2009-02-04, 07:12
Medlem
fick för mig att man kunde välja att "komprimera" filer på c:disken för att kunna spara plats även i Vista... gjorde det i natt på tjejens dator - och det blev ca. 1,3 GB extra ledigt på c.
men när jag sedan bootade om datorn så får jag ett felmeddelande om "boot-nånting" is compressed.
tryck ctrl+delete
och så stannar skiten...
körde då "windows vista recovery disc" och försökte rätta till felet -
men inget verkar hjälpa... går inte ens att göra "system restore" via den skivan...

så nu skulle jag behöva lite tips , hjälp och bra idee'r hur jag skall lyckas återställa datorn...

Ps. kan tillägga att "windows-update-funktionen" slutade funka för ca. 3-4 dagar sedan = alltså min version är en "fuling"...
Citera
2009-02-04, 07:20
Medlem
jensenjrs avatar
Dohhh

vista e bajs.. ville bara påpeka. men ominstalera vista utan att formatera hårddisken då försvinner inget mer än inställningar.. och du kan ju alltid instalera nytt vista brevid det andra och bara flytta allt.. antar att det är lapptop och då finns det en nyckel under datorn typ?
Citera
2009-02-04, 07:23
Medlem
du har rätt...

men det följde med en förinstallerad "home-version" som jag var snabb nog att ersätta med en "fulversion" ULTIMATE...

så jag sitter liksom lite trångt nu... *ler*
Citera
2009-02-04, 07:25
Medlem
jensenjrs avatar
ahh right men är det en bra dator eller typ celeron me 2 gig ram?
Citera
2009-02-04, 07:31
Medlem
en "acer"...

med 4gb ram... köpte extra ram-minne... tror att det var 2gb som standard
Citera
2009-02-04, 07:34
Medlem
pazzions avatar
sparas inte gamla filer från föregående installation i en mapp som heter typ old.windows eller bara windows när man installerar om med vista? Det gjorde det för mig iaf... Så testa att installera om helt och hållet så eller bara installera om men låt diskarna vara och kör inställningarna istället
Citera
2009-02-04, 08:30
Medlem
jensenjrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pazzion
sparas inte gamla filer från föregående installation i en mapp som heter typ old.windows eller bara windows när man installerar om med vista? Det gjorde det för mig iaf... Så testa att installera om helt och hållet så eller bara installera om men låt diskarna vara och kör inställningarna istället

ja precis fixa en key och instalera men inte över det gammla operativsystemet.
Citera
2009-02-04, 08:35
Medlem
kvints avatar
Kanske: http://thevistaforums.com/index.php?showtopic=17946
Citera
2009-02-04, 08:49
Medlem
Uber0ns avatar
Hur mycket utrymme har den ledigt då? Om det är så tight att du var "tvungen" att komprimera filer så kanske inte en nyinstallation får plats...?
Citera
2009-02-04, 09:03
Medlem
partitionen är på 30GB

hade typ 1,5 GB ledigt... innan jag komprimerade och fick 3 gb ledigt...
skulle vilja "installera över" eller "reparera" den installation som ligger där...
hoppas att det går !!!
Citera
2009-02-04, 09:11
Medlem
SlaktarKents avatar
Vill du verkligen ha tillbaka filerna om dom skulle vara vikiga kan du försöka med en live-cd, och sedan kopiera filerna. Sedan så formaterar du om den
Citera
2009-02-04, 09:20
Medlem
Asgarvads avatar
Det man kan lära sig av detta är att 30 Gig är i underkant för en Vista-installation om man inte så långt som möjligt byter destination för andra program som installeras i C: som default. Bara Windows-katalogen på min burk som kör Vista Professional slukar 10 Gig. Jag har haft den en månad och har ingen särskild partition för OS och C: är redan 62 Gig stor trots att jag inte tankat ner särskilt mycket program eller filer. I den här takten får jag väl köpa en HD till före sommaren.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in