Citat:
Ursprungligen postat av
Gigant_Superman
Oj, men får du såna mängder på recept? Fått mina på recept då läkaren vill jag ska undvika oxynorm.
Oxynorm må vara beroendeframkallande, men lyrica är otroligt beroendeframkallande det också och mycket svårare att sluta med, för många, än oxynorm.
Jag har folk i min närhet som fick lyrica på recept mot ångest och så mot neurologisk smärta i händerna.
Då så sades det att lyrica i princip inte var beroendeframkallande och hade ej missbrukspotential, vilket var viktigt för den här personen som hade varit ren i 10 år.
Efter en tid började hon själv öka dosen pga toleransökningen, sedan fått höjt av läkaren.
Tillsist så ville hon sluta med lyrican och provade själv några dagar.
Hon blev väldigt sjuk, fortsatte trots detta cokd turkey, tänkte de tar några dagar sen vänder det fysiska åtminstone, icke, 2 veckor senare riktigt tvärsjuk nu både fysiskt och psykiskt och orkade inte mer och tog då lyrica igen varpå alla symtom försvann.
När jag hade min sub avtändning blev jag ungefär lika sjuk men 4 dagar max, efter det var det mer psykologiskt.
Nu om hon käkar upp lyrican några dagar innan påfyllning blir hon alltid lika sjuk någon dag eller så efter sista intaget och har försökt många gånger med läkarhjälp att trappa ned men de går inte så bra det heller...
Har hört riktiga mardömshistorier av folk som försökt eller har slutat med lyrica.