2003-09-10, 15:06
Medlem
Är det någon här som har lite större insikter i psykologi?

I denna tråd i Länktips-forumet diskuteras denna hemsida.

Som jag skriver i tråden tycker jag att jag sett flera exempel på tokiga människor som tror att alla runtomkring dem är inblandade i ett spel med något otäckt syfte.
Är det någon som har ett förslag på vilken diagnos en sådan person skulle få? Gärna svar med referens.
Citera
2003-09-10, 16:04
Medlem
Kan inte hjälpa dig med dina frågor men måste uttrycka min fascination för den hemsidan. Gränslöst intressant läsning, speciellt då det är skrivet av en svensk och på svenska. Vilket fruktansvärt öde, nu när jag sitter här och läser kan jag höra grannar ovanför och se egensinnigt klädda människor på gatan utanför fönstret. Tänk att tolka alla sådana intryck som att man är övervakad och kontrollerad. Uha!
Citera
2003-09-10, 18:49
Medlem
Truman_Peyotes avatar
Paranoid schizofreni kanske...

http://www.google.com/search?hl=en&i...schizofreni%22
Citera
2003-09-13, 00:19
Medlem
Zeromatics avatar
Konspirationsteoretiker ;-)
Jo, paranoid schitzofrenia är nog rätt benämning.
Citera
2003-09-13, 00:47
Bannlyst
Jag upplever det ofta som att människorna runt mig bara är levande dockor...
Citera
2003-09-16, 18:32
Bannlyst
När jag var i 15-års åldern hade jag ibland tankar om att jag skulle vara den enda riktiga personen på jorden och att alla andra var i maskopi med varandra på något konstigt sätt, som om jag gjorde ett slags test och alla andra spelade med, samtidigt som att de kontrollerade det här testet.

För att prova om det bara var jag som hade såna här funderingar så testade jag det på min bästa kompis.

Jag och min bästa kompis satt och tjuvrökte vid älven där jag bodde, när jag plötsligt sa till honom något i stil med: Jag vet att du är oss på spåren, att du börjar förstå att vi inte är vad du tror, att vi bara är här för att se hur bra du klarar provet.....osv.
Killen blev helt vit i ansiktet.
Det visade sig att han hade haft nästan precis likadana tankar som jag.

Jag tror sådana här tankar är ganska vanligt bland folk, i alla fall i tonåren. Om inte så var vi väl ganska mentalt rubbade båda två.
Citera
2003-09-16, 18:54
Bannlyst
Det är rätt facinerande för det där är ju en grej som alla (eller många iaf) verkar tänka ibland. Jag har också presenterat de här tankarna för folk (tänk om alla skådespelar) och fått reaktionen "så tänker ju jag också!"

Fast DE kanske sagt åt dem att säga just så....
Citera
2003-09-16, 19:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tim_hedlund
Det är rätt facinerande för det där är ju en grej som alla (eller många iaf) verkar tänka ibland. Jag har också presenterat de här tankarna för folk (tänk om alla skådespelar) och fått reaktionen "så tänker ju jag också!"

Fast DE kanske sagt åt dem att säga just så....

Hmmm........intressant.
*nynnar på twilight zone temat*
Citera
2003-09-16, 19:02
Medlem
Killroys avatar
Hade själv liknande tankar när jag var liten (14-15 år). Tror att det tog form i att alla andra visste något som jag själv inte visste och att dessa försökte hemlighålla detta för mig.
Citera
2003-09-20, 14:58
Medlem
str3bers avatar
Att tänka tanken är nog vanlig, särskilt i tonåren. Det är dock skillnad på att tänka/fantisera och att vara övertygad. Psykotiska personer är övertygade, det är deras verklighet medans vi som är "friska" lyckligt nog kan se var gränsen mellan fantasi och verklighet går.
Citera
2003-09-20, 17:19
Bannlyst
Undrar varför det är vanligt i tonåren?

Kan man kanske härleda paranoia har till just den här ungdomsfasen? (även fast paranoia oftast bryter ut först senare, dvs i 30-årsåldern)
Paranoia kanske handlar om att man inte gått igenom den här arketypiska personlighetsutecklingen
Citera
2003-09-20, 18:26
Bannlyst
Min son hade ofta sådana tankar, men det kan ju ha berott på att vi bodde på en säregen plats som framkallade sådant lättare. Snackade om en kille som hette Tony hela tiden. Det gäller att lära barnen var gränserna går. Äkta män och fäder har verkligen vissa plikter i det avseendet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in