2009-02-04, 00:33
Bannlyst
Jag läser för nuvarande andra året på ekonomprogrammet på HHG och har under min tid här insett att jag egentligen är mest intresserad av beteendevetenskap och psykologi.
Jag har samtidigt känt mindre och mindre motivation till att fortsätta läsa ekonomi då jag inte tycker att det vi läser för tillfället är särskilt roligt, makroekonomi och handelsteori tex.
Jag har därför bestämt mig för att ta ett uppehåll från ekonomin och läsa något som kan få min motivation tillbaka och som jag verkligen gillar, nämligen beteendevetenskap eller psykologi.
Jag tänker fortsätta mina ekonomistudier efter att jag har tagit en kandidatexamen i det valda ämnet och har ambitionen att ta en civilekonomexamen med inriktning mot organisation eller management.

Min fråga nu är vilka kurser jag borde läsa om jag strävar mot att jobba på ett företags HR-avdelning. Vad rekommenderas att ha med i en examen? Vad får jag absolut inte missa?
Av det jag har läst här på FB verkar rekryterarna acceptera både sociologi- och psykologistudier men vill ändå ha råd och funderingar.
Jag tänker söka till antingen Lund eller Uppsala.
Andra aspekter som jag har missat? Erfarenheter från folk som har läst beteendevetenskap eller psykologi är varmt välkomna.
Citera
2009-02-04, 00:42
Medlem
Astromans avatar
Grundkursen i psykologi, (förut) kallad A-kurs är uppskattad hos arbetsgivare. Men det är ju bara en termin. GU ger flera kurser i Arbets- och organisationspsykologi bland annat med Ingela Thylefors som skrivit en bok i ämnet som är den (typ) fjärde mest sålda fackboken i Sverige, alla kategorier.

Tror nog att liknande arbets-/org.-kurser finns i Uppsala och Lund
Citera
2009-02-04, 12:13
Bannlyst
Ja, den kursen finns även i Lund och den är väldigt intressant. Jag står och väljer mellan A&O-psykologi, Socialpsykologi eller Arbets-, Organisations- och personalsociologi.
Frågan är vilken av de tre som passar bäst om man vill inrikta sig så som jag vill, kursbeskrivningarna ger mig en begränsad mängd information.
Vore kul med fler tips och om folk med erfarenheter från de olika områdena kunde kommentera.
Citera
2009-02-04, 12:14
Medlem
Mr.Fredriks avatar
Om du nu är intresserad av just 'beteendevetenskap och psykologi' rekommenderar jag att du kollar upp beteendeekonomi (Neuroeconomics) och läser in dig på det området. Gillar du det är det bara att tuta och köra dock är fältet inte särskilt stort för tillfället.

Jag läser det jag kommer över, riktigt intressant.
Citera
2009-02-04, 12:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Fredrik
Om du nu är intresserad av just 'beteendevetenskap och psykologi' rekommenderar jag att du kollar upp beteendeekonomi (Neuroeconomics) och läser in dig på det området. Gillar du det är det bara att tuta och köra dock är fältet inte särskilt stort för tillfället.

Jag läser det jag kommer över, riktigt intressant.
Beteendeekonomi hade jag inte hört talas om, efter att ha googlat lite verkar ämnet väldigt intressant. Roligt tips även om det inte var just det jag eftersökte.
Tack!
Citera
2009-02-04, 13:55
Medlem
Mr.Fredriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bantumi
Beteendeekonomi hade jag inte hört talas om, efter att ha googlat lite verkar ämnet väldigt intressant. Roligt tips även om det inte var just det jag eftersökte.
Tack!

Du kan läsa mer om beteendeekonomi på
HTML-kod:
http://www.ekonomistas.se
(sök efter taggen beteendeekonomi) sedan kan du låna böckerna som berör köpbeteende -- Buyologi av Martin Lindström(Lindstrom) samt Wired for Survival av Margareth M. Polowski(eller något sådant).

Citera
2009-02-04, 18:05
Medlem
Panzeradlers avatar
Det ämne som du kommer att få mest förfrågningar om du har kunskap i vid en framtida anställningsintervju stavas ARBETSRÄTT.

Se därför till att bygga på din utbildning med detta så är det en riktigt stor fördel då du söker jobb inom HR.

Givet är att det aldrig är fel med lite beteendevet.ämnen typ sociologi (AOP), pedagogik (PPU), Psykologi, eller Arbetsvetenskap osv.

Du kommer dock få en klart större användning av dina arbesrättsliga/juridiska kunskaper, så om HR lockar så skulle jag lägga krut på den delen.
Citera
2009-02-04, 21:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Panzeradler
Det ämne som du kommer att få mest förfrågningar om du har kunskap i vid en framtida anställningsintervju stavas ARBETSRÄTT.

Se därför till att bygga på din utbildning med detta så är det en riktigt stor fördel då du söker jobb inom HR.

Givet är att det aldrig är fel med lite beteendevet.ämnen typ sociologi (AOP), pedagogik (PPU), Psykologi, eller Arbetsvetenskap osv.

Du kommer dock få en klart större användning av dina arbesrättsliga/juridiska kunskaper, så om HR lockar så skulle jag lägga krut på den delen.
Ja, det får bli en del arbetsrätt också, även om det inte verkar så jäkla upphetsande så är det väl något man får traggla sig igenom. Tyvärr blir det ju så att jag måste läsa det utöver de 90 hp jag läser i mitt huvudämne, nämligen soc eller psy och då blir jag inte klar på 1,5 år. Men man vill så klart få jobb sen och krävs det ett halvår extra får det väl bli så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in