2009-02-04, 15:15
Bannlyst
Funderar på att jobba som annonssäljare, men har några frågor, om det är någon som vet, svara gärna:

hur pass svårt är det?
finns det möjlighet att tjäna pengar?
vad brukar garantilönen ligga på?
slitsamt?

Har jobbat med prestastionsbaserad lön tidigare, då med vanlig telemarketing och uppfattade det som stressande ibland. Är det då olämpligt jobba som annonssäljare?
Citera
2009-02-04, 20:16
Bannlyst
ingen alls som har någon aning?
Citera
2009-02-04, 20:28
Medlem
Luffarhundens avatar
Jag jobbar som annonssäljare på en av Sveriges större söksajter. Har jobbat ett halvår nu och hade inga erfarenheter av försäljning när jag började.

Det är väldigt svårt att svara på dina frågor då det finns så många företag som pysslar med annonsförsäljning och säljer på olika sätt. Men generellt sett kan man nog säga att företagare är mer köpglada en privatpersoner.

Det finns definitivt pengar i den branschen. De bästa säljarna på mitt kontor får ut mellan 30- 40 000 kr netto. Men de är riktigt skarpa och drar sig inte för att köra fulsälj. Grundlönen varierar väldigt mycket mellan olika arbetsgivare men räkna med strax över 12 000 kr. Du överlever alltså en månad utan provision.

Det är precis som alla andra prestationsbaserade jobb stressigt men mer tacksamt än att ringa runt till privatpersoner. Som sagt har jag själv aldrig jobbat med sälj förut men många av kollegorna har varit i gemet ett tag och de pratar ofta om olika säljjobb.

Prova på! Du kan ju jobba till din provanställning går ut. Personalomsättningen är ju rätt hög liksom.

Hoppas du fick svar på några av dina funderingar. Men är det telekatalog eller söksajt du är intresserad av?
Citera
2009-02-04, 20:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fafi
Funderar på att jobba som annonssäljare, men har några frågor, om det är någon som vet, svara gärna:

hur pass svårt är det?
slitsamt?

Har jobbat med prestastionsbaserad lön tidigare, då med vanlig telemarketing och uppfattade det som stressande ibland. Är det då olämpligt jobba som annonssäljare?

1. Det är svårt, svårare än vanlig telemarketing. Speciellt om det är Bluff och båg AB du ska arbeta för, jag tror säkert du förstår vad jag menar med det.

2. Japp finns möjlighet att göra upp till kanske 70 kkr i fickan i månaden men du får givetvis arbeta som en häst.

3. Beror helt på vilken firma du arbetar på, vissa har ingen alls och vissa har 10 brutto och vissa har 10 netto.

4. Inte slitsamt som på en byggfirma men psykiskt slitsamt och stressigt, säljer du inget är du inte värd en krona men så kanske det är på alla säljarbeten.
Citera
2009-02-04, 20:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svartskallen
1. Det är svårt, svårare än vanlig telemarketing. Speciellt om det är Bluff och båg AB du ska arbeta för, jag tror säkert du förstår vad jag menar med det.

2. Japp finns möjlighet att göra upp till kanske 70 kkr i fickan i månaden men du får givetvis arbeta som en häst.

3. Beror helt på vilken firma du arbetar på, vissa har ingen alls och vissa har 10 brutto och vissa har 10 netto.

4. Inte slitsamt som på en byggfirma men psykiskt slitsamt och stressigt, säljer du inget är du inte värd en krona men så kanske det är på alla säljarbeten.

Bluff och båg, vilket företag är det? Är inte så insatt i annonsförsäljningsmarknaden hitintills.

Vilka firmor brukar ge pengar och vilka brukar inte ge det?
Citera
2009-02-04, 20:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Luffarhunden
Jag jobbar som annonssäljare på en av Sveriges större söksajter. Har jobbat ett halvår nu och hade inga erfarenheter av försäljning när jag började.

Det är väldigt svårt att svara på dina frågor då det finns så många företag som pysslar med annonsförsäljning och säljer på olika sätt. Men generellt sett kan man nog säga att företagare är mer köpglada en privatpersoner.

Det finns definitivt pengar i den branschen. De bästa säljarna på mitt kontor får ut mellan 30- 40 000 kr netto. Men de är riktigt skarpa och drar sig inte för att köra fulsälj. Grundlönen varierar väldigt mycket mellan olika arbetsgivare men räkna med strax över 12 000 kr. Du överlever alltså en månad utan provision.

Det är precis som alla andra prestationsbaserade jobb stressigt men mer tacksamt än att ringa runt till privatpersoner. Som sagt har jag själv aldrig jobbat med sälj förut men många av kollegorna har varit i gemet ett tag och de pratar ofta om olika säljjobb.

Prova på! Du kan ju jobba till din provanställning går ut. Personalomsättningen är ju rätt hög liksom.

Hoppas du fick svar på några av dina funderingar. Men är det telekatalog eller söksajt du är intresserad av?

Tack för det utförliga svaret. Jag PM:ade angående en fråga, hoppas det är okej.
Citera
2009-02-04, 20:42
Bannlyst
Citat:
Tack för det utförliga svaret. Jag PM:ade angående en fråga, hoppas det är okej.

Bluff och Båg AB (svensk slang för oseriösa företag) är dem företag som inte levererar det dem ska eller i den utsträckningen dem ska efter vad som är utlovat till kunden.

Vilka firmor som brukar ge pengar?? Jag antar du tänker på "garantilön" här. Det är högst individuellt.
Citera
2009-02-04, 20:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svartskallen
Bluff och Båg AB (svensk slang för oseriösa företag) är dem företag som inte levererar det dem ska eller i den utsträckningen dem ska efter vad som är utlovat till kunden.

Vilka firmor som brukar ge pengar?? Jag antar du tänker på "garantilön" här. Det är högst individuellt.

Fungerar garantilönen på samma sätt som vid telemarketing? Att den ligger på 60 kr i timmen men man måste sälja för ungefär detsamma för att uppnå den?
Citera
2009-02-04, 21:00
Bannlyst
Citat:
Fungerar garantilönen på samma sätt som vid telemarketing? Att den ligger på 60 kr i timmen men man måste sälja för ungefär detsamma för att uppnå den?
¨

Garantilönen får du om du inte lyckas sälja så du får en tillräcklig lön. Dvs om du inte sålt mer än garantilönen. Säljer du för mer än 10 kkr så får du pengarna, säljer du mindre så får du 10 kkr vilket är garantilönen (om den nu är på 10kkr). Dock lär du inte få vara kvar på företaget om du inte säljer något.
Citera
2009-02-05, 23:37
Medlem
dandylines avatar
Citat:

hur pass svårt är det?
slitsamt?

Beror helt på. Har en kompis som arbetar med försäljning på Stepstone som drar in ca 120 000 kr / månaden. Samtidigt en annan som jobbade på eniro som drog in ca 20 000 / mån.
Citera
2009-02-05, 23:41
Medlem
ischs avatar
Det beror väl helt på vad du är ute efter. Det finns som sagt många olika aktörer men i grunden handlar det om att du skall trivas med att snacka med folk och sälja sälja och sälja. Har du inte det drivet så kommer du aldrig att tjäna några större pengar och kan säkert hitta roligare och mer avslappnande (läs mindre stressiga) jobb som genererar samma månadslön.
Citera
2009-02-06, 00:01
Medlem
Blackwolfs avatar
Citat:

hur pass svårt är det?
slitsamt?

Polarn jobbade som det ett halvår så vad jag hört från honom är:

1. Inte alls svårt att lära sig eller komma in i jobbet men att sälja kan vara skitsvårt och psykiskt påfrestande för man hela tiden känner att man är ivägen eller jobbig.

2. Ja, om du har svinig tur men kompisen drog för att säkra garantilön istället.

3. Inte den blekaste.

4. Han satt vid telefonen hela dagarna så bara psykiskt påfrestande
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här