2009-02-03, 11:55
Medlem
Hej

Det är så att jag bor i en studentlgh i Göteborg sedan ett tag tillbaka. Nu har jag inte tagit de högskolepoängen som krävs för att få bo kvar i lägenheten (mest för att jag höjde mitt HP-resultat i höstas och bestämde mig för att byta program, samtidigt som jag inte hade nån aning om studiekravet).

Nu undrar jag hur bra de är på att kolla upp sånt här? Det är förövrigt SGS det gäller.

För jag skulle gärna vilja bo kvar här tills hösten då jag drar igång med det nya programmet.

Jag undrar också om jag förlorar min kötid om jag skulle bli utkastad? Jag har ju ändå kötid från Juni som jag inte skulle vilja bli av med.

Alla svar uppskattas
Citera
2009-02-03, 12:47
Medlem
Aiolis avatar
Nu har jag ingen erfarenhet av Göteborg, men i Linköping säger studentbostäder typ "vi vet inte att du slutat studera om du inte säger till oss, så snälla säg inget ifall du vill bo kvar lite till". Och du har ju inte ens slutat plugga, utan bara failat några poäng.

Å andra sidan är väl bostadssituationen lite kärvare där, vilket talar till din nackdel.
Citera
2009-02-03, 17:55
Medlem
Jaha okej. För det jag mest vill ha reda på är om man förlorar den kötid man samlat på sig vid en eventuell vräkning?

Hade jag vetat att man gör det skulle jag säga upp mig själv direkt för att få behålla min kötid så jag kan söka nya lägenhet till hösten igen.
Citera
2009-02-03, 18:23
Medlem
Astromans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D.Crane.
Jaha okej. För det jag mest vill ha reda på är om man förlorar den kötid man samlat på sig vid en eventuell vräkning?

Hade jag vetat att man gör det skulle jag säga upp mig själv direkt för att få behålla min kötid så jag kan söka nya lägenhet till hösten igen.

har svårt att tro att vräkning leder till att man förlorar sin kötid. står det inget om det på hemsidan?
Citera
2009-02-03, 19:19
Medlem
Nej. Jag har kollat hemsidan utan att hitta något. Jag tror inte heller att jag kommer mista min kötid, men jag vågar inte heller chansa.
Citera
2009-02-03, 19:42
Medlem
Nozicks avatar
En bekant fick bo kvar trots avhopp. Han ska börja till hösten igen. Personligen hoppas jag att du får kicken.
Citera
2009-02-03, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D.Crane.
Hej

Det är så att jag bor i en studentlgh i Göteborg sedan ett tag tillbaka. Nu har jag inte tagit de högskolepoängen som krävs för att få bo kvar i lägenheten (mest för att jag höjde mitt HP-resultat i höstas och bestämde mig för att byta program, samtidigt som jag inte hade nån aning om studiekravet).

Nu undrar jag hur bra de är på att kolla upp sånt här? Det är förövrigt SGS det gäller.

För jag skulle gärna vilja bo kvar här tills hösten då jag drar igång med det nya programmet.

Jag undrar också om jag förlorar min kötid om jag skulle bli utkastad? Jag har ju ändå kötid från Juni som jag inte skulle vilja bli av med.

Alla svar uppskattas

Nu vet jag inte hur det är i Göteborg, men i Stockholm är det så att de gör studieprövning varje termin, men ganska lätt att få bo längre genom att överklaga och skaffa intyg rån studenthälsan. Vet åtminstone två som i princip helt gett upp sina studier och inte ens försökt ta några poäng, men som sagt till studenthälsan att de haft en "jobbig period" och få ett intyg som de givit till hyresvärden.
Citera
2009-02-04, 13:33
Medlem
Där jag bor vill de ha ett studieintyg varje termin. Dock är det att man har varit registrerad som de är intresserade av, inte att man tagit poäng.
Citera
2009-02-04, 18:00
Medlem
Du kan skrapa ihop poängen med internetkurser.
Citera
2009-02-04, 21:45
Medlem
SGS kollar insamlade poäng iaf en gång per år, kanske varje termin. Har du inte tillräckligt får du ett brev hem där de gnäller, och för att få bo kvar måste du ansöka om dispens. Vad de ger dispens för eller inte vet jag inte exakt, men jag tror inte de är speciellt hårda. Regeln med studiekrav finns ju främst för att sätta dit sådana som inte alls studerar, utan bara lurat till sig en bostad. Är du inte en av dem så förklara hur det ligger till, skyll på att du haft det jobbigt, och att ingenting underlättas av att du blir bostadslös. De kräver säkerligen att du iaf uppvisar ett studieintyg, men det skall ju inte vara några problem att ordna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in