2009-02-02, 11:01
Medlem
Larrybonds avatar
Nu är det såhär; Jag tycker om england, och har frågor som jag gärna vill ha besvarade innan jag tar en trip dit och kollar in stället. Man vill ju inte vara helt oerfaren, jag vill veta vad som väntar.

Man har sett i klassiska engelska filmer där dem sitter och äter på pubar och andra uteställen. Så nu till min fråga; Vad äter man/dricker man vanligtvis på en engelsk pub? Vad finns på en klassisk engelsk meny?

Är tacksam för ärliga svar, källor är uppskattat.
Citera
2009-02-02, 11:03
Medlem
aCeees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larrybond
Nu är det såhär; Jag tycker om england, och har frågor som jag gärna vill ha besvarade innan jag tar en trip dit och kollar in stället. Man vill ju inte vara helt oerfaren, jag vill veta vad som väntar.

Man har sett i klassiska engelska filmer där dem sitter och äter på pubar och andra uteställen. Så nu till min fråga; Vad äter man/dricker man vanligtvis på en engelsk pub? Vad finns på en klassisk engelsk meny?

Fish and chips, samt en fet jävla öl.
Citera
2009-02-02, 11:19
Medlem
Dionysoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larrybond

En "fet jävla öl", som skribenten ovan uttryckte det, kanske inte är det man förknippar med en engelsk pub.

Prova dock gärna deras aler, beroende på tycke och smak finns det en flora att välja ibland, t.ex:
  • Mild ale - ungefär som en folköl, med god, men icke alltför framträdande beska. Bra om du ska köra bil...
  • Pale ale - fick sitt namn för att den var ljusare än övriga öl, som var mycket mörka, vid tiden för tillkomsten.
  • India Pale Ale - Något mer välhumlad och alkoholstark än Pale Ale. Förkortas vanligtvis IPA.
  • Bitter - Som namnet säger, ganska välhumlad och bärnstensfärgad.
  • Brown Ale - karamellig och fyllig - Newcaste Brown Ale tillhör en av de mest berömda.
  • Stout eller Porter - Stout är torr och Porter är söt, men i princip samma dryck. Irland är i och för sig kanske mest förknippat med denna dryck. Vem minns inte Guinness?

Vad ska man äta då? Ja, vill du äta brittisk mat får du väl kasta dig över njurpaj och andra inälvsdelikatesser. Lite mindre malligt vore naturligtvis det tidigare förslaget med fish & chips, vilket jag personligen tycker är lite tråkigt. Förvisso tycker jag inte ominälvsmat heller, men dock den brittiska ölen, vilken ofta förtärs i vingudens hem.
Citera
2009-02-02, 11:21
Medlem
aCeees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dionysos
"Fet", såsom i "Fet god"
Citera
2009-02-02, 11:25
Medlem
king hippos avatar
en sak är säker och det är att om du dricker ljus lager så är den inte engelsk utan med största sanorlikhet från australien dvs foster eller från danmark dvs carlsberg. maten på engelska pubar är ofta skit. det finns naturligtvis undantag och det har börjat komma mer och mer gastronomipubar med bra mat på menyerna.

prova på guy ritchis pub the punchbowel vid mayflower lite dyrare lite bättre.
Citera
2009-02-02, 12:14
Medlem
77.s avatar
Jag har markt en del saker och "riktlinjer" nar det galler engelska pubar nu nar jag bott har ett tag:

Dryck:
De vanligaste olen ar Foster, Stella Artois och Carling. Carlsberg ser man har och dar, da i form av Carlsberg Export.
Var tydlig med vilken olsort du vill ha och sager du inte storlek(halfpint eller pint) far du automatisk en Pint.
INGEN, och jag repeterar: INGEN dricker Newcastle Brown. 'Newkie' ar det gamla trakiga gubbar dricker. Dricker du garna Brown Ale, fraga efter den lokala specialiteten.
Cider: Strongbow och Bulmers(kan rekommendera). Har och var har jag sett Kopparbergs, om man nu ar sugen pa en svensk cider.
Vad du an tycker om att dricka, sa uppskattas det om man fragar efter den lokala specialiteten, det gynnar bade puben, det lokala bryggeriet och dig sjalv(!).

Mat:
I princip ingen ater ute pa engelska pubar, Sondagar ar undantaget, da ater typ alla ute!
Sunday roast med familjen, omattligt populart.
Efter ett par ol, nar hungern satter in, gar man istallet ivag till narmaste Curry restaurant, eller Kebab shack. En traditional english Curry, ar helt enkelt Indisk mat i alla dess former.
Kebab daremot... tro INTE att det ar som i sverige, fy helvete, engelsk kebab ar vidrig! Slabbig, fet, fet, fet, slafsig, osmaklig..
OM du nu ska ata pa puben, brukar det variera ratt rejalt med hur menyn ser ut.
Basta sidan jag hittat for Pubmat: http://www.woodlands-junior.kent.sch.uk/customs/questions/pubfood.htm
Kan aven kolla in denna lank for andra vanliga ratter: http://www.woodlands-junior.kent.sch.uk/customs/questions/food/dishes.htm
Citera
2009-02-02, 17:26
Medlem
Dionysoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 77.
Jag har markt en del saker och "riktlinjer" nar det galler engelska pubar nu nar jag bott har ett tag:

Dryck:
De vanligaste olen ar Foster, Stella Artois och Carling. Carlsberg ser man har och dar, da i form av Carlsberg Export.
Var tydlig med vilken olsort du vill ha och sager du inte storlek(halfpint eller pint) far du automatisk en Pint.
INGEN, och jag repeterar: INGEN dricker Newcastle Brown. 'Newkie' ar det gamla trakiga gubbar dricker. Dricker du garna Brown Ale, fraga efter den lokala specialiteten.
Cider: Strongbow och Bulmers(kan rekommendera). Har och var har jag sett Kopparbergs, om man nu ar sugen pa en svensk cider.
Vad du an tycker om att dricka, sa uppskattas det om man fragar efter den lokala specialiteten, det gynnar bade puben, det lokala bryggeriet och dig sjalv(!).
...
Du räknar upp öl av lagertyp, men det vore synd och skam att inte dricka ale när man är i England. Lager är redan för vanligt förekommande som den är både i Sverige och utomlands.
Cider är för fruntimmer och passar inte i pubmiljö, utan snarare i en blommig juniberså med blåbärspaj och vaniljsås.
Så, skit i lagerölen och cidern och gå in för att prova dig runt bland alen.
Citera
2009-02-02, 19:10
Medlem
77.s avatar
Citat:
Du räknar upp öl av lagertyp, men det vore synd och skam att inte dricka ale när man är i England. Lager är redan för vanligt förekommande som den är både i Sverige och utomlands.
Cider är för fruntimmer och passar inte i pubmiljö, utan snarare i en blommig juniberså med blåbärspaj och vaniljsås.
Så, skit i lagerölen och cidern och gå in för att prova dig runt bland alen.

Tja da ska du ga pa Pub i England. Det dricks Cider lika friskt som Lager, Ale, Stout och Bitter.
Jag raknade upp ol av lagertyp, eftersom att det ar det de flesta dricker, precis som i Sverige, och jag beskrev bara mina observationer.

Klart man ska dricka riktig engelsk Ale, eller Bitter eller vad man nu kan tankas gilla, finns en bra sida for riktig engelsk Ale Campaign for real Ale.
Citera
2009-02-03, 15:34
Medlem
Jointss avatar
Citat:
En "fet jävla öl", som skribenten ovan uttryckte det, kanske inte är det man förknippar med en engelsk pub.

Prova dock gärna deras aler, beroende på tycke och smak finns det en flora att välja ibland, t.ex:
  • Mild ale - ungefär som en folköl, med god, men icke alltför framträdande beska. Bra om du ska köra bil...
  • Pale ale - fick sitt namn för att den var ljusare än övriga öl, som var mycket mörka, vid tiden för tillkomsten.
  • India Pale Ale - Något mer välhumlad och alkoholstark än Pale Ale. Förkortas vanligtvis IPA.
  • Bitter - Som namnet säger, ganska välhumlad och bärnstensfärgad.
  • Brown Ale - karamellig och fyllig - Newcaste Brown Ale tillhör en av de mest berömda.
  • Stout eller Porter - Stout är torr och Porter är söt, men i princip samma dryck. Irland är i och för sig kanske mest förknippat med denna dryck. Vem minns inte Guinness?

Vad ska man äta då? Ja, vill du äta brittisk mat får du väl kasta dig över njurpaj och andra inälvsdelikatesser. Lite mindre malligt vore naturligtvis det tidigare förslaget med fish & chips, vilket jag personligen tycker är lite tråkigt. Förvisso tycker jag inte ominälvsmat heller, men dock den brittiska ölen, vilken ofta förtärs i vingudens hem.

Det där var minsann en bra sammanfattning. Man åker väl fan inte till England för att dricka lager! Engelsk öl står i särklass när det gäller mer spännande öl, det finns ju hur mycket som helst. Bara att smaka sig fram.

När det gäller mat så brukar det vara en salig blandning. Bäst är att äta på någon privat pub, alltså en som inte är sluten till någon kedje eller heter Weatherspoon där man enbart serverar micromat.
Citera
2009-02-03, 16:34
Medlem
Quorthons avatar
Har man tur och får bra haggis så är det förbannat gott. Vet inte om det bara serveras i Skottland dock?
Citera
2009-02-03, 16:54
Medlem
Cantorass avatar
Maten på engelska pubar kan vara väldigt bra - bättre än på restaurangerna och oftast betydligt billigare - sen finns det pubar som fokuserar på drickandet och där kan maten vara katastrof - det är rätt lätt att se på ställena åt vilket håll det lutar. I centrala London är det oftast det senare - pubar som ligger mitt ute på en åker ute på landsbygden har ofta bra mat.

Som många redan har sagt så är det värt att prova "real ale" i England, alltid handpumpad - ett tips är att titta alkoholhalten (tydligt markerad på pumpen) och ta något som ligger så när 4.5% som möjligt - >5% blir alen oftast för tunga och under 4% för blaskiga för att passa svenskar
Citera
2009-02-03, 18:49
Medlem
En liten fråga bara.. När man ska beställa kanske en pint Guinness. Hur ska man säga?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in