2009-02-02, 21:40
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurret
Och vad är det som motverkas om vi tar ändrar dessa reklamer? könsroller? kan du vara så vänlig och berätta varför det "bevisligen inte är bra"?
edit: såg nu att du hade svarat på det. Men enligt min åsikt är indoktrinering aldrig bra, och borde inte få finnas i en demokrati. Alla ska få chansen att dra sina egna slutsatser och skapa sina egna åsikter utifrån sina egna erfarenheter. Ingen annan ska bestämma vad folk ska tycka.

Om du är emot indoktrinering borde du vara emot reklam övht och känna ännu mer motstånd till reklam där det förekommer dubbel indoktrinering "köp produkten, kvinnor ska stå vid spisen".

Jag ber om könsrollsneutral reklam och det är ett extremt dåligt exempel på indoktrinering.
Citera
2009-02-02, 22:30
Medlem
Isvaks avatar
Städning anses som en kvinnlig könstypisk egenskap! Även om detta har ändrats genom åren, vill väl företagen sälja sina produkter! Hade jag gjort en reklam inom detta ämne så hade jag också låtit kvinnan städa, även om jag är bra mycket mer pedant än min egen flickvän. Det känns mer naturligt i storforum. Gör man en reklam om en whiskey, förefaller det rätt naturligt att det är en man som dricker? Även om det finns kvinnor som också gillar whiskey! Herregud!

Och varför framställs alla män som utvecklingsstörda i alla reklamer som handlar om städning? Jag vet faktiskt inte, men jag börjar inte grina för det!
Senast redigerad av Isvak 2009-02-02 kl. 22:32.
Citera
2009-02-02, 22:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Undrar varför det är så...
Naturligtvis för att vi onda män tvingar dem
Citera
2009-02-02, 23:50
Medlem
CitySoundtracks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isvak

Och varför framställs alla män som utvecklingsstörda i alla reklamer som handlar om städning? Jag vet faktiskt inte, men jag börjar inte grina för det!

Det förekommer inte då detta skulle strida mot marknadsföringslagen.
Citera
2009-02-03, 00:09
Medlem
Isvaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CitySoundtrack
Det förekommer inte då detta skulle strida mot marknadsföringslagen.

Trodde du jag menade utvecklingsstörd i ordets rätta bemärkelse? Du måste seriöst lära dig att läsa mellan raderna

Edit: Varför framställs män som slösinta, tjocka, handlingsförlamade, skitiga, trötta, total avsaknad av modemedvetenhet och med sannslöst dålig motorik.
Citera
2009-02-03, 00:44
Medlem
CitySoundtracks avatar
Citat:
Trodde du jag menade utvecklingsstörd i ordets rätta bemärkelse? Du måste seriöst lära dig att läsa mellan raderna

Edit: Varför framställs män som slösinta, tjocka, handlingsförlamade, skitiga, trötta, total avsaknad av modemedvetenhet och med sannslöst dålig motorik.

Ja, det tror jag.
Citera
2009-02-03, 01:28
Medlem
Citat:
Om du är emot indoktrinering borde du vara emot reklam övht och känna ännu mer motstånd till reklam där det förekommer dubbel indoktrinering "köp produkten, kvinnor ska stå vid spisen".

Jag ber om könsrollsneutral reklam och det är ett extremt dåligt exempel på indoktrinering.

Personligen är jag mer vänligt inställd till reklam som "indoktrinerar" människor att en produkt är önskvärd än din indoktrinering om vilka åsikter samt levnadssätt som är korrekta.
Citera
2009-02-03, 04:16
Medlem
monti garbis avatar
Citat:

Besök Elgiganten en lördagseftermiddag, eller en pub kvart i tre samma natt så får du garanterat en aha-upplevelse
Citera
2009-02-03, 05:50
Medlem
dobbelinas avatar
Könsneutral reklam kanske är bra för androgyna barbie dockor.

Man ska va faan så glad att det finns några skillnader kvar.
Tacka vet jag den gamla goda tiden när kvinnor var kvinnliga och män
tog beslut.
Det var tider det...
Citera
2009-02-03, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av monti garbi
Besök Elgiganten en lördagseftermiddag, eller en pub kvart i tre samma natt så får du garanterat en aha-upplevelse

Finns gott om kvinnor ute i världen som är precis som de stereotyper som visas i reklamerna, fast enligt din devis att alla är jämlika fast kvinnor är mer jämlika så får ju bara män visas i dålig dager.
Citera
2009-02-03, 14:56
Medlem
Citat:
Jag tänker inte säga att det är rätt eller fel.
Att medlen kan helga ändamålen stödjer jag dock generellt.
Gäller både jämställdhet, uppfostran och situationer på arbetsplatser osv

Hur skulle en könsneutral reklam se ut, enligt dig?

1.Ska alla reklamer vara sakliga och gråa, likt trafikupplysningar och dylik samhällsinformation man ser på public service?

2.Eller ska de vara effektsökande och försöka väga upp representativa stereotyper genom skapande av nya stereotyper?

Finns det andra alternativ?
Citera
2009-02-03, 15:53
Medlem
monti garbis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D-lainen
Hur skulle en könsneutral reklam se ut, enligt dig?

1.Ska alla reklamer vara sakliga och gråa, likt trafikupplysningar och dylik samhällsinformation man ser på public service?

2.Eller ska de vara effektsökande och försöka väga upp representativa stereotyper genom skapande av nya stereotyper?

Finns det andra alternativ?

Citat:
Finns absolut bra reklam som riktar sig direkt mot varan, utan en kvinna/man som ackompanjeras med en vidrig slogan.
Ibland en man och kvinna samarbetar.
Guld!

D-lainen, som du ser är din fråga redan besvarad. Om man läser inläggen noggrant slipper man ställa samma fråga 17ggr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in