Det går inte att bara slänga ut sig saker som du gör
Frasse utan att förklara varför och hur. När är redan uppenbart (Dvs hur långt det skulle ta).
Målet med den här diskussionen var som Unsung bad mig att för en tredje gång illustrera varför liberalismen trots sina
emperiska friheter i praktiken gör människan ofriare. Att bevisa att frihet är relativ till allt annat och att frihet intet är värt om man inte kan utöva den utan att ta allt för stor skada så som törst eller isolation vilket en avstängning från det lokala vattenverket eller huvudleden skulle innebära.
Att påstå att någon annan *vips* kommer och bygger en ny huvudled eller gräver en sjö, kanal och bygger ett vattenverk bredvid det andra är ett ganska banalt och roligt påstående. Det skulle krävas att journalisten bevisat att vattnet är förgiftat eller att vägen hållar på att falla samman för att någon ens skulle vara så modig att bygga en till väg jämsides en annan. (Och då även kunderna att byta bolag).
Däremot skulle ägaren av vattenverket och vägen kunna stänga av journalisten för någon mindre kritik. Kanske någon kritik riktad till hur helt enkelt arbetarna på företaget behandlas eller hur i något dotterbolag någon köpt in en last av barntillverkade kläder. Den rädsla som journalisten skulle stå inför när han skulle sitta där vid skrivbordet och tänka ifall han ska publicera artikeln eller ej skulle nog vara för stor. Jag skulle i alla fall inte våga publicera så mycket om jag visste att mitt telefonabonemang kunde avslutas, att mitt vatten kunde dras in eller att min tillgång till huvudleden kunde stoppas.
Därför skulle, för att återknyta, det liberala klimatet trots sin i teorin ytterst fria befolkning leda till att befolkningen i fråga både blev mindre fri och mindre informerade och såledels mindre kapabel att göra kloka val än den är idag.
mvh, Allt_är_taget
Citat:
Det som händer är följande: den aktuelle journalisten eller några av hans kollegor skriver om hans fall vilket uppmärksammas kraftigt hos allmänheten vilken reagerar med avsky och bojkottar företagets produkter så att detta får ändra sig. Låter detta som en söt dröm? Inte alls, USA kring sekelskiftet 1900 är ett mycket bra exempel, ta t ex John Birch Society.
Om detta skulle fungera så skulle det fungera även idag. Även om det ibland fungerar så skulle det absolut inte alltid fungera, viljan skulle dessutom inte direkt finnas hos folk att bojkotta deras vattenföretag på grund av smärre kritik. Att törsta för någon annan som man knappt känner är inte så populärt som att protestera lite och få till en lag som förbjuder företaget att i sin tur förbjuda journalisten att nyttja tjänsten bara för dennes civilcourage.