innan bubblan når vätskeytan? temperaturen är konstant.

Skulle gärna vilja ha ett utförligt svar med formler och en del förklaringar då jag är ganska lost på det här

Mvh

Använd dig av idealgaslagen: pv=nRT
n,R och T är konstanta.
Citera
2009-02-04, 19:48
Avslutad
tack för de, men hjälpte mig inte speciellt mycket faktiskt. Läste på wikipedia att n står för substansmängd i mol... WTF
Citera
2009-02-04, 20:01
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
tack för de, men hjälpte mig inte speciellt mycket faktiskt. Läste på wikipedia att n står för substansmängd i mol... WTF

lös ut n genom att du vet vilket tryck du har på det djupet.

nT = pv/R

där R = 8,314
V = volymen i kubikmeter
p = trycket i pascal
T = temperaturen i kelvin
n = molmängden

när du vet produkten av n*T så vet du allt utom vilken volym bubblan har vid det efterfrågade djupet, men det beräknar du genom att:

V = nRT/p
Citera
2009-02-04, 20:52
Medlem
olddantuckers avatar
äh. Dra lite tidigare till skolan, sätt dig i ett hörn och skriv upp alla formler du behöver i formelsamlingen. Funkade för mig under hela min gymnasietid.

Edit: Går du på komvux? Man är väl i vanliga fall inte 18 år när man läser Fysik A?
Citera
2009-02-04, 20:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av olddantucker
äh. Dra lite tidigare till skolan, sätt dig i ett hörn och skriv upp alla formler du behöver i formelsamlingen. Funkade för mig under hela min gymnasietid.

aa jag lär nog göra det ;p har dessutom en av sveriges sämsta lärare, han är duktig på fysik men undervisa kan han inte.

nej går tvåan på gymnasiet
Citera
2009-02-04, 21:58
Medlem
isen.stars avatar
Citat:

Problemet:

Mvh
b) pV = nRT (n är substansmängden, och den är samma hela tiden)(p är ut måste ju vara samma som p in. p(0) är utgångstrycket)(R är alltid 8,314)
n = p(0)V /(RT)

Trycket ändras och vid ytan är p = 103000 Pa. n ändras inte

V= nRT/ p = p(0)*V*R*T / (R*T*p) = p(0)*V / p = 5,922 * 10^-7 m^3 = 0,5922 cm^3
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in