2009-02-02, 15:58
Medlem
Deamon113s avatar
Tjenare flashbackare, vet inte om detta är rätt forum som jag posta i nu, men kan flyttas om behövs.

Jag ska ha en redovisning i övermorgon i min svenska C kurs och jag ska börja planera den nu. Saken är den att alla fick svåra/skruvade ämnen att redovisa om, Jag fick: Ta bort alla muntliga redovisningar i skolan.

Jag måste alltså komma med positiva argument om varför ett redovisningsförbud skulle inträda. Så ni får gärna komma med argument om varför det borde borde förbjudas

Det enda jag kommer på nu är att folk som inte som inte har bra självförtroende blir skygga och rädda för att redovisa och skippar redovisningsdagen -> skolk -> hoppa av gymnasiet -> osv osv.

Långsökt jag vet, hjälp gärna
Senast redigerad av Deamon113 2009-02-02 kl. 16:00.
2009-02-02, 16:02
Medlem
Det där var det dummaste jag hört. Varför förbjuda redovisningar?
En sak vore väl att göra det lite mer frivilligt, t.ex. att erbjuda enklare redovisningmetoder för de som inte klarar av att redovisa inför en klass. Men förbjuda det helt och hållet skulle ju inte göra det bättre på något sätt.

Varsågod för hjälpen!
2009-02-02, 16:03
Medlem
Deamon113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoLeafClover
En sak vore väl att göra det lite mer frivilligt, t.ex. att erbjuda enklare redovisningmetoder för de som inte klarar av att redovisa inför en klass. Men förbjuda det helt och hållet skulle ju inte göra det bättre på något sätt.

Varsågod för hjälpen!

det är det som är saken :P det ska vara svårt att få fram argument. Vår lärare förbereder oss inför kommande argumenterade tal. Jag måste stå för åsikten så att säga
2009-02-02, 16:11
Medlem
WordOfMouths avatar
Du kan ju lyfta fram käll(o)säkerheten. När man står och pratar är det väldigt svårt för folk att kolla källorna på det man säger, man kan alltså säga i princip vad som helst. När man skriver något så måste man ju skriva ner källorna och därmed är det lättare att kontrollera att det man säger är sant.

Men du har rätt, det är inte ett enkelt ämne.
2009-02-02, 16:17
Medlem
Deamon113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordOfMouth
Du kan ju lyfta fram käll(o)säkerheten. När man står och pratar är det väldigt svårt för folk att kolla källorna på det man säger, man kan alltså säga i princip vad som helst. När man skriver något så måste man ju skriva ner källorna och därmed är det lättare att kontrollera att det man säger är sant.

Men du har rätt, det är inte ett enkelt ämne.

bra ide, tack så mycket kommer att användas, fler förslag tas gärna emot
2009-02-02, 16:18
Medlem
adequates avatar
Fantastiskt ämne, kan bli riktigt härligt meta.

Hursomhelst, du kan ju nämna att det kan vara lätt att komma av sig och tappa tråden när man talar, jämfört med hur man kan gå tillbaka och i efterhand ändra och strukturera upp skrivna texter.
2009-02-02, 16:24
Medlem
Deamon113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Fantastiskt ämne, kan bli riktigt härligt meta.

Hursomhelst, du kan ju nämna att det kan vara lätt att komma av sig och tappa tråden när man talar, jämfört med hur man kan gå tillbaka och i efterhand ändra och strukturera upp skrivna texter.

bra ide kom också på att läraren betygsätter ofta framträdandet lika mycket som innehållet. Det är därför jätte svårt för osäkra personer att prestera bra på redovisningar även om de kan ämnet de talar om mycket väl.
2009-02-02, 16:38
Medlem
jumpcuts avatar
Den storsta och basta vinkeln jag ser ar just att det blir ett valdigt orattvist betygsbedomningsunderlag om en elevs scennarvaro och eventuell scenskrack ar det som bedoms, vilket det helt klart riskerar att gora vid muntliga redovisningar.

Dessutom kan stressen och radslan for att behova redovisa infor klassen innebara ett sa pass allvarligt stressmoment for en svagare elev att fokus flyttas fran sjalva innehallet i arbetet till att ingen ska tycka att man ar trakig eller dalig. Man stallar helt enkelt och faller platt till marken. "Perform under pressure" ar ingenting alla tonaringar i sin mest kansliga period i livet klarar av.
2009-02-02, 18:11
Medlem
Deamon113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Den storsta och basta vinkeln jag ser ar just att det blir ett valdigt orattvist betygsbedomningsunderlag om en elevs scennarvaro och eventuell scenskrack ar det som bedoms, vilket det helt klart riskerar att gora vid muntliga redovisningar.

Dessutom kan stressen och radslan for att behova redovisa infor klassen innebara ett sa pass allvarligt stressmoment for en svagare elev att fokus flyttas fran sjalva innehallet i arbetet till att ingen ska tycka att man ar trakig eller dalig. Man stallar helt enkelt och faller platt till marken. "Perform under pressure" ar ingenting alla tonaringar i sin mest kansliga period i livet klarar av.

perfekt, bra skrivet och allt tackar
2009-02-02, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoLeafClover

Varsågod för hjälpen!

Finns det något sämre eller tråkigare än när man i argumentationsuppgifter tonar ner åsikten man ska argumentera för så att den inte går emot vad man själv tycker om ämnet? Det är dessutom att göra fel, uppgiften är ju att argumentera för något som man får givet, och således ska stå bakom.

TS: Det här med källsäkerheten som WordofMouth tipsade om är riktigt bra, liksom det här med elevernas osäkerhet inför sina kamrater, ta med det. Släng gärna till att redovisningarna är tidskrävande och bemöt argumentet att "det är ett bra sätt att fördjupa sig och förmedla kunskapen till sina klasskamrater" med att det till största delen är envägskommunikation och att seminarium passar bättre för detta. Lycka till
2009-02-02, 19:04
Medlem
503s avatar
Läs stickyn.
Låser.
/mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in