2009-02-04, 10:50
Medlem
Jag har ett heltidsjobb som jag inte trivs med. Jag har nyligen fått en möjlighet att istället starta handelsbolag med en god vän och jag funderar på att ta den. Tyvärr har jag inga sparpengar eller andra ekonomiska tillgångar så det kan bli lite/väldigt svårt med ekonomin åtminstone under den första tiden, men jag orkar inte/har inte tid att jobba heltid på mitt nuvarande jobb samtidigt som jag bygger upp affärsverksamheten vid sidan om, utan det är antingen eller som gäller.

Jag har inte, vad jag förstår, behörighet att få Arbetsförmedlingens "Starta eget-bidrag" då jag inte är medlem i A-kassa.

Jag har inga sparpengar, ingen bil, ingen familj att försörja, i stort sett ingenting. Allt jag vill är att driva företag och fortfarande kunna ha tak över huvudet även ifall jag inte lyckas skrapa ihop tillräckligt med slantar i början!

Frågan är alltså: om jag bedriver företagsverksamhet på heltid men under en eller flera månader inte kan få det att gå ihop, kan jag då få hjälp av soc att betala hyra, mat o s v? Kommer de att kräva att jag söker andra jobb även om jag driver företag på heltid?
Citera
2009-02-05, 00:34
Bannlyst
Soc kan vara väldigt "griniga" med att betala försörjningsstöd när man är egen företagare. De anser att man "valt sin situation själv", nämligen. Det är likadant när man pluggar.

Men det kostar ju inget (utom lite tid och stolthet) att söka. Det kanske är olika i olika kommuner.
Citera
2009-02-05, 02:09
Medlem
Zdravkovics avatar
Att starta eget kräver uppoffringar! I dag finns det INGEN ekonomisk rådgivare som skulle rekommendera dig att sluta ditt heltidsjobb för att starta eget. Det enda tips man får om man går den vägen, är att behålla sitt heltidsjobb och starta företaget vid sidan av. Tryggheten i grunden helt enkelt. Vi lever just nu i ett samhälle där jobbet är ack så viktigt. Eller jobbet i sig är väl inte viktigt, men inkomsten är det!

Dock kan jag förstå dig. Är man trött på sitt jobb så är man. Att vara trött på sitt jobb leder ofta till att man tappar motivationen i övriga livet. Därav kan det vara svårt att satsa helhjärtat på ett företag om man måste sitta och pinas sina 40 timmar i veckan på jobbet. För dig är det friskt vågat hälften vunnet. Säg upp din lägenhet och flytta hem alt. flytta in hos nån generös polare. Säg att du kommer bidra så gott du kan. Sen satsar du järnet på företaget och så fort det ger vinst betalar du din polare el dina föräldrar. Kommer du bara bort från hyran som fast kostnad så är det ju inte så mycket mer sen. Skaffa kontantkort till mobilen och lös alla andra fasta kostnader du har. Startar du ett eget företag kan dröja innan det blir någon vinst och under den tiden ska du ha så få fasta kostnader som möjligt. Enkel logik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in