2009-02-04, 13:35
Medlem
Snapphanekungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Ja, den kom till hela 300 år efter den svenska flaggan.

Nej det är fel dom skånska färgerna har funnits längre än dom svenska Dannebrogen är äldst och Skåne som provins till Danmark kom efter med rött o gult. Det som du tänker på är förmodligen den skånska gripen men det min vän är en helt annan historia.
Senast redigerad av Snapphanekungen 2009-02-04 kl. 13:48.
Citera
2009-02-04, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapphanekungen
Eeee alltså den skånska flaggan fanns före den svenska IDIOT

Du förstod inte ironin?
förresten den morderna skånska flaggan. har rötter i 1800 tal, den svenska anses ha längre. Gott klart och slut. det är en annan tråd.
Senast redigerad av tardumej? 2009-02-04 kl. 13:51.
Citera
2009-02-04, 14:02
Medlem
Snapphanekungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Du förstod inte ironin?
förresten den morderna skånska flaggan. har rötter i 1800 tal, den svenska anses ha längre. Gott klart och slut. det är en annan tråd.

Det är fel. Det var en som hette Weibull som ville ändra lite på den. Dom skånska färgerna är från 1100 talet. Var vänlig och sluta skriva en massa OT trams om saker som du inte vet något om i min tråd sök dig till ett annat forum och gör det.
Citera
2009-02-04, 14:15
Medlem
Citat:
Det är fel. Det var en som hette Weibull som ville ändra lite på den. Dom skånska färgerna är från 1100 talet. Var vänlig och sluta skriva en massa OT trams om saker som du inte vet något om i min tråd sök dig till ett annat forum och gör det.

Vet du vad, jag har skrivit en hel del annat som inte var OT, men eftersom du bara hackar ner på det som var OT, så måste jag ha en rimlig chans o ge en replik.

De historieböcker, samt ne jag har tillgång till bara så här på direkten säger att det finns inga som helst bevis för att skåne har haft den flaggan, en hypotes är att en biskop i lund använde dem på 1100 talet. Men de är ju som sagt ogrundade teorier. Och för den delen legenden säger att danneborgen är från 1200 talet (ett slag i nuvarande estland) enl NE också. Så hur skånska flaggan ska ha anor från 1100 talet, ja. De vet jag inte hur du tänkt.

Men OnT. igen då. Det är inte någon vanhedrande sak, de har gjort en flagga med gult och blått, den i mina ögon påminner inte, hånar inte eller kränker inte den svenska. Vidare skrev jag ett antal frågor om hur du nu vet de vill kränka, hur de gjort detta med mening och så vidare. Det enda spår till svar jag hitta var en mening där du skriver om att vissa folkgrupper får göra vad dom vill.

Så, jag tycker hela tråden kanske borde flyttas bort från juridik.
Citera
2009-02-04, 14:41
Medlem
Snapphanekungens avatar
Ja det är nog lika bra att vi slutar skriva i denna tråden det blir allt tramsigare för var minut. Det är verkligen synd att det blivigt så här på FB.

Och nu en sista gång.

Det jag har skrivigt var aldrig att vissa folkgrupper inte fick göra det utan att jag tyckte inte om det rent allmänt mot någon nation av någon.

Det som ni tydligen ser rött på är att jag skrev att det blir extra fjantigt och dumt när folkslag som gjort sig kända över hela världen som extremt lättkränkta själva gör det.

Om skånska flaggan. Det började med att jag fick en anmärkning om dom skånska färgerna och att det var vi skåningar som härmat svenska flaggan det är inte sant för dom skånska färgerna har funnits sedan 1100 talet flaggan däremot uppkom senare efter Dannebrogen och sist svenska flaggan med dess färger.

Jag kommer inte att följa denna tråden mera för den har i mitt tycke förstörts av en massa trams vad nu moderatorerna vill göra med den är upp till dom.

Personligen tycker jag som sagt att det är djävligt synd att folk ger sig fan på att bara sabba ett forum snart blir det väl som Exet som oxå var fullt med massa 14tisar som bara skulle klanka och klaga på allt och alla.
Men det gick som det gick och nu ligger det tämligen öde med månadsgamla trådar som ingen gitter svara på längre.

Till er alla grattis ni har lyckats sabba ännu en tråd
Citera
2009-02-04, 14:50
Medlem
Citat:
Ja det är nog lika bra att vi slutar skriva i denna tråden det blir allt tramsigare för var minut. Det är verkligen synd att det blivigt så här på FB.

Och nu en sista gång.

Det jag har skrivigt var aldrig att vissa folkgrupper inte fick göra det utan att jag tyckte inte om det rent allmänt mot någon nation av någon.

Det som ni tydligen ser rött på är att jag skrev att det blir extra fjantigt och dumt när folkslag som gjort sig kända över hela världen som extremt lättkränkta själva gör det.

Om skånska flaggan. Det började med att jag fick en anmärkning om dom skånska färgerna och att det var vi skåningar som härmat svenska flaggan det är inte sant för dom skånska färgerna har funnits sedan 1100 talet flaggan däremot uppkom senare efter Dannebrogen och sist svenska flaggan med dess färger.

Jag kommer inte att följa denna tråden mera för den har i mitt tycke förstörts av en massa trams vad nu moderatorerna vill göra med den är upp till dom.

Personligen tycker jag som sagt att det är djävligt synd att folk ger sig fan på att bara sabba ett forum snart blir det väl som Exet som oxå var fullt med massa 14tisar som bara skulle klanka och klaga på allt och alla.
Men det gick som det gick och nu ligger det tämligen öde med månadsgamla trådar som ingen gitter svara på längre.

Till er alla grattis ni har lyckats sabba ännu en tråd

Vet du vad? du var ju inte nöjd med svaren du fick? Forumet är inte till för att konfirmera dina åsikter.
Citera
2009-02-04, 14:55
Medlem
MonkeyPlas avatar
Citat:
Han blev straffad 67 och den nuvarande lagen är från 82.
statensarkiv.se tolkar dock inte lagen på samma vis som du utan skriver:
Det är förbjudet, enligt fjärde paragrafen i flagglagen, att sätta märken, bokstäver eller andra tecken på en svensk flagga.
Kan du länka till det uttalandet?
Jag förmodar att de menar att en svensk flagga med text inte får användas som officiell flagga, ex när man flaggar i diplomatiska sammanhang.

Att det skulle vara förbjudet, med påföljd för en privatperson att skriva något på en annars officiell flagga, verkar märkligt. I så fall skulle man kunna straffa hundratals människor varenda fotbollslandskamp, då det brukar finnas gott om blågula flaggor i klacken där folk skrivit Hässleholm, Arvika, Partille eller vilken hemort de nu råkar komma från.
Citera
2009-02-04, 14:58
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonkeyPla
Kan du länka till det uttalandet?
Jag förmodar att de menar att en svensk flagga med text inte får användas som officiell flagga, ex när man flaggar i diplomatiska sammanhang.

Att det skulle vara förbjudet, med påföljd för en privatperson att skriva något på en annars officiell flagga, verkar märkligt. I så fall skulle man kunna straffa hundratals människor varenda fotbollslandskamp, då det brukar finnas gott om blågula flaggor i klacken där folk skrivit Hässleholm, Arvika, Partille eller vilken hemort de nu råkar komma från.

Jag tänkte också på folk som har flaggor med text på på idrottsevenemang

Statens arkiv kanske inte direkt är en myndighet med absolut tolkningsrätt men de nämner ivarjefall det jag tidigare citerade en bit ner på denna sida
http://www.statensarkiv.se/default.aspx?id=1267
Citera
2009-02-04, 15:09
Medlem
Citat:
Eeee alltså den skånska flaggan fanns före den svenska IDIOT
Den skånska flaggan har väl knappast formen av Skåne och ordet "frihet" inskrivet? Vad du gör är ju faktiskt vad du själv kritiserar, dvs "vanhedrar" en symbol.

Jag förstår vad du är ute och far efter, och kan förstå att du är upprörd. Men detta är ett juridikforum och dina frågor var om det är lagligt och vad andra tycker. Du har fått svar på båda frågorna, försöker tala om för folk att deras åsikter är "fel" och reagerar som en besviken barnunge.

Dags för lite självkritik?
Citera
2009-02-04, 15:13
Medlem
Mr.Deagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sportsbetting
Vem vare?

har du filmat allt det här?
Citera
2009-02-04, 15:21
Medlem
MonkeyPlas avatar
Citat:
Jag tänkte också på folk som har flaggor med text på på idrottsevenemang

Statens arkiv kanske inte direkt är en myndighet med absolut tolkningsrätt men de nämner ivarjefall det jag tidigare citerade en bit ner på denna sida
http://www.statensarkiv.se/default.aspx?id=1267
Just det. De hänvisar ju till flagglagen, som jag tidigare infogat.

Den enda slutsats jag kan dra att det är "förbjudet" att sätta egen text på flaggan i den mån att flaggan i så fall tekniskt upphör att vara en "riktig" svensk flagga. Att använda ordet "förbud" är missvisande då man får uppfattningen att man likt de flesta andra förbud kan straffas om man bryter mot det. Men så verkar inte vara fallet.

En fotbolls supporter eller fritidsseglare skiter troligtvis i om flaggan är 100% korrekt eller inte, varför endast myndigheter och dylikt behöver bry sig. Liksom gemene man inte behöver vara så noga med att det gul fältet har den exakta färgen NCS 0580 - Y10R; och det blå NCS 4055 - R95B
Citera
2009-02-04, 18:10
Medlem
fredricoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Njursvikt
Den skånska flaggan har väl knappast formen av Skåne och ordet "frihet" inskrivet? Vad du gör är ju faktiskt vad du själv kritiserar, dvs "vanhedrar" en symbol.

Jag förstår vad du är ute och far efter, och kan förstå att du är upprörd. Men detta är ett juridikforum och dina frågor var om det är lagligt och vad andra tycker. Du har fått svar på båda frågorna, försöker tala om för folk att deras åsikter är "fel" och reagerar som en besviken barnunge.

Dags för lite självkritik?

Touche!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in