2009-02-02, 08:39
Medlem
00010000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
Det finns få saker inom matkulturen som upprör så mycket som användandet av ketchup.
Och visst är det som 010 o.s.v. skriver, ketchup har en förmåga att ta över alla andra smaker.
Det finns en reklamfilm för Kungsörnen som är väldigt talande, ni vet nog vilken jag menar.

Är det inte dags att döda oxfiléns goda rykte? Handen på hjärtat, tycker ni verkligen att oxfilén är så fantastiskt god?
Ryggbiff och rostbiff smakar ju något i alla fall, oxfilén är ju mör men fantastiskt trist i smaken.

Själv tycker jag att en sådan macka hade suttit som en smäck efter en kväll på puben.
Om nu macktillverkaren vill ha oxfilé och ketchup så låt honom för helvete ha det.
Han kanske kan gödsla med pengar, varför ska han då nöja sig med karré? Hade ni gjort det?
Jag håller med om att oxfilé har ett bättre rykte än den förtjänar, dock så vill jag påpeka att det ingenstans i mitt inlägg står att oxfilé skulle vara det bästa, mest smakrika och godaste köttet. Det handlar bara om priset i mitt exempel.

Att ha pengar innebär inte per automatik att man vill slösa dom i onödan, snarare tvärtom. Mycket vill ha mer och rik blir man inte bara för att man tjänar mycket pengar utan för att man har koll på utgifterna.

Så nej, även om jag vore snorrik skulle jag inte köra med ketchup till oxfilé (detta förutsatt att jag gillade ketchup) eftersom jag tycker det vore slöseri med pengar utan jag hade nöjt mig med ett billigare kött.

EDIT
Nu gick ju off-topic igen. Jag försöker träna mig själv på att sluta men ibland slinter man. Aja, vill någon mig något angående detta så PMa istället för att skriva här. Jag kommer i alla fall inte svara i tråden men, eller svara via PM på något i tråden.
Senast redigerad av 00010000 2009-02-02 kl. 08:45.
Citera
2009-02-02, 08:45
Medlem
Om man anser att oxfilé är smakrikt måste man ha ett riktigt känsligt smaksinne... Fördelen med oxfilé är att den är mör, inte "smakrik". Vissa rätter som råbiff, Tournedos Rossini och Biff Rydberg är filén mest optimal på grund av att den går snabbt att tillaga samt att den passar rå. Om man vill ha "smakrikt" kött får man använda någon del av kossa ( ) som har smak, typ högrev. Har man tid och vill ha både smak och mörhet passar högrev bättre.
Citera
2009-02-02, 11:10
Medlem
Riddarens avatar
Äh, oxfilésmaken är ju underbar. Kanske lite uttjatad men fortfarande underbar. Jag skulle inte kalla den svag utan snarare skör. Den djupa dova supermustig blodsmaken ligger mig väldigt varmt om hjärtat men jag förstår samtidigt att den inte ger alla samma intryck. Det är lite som med vissa viner som för vissa kan uppfattas som flata och meningslösa men för mig smakar som det lenaste rådjursblodet.

Jag tror att många, och nu syftar jag inte på dig Legatoz, inte ens har smakat bra oxfilé utan gång efter annan ramlar ner i fällan med de bleka sumpsmakande färdigskivade sakerna Svenska matvaruaffärer med förkastliga etiska värderingar lurar på intet ont anande landsmän. Må dessa odjur brinna i helvetet! Prova den vinröda hängda filén nästa gång. Visst är den dyrare men om man jämför det med att slänga pengar i sjön är det ett superpris.
Citera
2009-02-02, 13:57
Medlem
Snövits avatar
Utbruten tråd

/Moderator som för övrigt avgudar oxfilé.
Citera
2009-02-02, 15:17
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
Jag skulle inte kalla den svag utan snarare skör.

Ligger mycket i den beskrivningen.

Om man bara är ute efter en grillad skiva kött serverad med pommes och bearnaise är det svårt att motivera prisskillnaden mellan filé och t ex flankstek.

Jag tycker att smaken hos oxfilé kommer fram bäst om man äter den som carpaccio: tunna råa skivor serverade med olivolja och 12-månaders parmesan. Då kommer den "sköra" smaken till sin rätt.
Citera
2009-02-02, 15:21
Medlem
Citat:
Om man bara är ute efter en grillad skiva kött serverad med pommes och bearnaise är det svårt att motivera prisskillnaden mellan filé och t ex flankstek.

Nästan så jag vill påstå att jag hellre tar flanken oavsett om de kostade lika mycket. Smakar ju så mycket mer. Åtminstone om man talar om standardkvalitet.
Citera
2009-02-02, 15:32
Medlem
Giffoxs avatar
Jag håller med Riddaren och tror att felet ligger i att många behandlar oxfilén som ett stycke fläskfilé. Dvs. för tunna bitar som är helt genomstekta och dränkta i en sås med kraftig smak. Då förstår jag att det inte är så roligt att betala för det. Du har inte blivit serverad en oxfilé om den inte blöder.
Citera
2009-02-02, 16:23
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giffox
Jag håller med Riddaren och tror att felet ligger i att många behandlar oxfilén som ett stycke fläskfilé. Dvs. för tunna bitar som är helt genomstekta och dränkta i en sås med kraftig smak. Då förstår jag att det inte är så roligt att betala för det. Du har inte blivit serverad en oxfilé om den inte blöder.
Ja genomstekar man oxfilé så ska man givetvis inte välja det då har man ju bara kastat pengar i sjön på rent ut sagt äcklig mat.
Citera
2009-02-02, 21:36
Medlem
Mr Jacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
Äh, oxfilésmaken är ju underbar. Kanske lite uttjatad men fortfarande underbar. Jag skulle inte kalla den svag utan snarare skör. Den djupa dova supermustig blodsmaken ligger mig väldigt varmt om hjärtat men jag förstår samtidigt att den inte ger alla samma intryck. Det är lite som med vissa viner som för vissa kan uppfattas som flata och meningslösa men för mig smakar som det lenaste rådjursblodet.

Jag tror att många, och nu syftar jag inte på dig Legatoz, inte ens har smakat bra oxfilé utan gång efter annan ramlar ner i fällan med de bleka sumpsmakande färdigskivade sakerna Svenska matvaruaffärer med förkastliga etiska värderingar lurar på intet ont anande landsmän. Må dessa odjur brinna i helvetet! Prova den vinröda hängda filén nästa gång. Visst är den dyrare men om man jämför det med att slänga pengar i sjön är det ett superpris.

Carl - Jan, är det du?

Detta inlägget var mitt i prick dock, bra skrivet.
Citera
2009-02-02, 21:48
Medlem
quaertys avatar
Oxfilén är väl inte direkt överskattad, men det har fått en Veuve Clicquot-stämpel.

En gnutta 80-tal som hänger med. På samma sätt som lax var kungen av fiskar vid samma tidsålder. I vissa kretsar alltså.

Oxfilé av god kvalitet är smaskens väl tillagad . Men det känns som att alla som lovprisar oxfilé samtidigt avgudar kanadensisk hummer.

Det finns trots allt smakrikare köttdetaljer som kräver mer omsorg vid tillagning.

Nåja. Bra kött är alltid gott tillagad med varsamt handlag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in