2008-08-12, 16:38
Medlem
En bok som liknar Flykten från Stalins läger av Slavomir Rawicz. Jag vill dock inte läsa några böcker som utspelar sig helt och hållet i ett fångläger, utan flykten och strapatserna som följer. Ett läger att fly från är inte heller nödvändigt. : -)
Citera
2008-08-13, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dövörat
En bok som liknar Flykten från Stalins läger av Slavomir Rawicz. Jag vill dock inte läsa några böcker som utspelar sig helt och hållet i ett fångläger, utan flykten och strapatserna som följer. Ett läger att fly från är inte heller nödvändigt. : -)

Papillon av Henri Charrière, en fransos som hamnar på en fångö och flyr därifrån. Något av en klassiker som du säkert hört talas om (har även filmats).

Flykten från Sobibor av Richard Rashke handlar om ett gäng som flyr från ett naziläger och deras efterföljande strapatser.
Citera
2008-08-13, 04:53
Medlem
__carls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dövörat

Trähästen, kanske?
Citera
2008-08-13, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alvin K
Papillon av Henri Charrière, en fransos som hamnar på en fångö och flyr därifrån. Något av en klassiker som du säkert hört talas om (har även filmats).

Flykten från Sobibor av Richard Rashke handlar om ett gäng som flyr från ett naziläger och deras efterföljande strapatser.

Citat:
Ursprungligen postat av __carl
Trähästen, kanske?
Tack, ska kolla upp dem!
Citera
2008-08-13, 15:17
Medlem
chekiuss avatar
Jag letar efter resebetrakelser typ som Into The Wild, ja ni förstår säker
Citera
2008-08-13, 20:41
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av chekius
Jag letar efter resebetrakelser typ som Into The Wild, ja ni förstår säker

Den boken är bra vill jag säga (även fast jag bara läst halva), har du sett filmen?
On the road kan jag slå ett slag för, väldigt härlig bok ...
Senast redigerad av Millepille 2008-08-13 kl. 20:44.
Citera
2008-08-13, 22:34
Medlem
Skavanks avatar
Skulle vilka ha tips på böcker som är lite lika Mika Waltaris böcker såtillvida att det alltid går åt helvete för historiens protagonist, gärna snöpligt. Klassiker eller nytt spelar ingen roll, men det ska inte vara någon dans på rosor!
Citera
2008-08-13, 22:44
Medlem
Eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skavank
Skulle vilka ha tips på böcker som är lite lika Mika Waltaris böcker såtillvida att det alltid går åt helvete för historiens protagonist, gärna snöpligt. Klassiker eller nytt spelar ingen roll, men det ska inte vara någon dans på rosor!
Nathanael West - En kall miljon
http://en.wikipedia.org/wiki/A_Cool_Million
Citera
2008-08-20, 12:55
Medlem
Latmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killerdick
En bok liknande Anubisportarna av Tim Powers, nog den bästa bok jag läst.

Ett något sent svar kanske... Men ändå. Winters tale av Mark Helprin påminde i stämning väldigt mycket om Anubisportarna. Winters tale har funnits utgiven på svenska under det föga överaskande namnet Vintersaga. Måhända är Winters tale något mer absurd än Anubisportarna, vilket inte är till någon direkt nackdel för mig.
Läs mer på : http://www.markhelprin.com/

Av någon anledning har jag inte läst någon av Helprins andra böcker. Någon annan?

\Latmask
Citera
2008-08-24, 15:17
Medlem
Luffarhundens avatar
Mannen under trappan och liknande böcker

Hej allesammans!

Läste nyligen Maria Hermanssons "Mannen under trappan" och blev helt lyrisk. Jag är ingen bevandrad litteraturfantast men har läst en del böcker och uppskattar litteratur som underhållning och insiktskälla.
Mannen under trappan liknar inget annat jag läst och jag skulle uppskatta tips om liknande, suggestiva och lite mardrömslika svenska böcker.
Någon som stött på några sådana? Ge även er syn på denna i mitt tycke mycket speciella bok.

Mvh Luffarhunden
Citera
2008-08-24, 17:27
Medlem
sue_ellens avatar
Håller med om att det var annorlunda och underhållande bok. Läste därefter hennes bok Hembiträdet, vilket blev en besvikelse.
Även om surrealistiska berättelser inte är min gengre, så fastnade Under skinnet av Michael Faber.
Citera
2008-09-02, 14:50
Medlem
En berättelse om Loka av Elisabeth Rynell skulle kanske kunna falla dig i smaken? Svår att beskriva rättvist, men den är ganska kort - så ge den en chans!
Senast redigerad av Panguu 2008-09-02 kl. 14:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in