2009-02-03, 22:47
Medlem
madmonkeys avatar
En nära anhörig lider av schizofreni. Han har haft (paranoida) psykoser tidigare. Han har varit inlagd tidigare, blivit gripen av polis, väktare. Betett sig som en galning helt enkelt. Sen har det blivit bättre.
De senaste veckorna har han dock hamnat i djup depression och apati. Jag besöker honom relativt ofta nu på senare tid, fast bara under korta stunder eftersom han vill vara ensam och jag respekterar hans vilja. Så här har det sett ut under senaste veckan:

Jag kommer in i hans lägenhet (har nyckel) och antingen sitter han på sin fåtölj och bara stirrar ut i tomma intet, eller ligger han i sängen blir förvirrad när jag kommer in etc. Idag när jag kom in så stod han upp vänd bort från dörren och bara stirrade ut i toma intet. Jag märkte att han såg väldigt ovårdad ut. Hans kylskåp var tomt. Jag erbjöd mig att köpa mat åt honom, men han sa att han kunde själv. Frågade flera ggr om han ville ha mat. Han sa bara nej. Han hade dock nog en del i frysen.

Jag sa att jag såg att han inte mådde bra. Han sa att det skulle bli bättre (så har han sagt flera dagar i rad nu). Frågade om han kunde ta hand om sig själv. Han sa ja, att det inte var någon fara. Den saken skulle jag få jag reda på ifall jag hittar honom död, sa han sen. Jag skulle inte klandra mig isådanafall. Jag sa att jag inte skulle klandra mig själv, men att jag skulle tycka det var synd, att jag bara ville att han och jag skulle må bra.

Saken är den att jag inte vill kontakta myndigheterna. Jag skulle själv inte vilja bli berövad min frihet om jag var i hans sits.
Han är också väldigt rädd för att bli gripen av polis efter att han blev gripen för länge sen. Han har aldrig velat prata om incidenten, men jag tror att de förnedrade honom ganska rejält och behandlade honom väldigt illa.

I samband med hans eventuella död blir jag förmodligen alkis, narkoman, sjukskriven, kriminell, och farlig.

Ha det bra.
Citera
2009-02-04, 00:08
Medlem
doktorknarks avatar
Jag förstår att du känner dig kluven i frågan men ändå rätta är att omhänderta honom om han är en fara för sig själv. I det tillståndet han befinner sig i just nu så har han ingen aning om vad som är bra för honom eller inte. Och det är enbart mediciner som får en människa i ett sånt tillstånd att bli bättre.

Fred ut!
Citera
2009-02-04, 00:36
Medlem
loungepuppys avatar
Ring den psykosmottagning som finns på orten och säg att det är en akut situation. Det verkar som om din vän antingen har tankar att ta livet av sig eller har vanföreställningar om att han ska bli dödad, båda är innebär risk för att han tar sitt liv.

Polisen griper bara den som gör ngt kriminellt. I detta fall blir de bara inblandade om det krävs poliseskort för att ta honom till en psykiatrisk bedömning.

För den som är psykotisk är det oftast mer eller mindre obehagligt att bli inlagd. Det är mycket vanligt att man i sina vanföreställningar har med myndigheter, vård osv som hotfulla. Det vänder nästan alltid då man behandlar psykosen. Därefter kommer det jobbiga som har att göra med "uppvaknandet" och konsekvenserna av sjukdomen.
Tvångsvård krävs ibland i början av vården. Orsaken till att en del psykotiska personer vägrar bli inlagda kan vara allt från vanföreställningar om att få dödssprutor, bli opererad i hjärnan osv till att man ör helt säker på att allt är hopplöst och att man inte ens förtjänar hjälp.
Att bli berövad sin frihet på det sättet är förstås ett enormt ingrepp i en människas liv. För en del blir det dock också en befrielse, eftersom de då de är psykotiska i regel upplever sig vara i en hopplös situation där de inte kan påverka något till det bättre.
Jag har träffat flera patienter som tom tackat för att man inte gav efter för dem utan istället lade in dem med tvång. Det finns förstås de som fortsätter anse att det var fel att de tvångsvårdades.

De allra flesta med schizofreni kan ha ett drägligt liv idag. Många har familj, studier och arbete, en del lever ensamma och har sjukbidrag.

Både för din och din kamrats skull tycker jag att du ska kontakta psyk genast!

Alltså, kolla i gula sidorna/vårdguiden osv efter:
- Psykosmottagning/psykosteam
- Psykiatrisk jourteam/mobilt team
- Psykakut
- Psykiatrisk öppenvårdsmottagning

Ring och berätta hur läget är så tror jag du kommer få hjälp.

PM'a mig om du har fler frågor.

(jag är läkare i psykiatrisk vård)
Citera
2009-02-04, 08:14
Bannlyst
Jag har haft en vän i liknande situation som din anhörig/vän. Hon var väl dock inte lika deprimerad, men väldigt förvirrad. Hon fick hjälp sedan (i flera års tid) och lever ett normalt liv idag även om hon har diagnosen scitzofreni. Hon jobbar, har familj, verkar ganska lycklig.

Hon säger att allt hon önskade var att någon annan skulle ta hand om situationen för hon kunde inte be om det i det läget då hon inte förstod vad som hände och hallucinerade hela tiden...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in