Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-02-03, 21:15
Medlem
Hej!
Fan alltså... har ett tag misstänkt att allt inte stod 100% rätt till med datorn, men igår hände det.
Hade igång den och den sa till om programuppdateringar, var ett par st som behövde uppdateras, klickade ja och det krävdes en omstart alltså, som vanligt.

Installationen fortgick och det var kanske 8 av 11 installationer som gick bra, men sen fick jag ett felmeddelande och där stod det att inte alla program kunde uppdateras. Har för mig att den sa till att den skulle starta om sig, för det gjorde den.

Sen när äpplet kommer upp och det plingande ljudet gav sitt läte så uppe i vänstra hörnet och ner till typ halva skärmen så kommer plötsligt massa text, siffror, ord och bokstäver. Kan utläsa vissa ord som "kernel" och kombinationer som typ "x18987a" och sådant. Därefter tonar skärmen ner något och det kommer upp en ruta i mitten som säger ungefär "press and hold down power button to shut down..." på några olika språk.

Detta händer nu samtliga gånger jag försöker starta datorn. Antar att det är allvarligt, det känns så. Tror ni jag måste installera om datorn helt? Finns det något sätt att komma åt hårddisken på ändå tror ni?

Jag provade att starta med startskivan till och jag kommer in till lite menyer och sådant...

Hjälp mig snälla, har ju massa viktiga dokument och grejer på datorn!
Citera
2009-02-03, 21:32
Avslutad
Saxade detta ifrån något annat forum:
Citat:
Starta från extern hårddisk eller CD-ROM
Äpple-Alternativ-Skift-Radera
Start

Starta från CD-ROM
C
Start

Tömma parameterminnet (Zappa PRAM)
Äpple-Alternativ-P-R
Start

Fullständigt tömma parameterminnet (Zappa NVRAM)
Äpple-Alternativ-P-R
från avstängd dator
VARNING! ###
Start

Stänga av tillägg och startprogram
Skift
Start

Stänga av tillägg och startprogram men tillåta MacsBug
Skift-Alternativ
Start

Starta med Virtual Memory avstängt
Äpple
Start

Starta Tilläggskontroll innan startsekvensen
Mellanslag
Start

Vet inte om det hjälper att testa det men det skulle kanske inte skada.. Hoppas du lyckas, vet hur jävla surt det är när datorn lägger av utan att man har backup på allt.
Citera
2009-02-04, 10:08
Medlem
How about a simple safeboot?

Håll in shift å starta datorn.

Även, har du lagt i extra ram eller dyl?

Kan du boota med skivan (dvs håll in c)?
Citera
2009-02-04, 10:27
Medlem
flipper1446s avatar
Förmodligen har uppdateringen bara genomförts till viss del, och därmed kan vissa systemfiler vara korrupta eller inkompatibla med äldre systemfiler.

Det enklaste sättet att lösa detta på är att reparera din installation med installationsalternativet Arkivera och installera:

Citat:
Ursprungligen postat av Apple
Arkivera och installera flyttar dina befintliga Mac OS X-systemfiler till mappen Previous System, och installerar sedan ett nytt exemplar av Mac OS X på vald volym. Mac OS X–installerade program, till exempel Adressbok och Safari, arkiveras, och nya versioner installeras i mappen Applications. Program, insticksfiler och annan programvara måste installeras om efter "Arkivera och installera". Det tas upp på sida 7 i Installationshandbok på Leopard-DVD:n.

Du vill troligtvis markera "Behåll användare och nätverksinställningar" när du påbörjar installationen.

Se även: http://support.apple.com/kb/HT1544?viewlocale=sv_SE
Citera
2009-02-05, 19:32
Medlem
Tack alla!

Provade alla kommandon, men inte så mycket hjälpte i första taget. Stendött.

Däremot hade jag användning av vissa kommandon efter att jag installerade och arkiverade! Efter installationen så kunde jag starta datorn som vanligt och till min förvåning så fanns alla filer kvar och det såg ut som vanligt, men än var inte skiten över. Datorn frös var och varannan minut och jag provade alla kommandon igen och ibland hjälpte det och jag kunde använda datorn lite granna och ibland inte. Helt sjukt! Till slut kunde jag inte köra nåt annat än program än endast finder och lyckades lägga över det viktigaste på min lilla hårddisk. Skönt!

Nu genomför jag en helt ny installation och hoppas på det bättre, tror inte det är hårdvaran.

Tack som fan för all hjälp i alla fall, vad vore man utan vissa seriösare fb:are!
Citera
2009-02-05, 20:37
Medlem
flipper1446s avatar
Kul att det "nästan" fungerar

Om datorn fortfarande fryser efter en arkivera & installera undrar jag om det inte kan vara din hårdvara som spökar ändå.
Tvivlar på att en ren installation gör saken bättre, men om det skulle vara något tredjepartsprogram som strular. Men är inte troligt om du gjorde en arkivera & installera.

Vad är det för dator du har?
Citera
2009-02-05, 21:42
Medlem
Uppdaterar läget...

Nu har jag försökt mig på en ominstallation. Efter två försök så fungerar det inte att installera plötsligt, står att "mediet verkar skadat" eller nåt sådant tror jag. Misstänkte först skivan men fan den är knappt använd liksom, och funkade förra arkiv- och installationsprocessen...
Skumt!

Är dock syrrans skivor jag lånat (exakt likadan mbp snart 1 år gammal), för jag hittade inte min låda skivor. Nu har jag dock letat rätt på skivorna och har precis satt igång en ny ominstallation.

Återkommer!
Citera
2009-02-05, 23:11
Medlem
Tror det funkade prima!

Hann inte prova särskilt länge, men kunde i alla fall surfa problemfritt med safari och det flöt på bättre än innan!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in