2009-02-02, 20:04
Medlem
Ironghosts avatar
Jag sitter med ett uppgiftshäfte i Kon B, rotationsenergi. Deet är så att en uppgift slår slint totalt i min skalle så det vore bra om någon kunde förkara hur den ska lösas.

Citat:
På en roterande kropp verkar ett rotationsmoment på 24Nm. Hur stort blir friktionsarbetet vid 40 varvs rotation?

Svar: 6000Nm / joule

Vad menas med 40 varvs rotation? Är det att den snurrar 40 varv, dvs 251 radianer? Eller att rotationshastigheten är 40rpm; 4.19 rad/s? Jag har försökt att knåpa med W=Jw²/2 men jag kommer ju ingen vart? Har jag belastat hjärncellerna för mycket senaste tiden eller är uppgiften krånglig?

Hur ser lösningen till uppgiften ut?
Citera
2009-02-02, 20:19
Medlem
alinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ironghost
Jag sitter med ett uppgiftshäfte i Kon B, rotationsenergi. Deet är så att en uppgift slår slint totalt i min skalle så det vore bra om någon kunde förkara hur den ska lösas.

Vad menas med 40 varvs rotation? Är det att den snurrar 40 varv, dvs 251 radianer? Eller att rotationshastigheten är 40rpm; 4.19 rad/s? Jag har försökt att knåpa med W=Jw²/2 men jag kommer ju ingen vart? Har jag belastat hjärncellerna för mycket senaste tiden eller är uppgiften krånglig?

Hur ser lösningen till uppgiften ut?

24 Nm * 2pi * 40 = 6031.9 Nm

1 Nm = 1 J

Alltså 40 varv, ja.
Senast redigerad av alind 2009-02-02 kl. 20:25.
Citera
2009-02-02, 20:26
Medlem
Ironghosts avatar
Jävlar du, dags att gå och sova nu tror jag. Köpa en revolver och skjuta sig kanske också skulle fungera..

Tack!
Citera
2009-02-02, 21:34
Medlem
alinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ironghost
Jävlar du, dags att gå och sova nu tror jag. Köpa en revolver och skjuta sig kanske också skulle fungera..

Tack!

haha alla tänker vi fel ibland
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in