Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Det som tar mer och mer plats är system återställningen.
En sanning med modifikation, åtminstone de senaste åren, efter 2009.
Det stora problemet är att
varje WINDOWS UPDATE förbrukar sanslöst mycket minne för varje ny uppdatering. Har man en ny dator med stor partition märker man det knappt, men har man en 10 år gammal PC med Win XP med 10GB allokerat till C: så märks det!
Från början var 10GB helt tillräckligt. Jag hade både spel och MS Office på C-partitionen. Med tiden har det fria minnet minskat, så jag har avinstallerat spelen, avinstallerat Office, tagit bort Hotfixfiler m.h.a. CCleaner, flyttat växlingsfiler (t.ex. pagefile.sys) till en annan partition och tagit bort gamla installationsfiler via msizap.exe (verktyget finns egentligen inte längre men jag hittade en sida som bekriver hur man tar bort motsvarande onödiga filer manuellt, 1 timmes jobb) . Då jag inte kom på fler åtgärder och det fria minnet på C: var nere under 10 MB(!), så gjorde jag en jämförelse (TreeSize Free är ett utmärkt hjälpmedel) mellan storleken på mapparna i C:\Windows på denna PC och på en annan PC. Jag trodde det var något fel på min gamla PC eller att den blivit infekterad, men det visade sig att det inte var någon större skillnad i mappstorlek på de båda datorerna.
Så då gjorde jag samma sak som föreslås i denna tråd, nämligen slog ihop två partitioner. Det innebär rimligen vissa nackdelar eftersom PCn inte var konfigurerad på detta sätt i originalskick, men när valet står mellan att skrota PCn eller slå ihop partitionerna så är valet enkelt. Tänk på att göra backup på C: och att flytta alla filer du vill ha kvar från den partition som skall försvinna till ett säkert ställe.