2009-02-03, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av monti garbi
D-lainen, som du ser är din fråga redan besvarad. Om man läser inläggen noggrant slipper man ställa samma fråga 17ggr.

Jag har inte alls fått svar på min fråga, kanske för att jag är för kryptisk för att läsa mellan raderna. Ska försöka skärpa mig.

Det jag menade var inte vad som skulle tilltala henne personligen, snarare vad som skulle vara gångbart i reklam för alla. Utan att falla i de potentiella fallgropar jag beskrev.

Finns absolut bra reklam som riktar sig direkt mot varan, utan en kvinna/man som ackompanjeras med en vidrig slogan.
Ibland en man och kvinna samarbetar.
Guld!

Att rikta sig direkt mot en vara är möjligtvis sakligt, men då riskerar den att bli grå som jag skrev(även mindre effektiv p.g.a. minskat underhållningsvärde).
Och till och med något fint som samarbetande kan bli till en stereotyp som kan störa den mest lättirriterade av oss(i synnerhet om en agenda lyser igenom).

Min första fråga följdes av andra frågor, vilket förändrade första frågans innebörd.
Således har jag inte fått svar...
Eller?

Mvh
/D-lainen
Senast redigerad av D-lainen 2009-02-03 kl. 18:17.
Citera
2009-02-03, 22:09
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D-lainen
Och till och med något fint som samarbetande kan bli till en stereotyp som kan störa den mest lättirriterade av oss(i synnerhet om en agenda lyser igenom).

Precis!
Det är ju inte enbart kvinnorörelser igång i Sverige utan vi har även HBT-kämparna som kan reta upp sig på det heteronormativa i en man och kvinna som samarbetar.
Citera
2009-02-03, 23:13
Medlem
monti garbis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
Precis!
Det är ju inte enbart kvinnorörelser igång i Sverige utan vi har även HBT-kämparna som kan reta upp sig på det heteronormativa i en man och kvinna som samarbetar.

HBT-kämpar retar inte upp sig på sådant, dom är väl medvetna om hur samhället ser ut. De är mer intresserade av att homofobin inte visar sitt fula ansikte överallt och att respekten och förståelsen för dom ökar.
Citera
2009-02-03, 23:32
Medlem
Citat:
HBT-kämpar retar inte upp sig på sådant, dom är väl medvetna om hur samhället ser ut. De är mer intresserade av att homofobin inte visar sitt fula ansikte överallt och att respekten och förståelsen för dom ökar.

Ja, och det gläder mig att HBT-kämparna iaf kämpar mot riktiga orättvisor och försöker skapa ett bättre samhälle istället för skrida till verket mot icke-problem som att byta ut herrgårman mot herrregnbågsman/kvinna.
Citera
2009-02-03, 23:35
Medlem
moderatswings avatar
Citat:

Nej, det ligger faktiskt i dessa människors intresse att inte bara bekämpa homofobin utan även heteronormen precis som kvinnor som Lava kan ogilla könssegregerande reklam när det gäller kön.
På samma sätt kan många andra grupper i vårat samhälle känna. Det är inte bara kvinnor som kan känna sig orättvist behandlade utan även män, svarta, romer, svenskar, gamla, unga, samer, rika etc.
Citera
2009-02-04, 03:36
Medlem
monti garbis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
Nej, det ligger faktiskt i dessa människors intresse att inte bara bekämpa homofobin utan även heteronormen precis som kvinnor som Lava kan ogilla könssegregerande reklam när det gäller kön.
På samma sätt kan många andra grupper i vårat samhälle känna. Det är inte bara kvinnor som kan känna sig orättvist behandlade utan även män, svarta, romer, svenskar, gamla, unga, samer, rika etc.

Nu har du fel igen. Det ligger inte i deras intresse att bekämpa heteronormen, däremot vill de ha samma respekt och de har ingen önskan att bekämpa dem som de söker empati och förståelse från.

Dessutom är orättvis behandling något som går betydligt djupare än vad som ses på ytan.
Någons anledning att känna sig orättvist behandlad kanske tas med en axelryckning av en annan, och tvärt om. Kass självbild kan rasera mycket, likaså psykisk ohälsa osv osv.

Lösa dessa problem här med one-liners känns ju inte direkt realistiskt.
Citera
2009-02-04, 09:35
Medlem
Reoshis avatar
Mene..

Vad tycker 'ni' att man ska göra åt detta då?
Citera
2009-02-04, 10:14
Medlem
Adolf bittlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reoshi
Mene..

Vad tycker 'ni' att man ska göra åt detta då?

Som i debatten om försäkringspremien och kvinnogymmet kommer jag lägga mig i den liberala fållan. Företag ska få göra vilken reklam de vill så länge det inte strider mot grundlagen. Reklam är gjord för att sälja, inte för att hjärntvätta folk till olika politiska åsikter, det kallas för propaganda.
Citera
2009-02-04, 10:44
Medlem
Reoshis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adolf bittler
Som i debatten om försäkringspremien och kvinnogymmet kommer jag lägga mig i den liberala fållan. Företag ska få göra vilken reklam de vill så länge det inte strider mot grundlagen. Reklam är gjord för att sälja, inte för att hjärntvätta folk till olika politiska åsikter, det kallas för propaganda.

Jag håller till 100% med om det, med 'ni' menade jag därför i första hand de som ber om könsneutral reklam.

Då jag undrar hur man försvarar ett 'neutralitetstvång'..
Citera
2009-02-04, 12:30
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Nu har du fel igen. Det ligger inte i deras intresse att bekämpa heteronormen, däremot vill de ha samma respekt och de har ingen önskan att bekämpa dem som de söker empati och förståelse från.

Dessutom är orättvis behandling något som går betydligt djupare än vad som ses på ytan.
Någons anledning att känna sig orättvist behandlad kanske tas med en axelryckning av en annan, och tvärt om. Kass självbild kan rasera mycket, likaså psykisk ohälsa osv osv.

Lösa dessa problem här med one-liners känns ju inte direkt realistiskt.

RFSL är HBT-kämpar och här kan du läsa lite om deras syn på heteronormen och de problem de anser att den utgör:
http://www.rfsl.se/?p=412

Så ja, en HBT-person kan precis som en kvinna känna sig kränkt. Vi är alla människor vare sig vilken samhällsgrupp vi tillhör som jag skrev i ett tidigare inlägg.
Citera
2009-02-04, 14:35
Medlem
Och om vi förutsätter att reklam även i fortsättningen kommer ha som syfte att sälja saker...
Hur förblir då en reklam effektiv, om den ska vara saklig och samtidigt inte porträtterar en stereotyp?

Att se på reklam var 15:e minut på teven, som varken karaktäriserar städande kvinnor, heminredande bögar eller basketspelande svarta, tror jag inte tilltalar den genomsnittlige tv-tittaren. Tror ni?

Och lets face it, även om det lagstiftas så kommer det finnas gråzoner. Gråzoner som kommer utnyttjas till max.

Varje historia gör sig bäst med kryddat med en lögn eller två. Och så tror jag folk vill ha det, oavsett om de vet det eller inte...
Citera
2009-02-04, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D-lainen
Varje historia gör sig bäst med kryddat med en lögn eller två. Och så tror jag folk vill ha det, oavsett om de vet det eller inte...

Absolut! TS verkar dock anse att lögnerna enbart ska få handla om grupper som h*n inte själv tillhör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in