Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-02-04, 15:11
Medlem
Tjenare!

Jag funderar på att installera gamla kära XP nu igen för jag har hört att de ska vara mycke snabbare enligt tester osv. Och jag tror inte jag har tillräckligt med minne för vista (2gb).

Min dator:
Intel Core duo E8500 @ 3.16GHz, 3,17GHz
2x GeForce 9600GT SLI
2Gb DDR2 Minne
Windows Vista Home 64bit
1Tb hdd

Så till mina frågor nu!
Skulle min dator prestera bättre i framförallt spel och bli allmänt snabbare?
Hur mycke ram kan man få ut i XP?
Hur fungerar de i spel som t. ex crysis som har DirectX10, Xp har väl inte stöd för dx10?

Tack på förhand!
Citera
2009-02-04, 15:15
Medlem
micaeles avatar
Ja, XP är i mångt och mycket snabbare och mindre resurskrävande än Vista.
XPx32 kan som mest hantera 4 gb minne, varav 2 eller 3 gb blir tillgängligt för program och spel, beroende på inställningar. XPx64 kan hantera upp till 128 gb minne.
Spelen fungerar finfint även i DX9, även om du kanske går miste om några fantasifulla effekter. Det finns inofficiella DX10-drivrutiner för XP, men det rekommenderas inte för den ovane.
Citera
2009-02-04, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Ja, XP är i mångt och mycket snabbare och mindre resurskrävande än Vista.
XPx32 kan som mest hantera 4 gb minne, varav 2 eller 3 gb blir tillgängligt för program och spel, beroende på inställningar. XPx64 kan hantera upp till 128 gb minne.
Spelen fungerar finfint även i DX9, även om du kanske går miste om några fantasifulla effekter. Det finns inofficiella DX10-drivrutiner för XP, men det rekommenderas inte för den ovane.

Okej, så du rekommenderar att jag byter till XP då? Och i mitt fall så spelar de ingen roll om jag tar 32bit eller 64bit eftersom jag bara har 2gb minne?
Citera
2009-02-04, 15:36
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NilsJonas
Okej, så du rekommenderar att jag byter till XP då? Och i mitt fall så spelar de ingen roll om jag tar 32bit eller 64bit eftersom jag bara har 2gb minne?
Det spelar roll för vad du vill göra. Om du bara är ute efter att spela är det ett bättre val med x32, eftersom många program och spel fortfarande har problem med x64 i vissa lägen.
Jag väljer XP framför Vista alla dagar. Ett OS skall funka och ge så mycket kraft åt program och spel som möjligt, och det anser inte jag att Vista kan uppfylla.
Citera
2009-02-04, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Det spelar roll för vad du vill göra. Om du bara är ute efter att spela är det ett bättre val med x32, eftersom många program och spel fortfarande har problem med x64 i vissa lägen.
Jag väljer XP framför Vista alla dagar. Ett OS skall funka och ge så mycket kraft åt program och spel som möjligt, och det anser inte jag att Vista kan uppfylla.

Ja de enda jag gör vid datorn är att spela, kolla på film (framför allt HD). Då satsar jag på XP då.
Proffesional eller home edition? finns också andra versionner som professional student edition. Hjälp med detta tack.
Vilket val är bäst?
Citera
2009-02-04, 15:59
Medlem
micaeles avatar
Alltid Professional.
Citera
2009-02-04, 16:01
Medlem
Jag har 2gb ram och kör på vista utan problem.

Jag har en liten fråga OT. Kan man på något sätt säga att 2x2 gHz = 4gHz?
Citera
2009-02-04, 16:07
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massemannen
Rent matematiskt, ja. Men det stämmer inte om du menar t.ex. DualCore på vardera 2 GHz.
Citera
2009-02-04, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massemannen
Jag har 2gb ram och kör på vista utan problem.

Jag kör det också utan problem, men det var inte frågan dock.

Du menar att du har två processorer på 2GHz var? Isåfall svar ja.
Citera
2009-02-04, 16:09
Medlem
Ok, tack... inte så datasmart så att säga så missuppfatta nog fråga =)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in