Jag har ett heltidsjobb som jag inte trivs med. Jag har nyligen fått en möjlighet att istället starta handelsbolag med en god vän och jag funderar på att ta den. Tyvärr har jag inga sparpengar eller andra ekonomiska tillgångar så det kan bli lite/väldigt svårt med ekonomin åtminstone under den första tiden, men jag orkar inte/har inte tid att jobba heltid på mitt nuvarande jobb samtidigt som jag bygger upp affärsverksamheten vid sidan om, utan det är antingen eller som gäller.
Jag har inte, vad jag förstår, behörighet att få Arbetsförmedlingens "Starta eget-bidrag" då jag inte är medlem i A-kassa.
Jag har inga sparpengar, ingen bil, ingen familj att försörja, i stort sett ingenting. Allt jag vill är att driva företag och fortfarande kunna ha tak över huvudet även ifall jag inte lyckas skrapa ihop tillräckligt med slantar i början!
Frågan är alltså: om jag bedriver företagsverksamhet på heltid men under en eller flera månader inte kan få det att gå ihop, kan jag då få hjälp av soc att betala hyra, mat o s v? Kommer de att kräva att jag söker andra jobb även om jag driver företag på heltid?