2009-02-01, 22:26
Medlem
Tycker det är märkligt tyst om den tjeckiska hockeyligan, förvisso är den inte lika känd eller visas på tv. Men med tanke på att Tjeckien som hockeyland är väldigt bra och har VM-Guld och OS-Guld på menyn och har fostrat många hockeystjärnor, så tänkte jag intressera mig mer för den ligan.

När jag skummar igenom lagen, så verkar det i stort sett vara tjecker och en del slovaker. Någon enstaka utanför det. Borde inte Tjeckien vara ett intressant hockeyland för hockeyspelare? Är det lönerna kanske? För Tjeckien som land är fint och hyfsat välmående, med vissa bra lag.

De kändaste spelarna i ligan är Radim Vrbata, Petr Nedved, Pavel Patera, Martin Straka, Robert Reichel, David Vyborny, Vaclav Nedorost, Roman Turek, Milan Hlincka och Roman Cechmanek. I stort sett bara tjeckiska lirare.

Regerande mästare är Slavia Prag, som för tillfället leder ligan i år just nu.

Dock har det gå få tjeckiska talanger de senaste åren i NHL-draften, vad beror det på? Med tanke på att Tjeckien annars har haft massvis med spelare som har gått till NHL.

Jaja, lite nattsurr. Men är det bara jag som är intresserad av denna liga?

Ändrat: Lade till tre spelare som är nog kända av hockeyintresserade.
Senast redigerad av Vouti 2009-02-01 kl. 23:10.
Citera
2009-02-01, 22:30
Medlem
Ferross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vouti

De kändaste spelarna i ligan är Pavel Patera, Martin Straka, Robert Reichel, David Vyborny, Vaclav Nedorost, Roman Turek och Milan Hlincka. I stort sett bara tjeckiska lirare.

Spelar Turek än? Minns att jag verkligen gillade honom när han spelade i St:Louis i slutet på 90-talet. Jag trodde att han hade lagt av helt.

Lite mer on-topic så följer jag inte den ligan alls, det är väl enskilda spelare jag har lite småkoll på men inte mer än så.
Citera
2009-02-01, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ferros
Spelar Turek än? Minns att jag verkligen gillade honom när han spelade i St:Louis i slutet på 90-talet. Jag trodde att han hade lagt av helt.

Lite mer on-topic så följer jag inte den ligan alls, det är väl enskilda spelare jag har lite småkoll på men inte mer än så.

Jupp, rent överlag när man granskar ligan så är det många spelare som är gamla och har hållt på ett bra tag. Vissa är ju runt 38-40 år.

Något som jag noterade förra året, är att Sparta Prags "S"-märke är ruskigt likt SSK:s. Känns som någon rippar från någon i varje fall.

Hade varit kul att sett derbyt mellan Slavia Prag och Sparta Prag, hade nog inte suttit fel.
Citera
2009-02-02, 10:00
Medlem
VicVocs avatar
Jag har varit ner några gånger. Försöker få med mig ett Pragderby per år iaf. Då jag oftast även är i Liberecområdet när jag är nere så har det blivit några matcher med Bili Tygri (white tigers) också. Jag uppskattar tjeckisk hockey och tycker det är synd att den inte uppmärksammas mer.

Citat:
Ursprungligen postat av vouti
Något som jag noterade förra året, är att Sparta Prags "S"-märke är ruskigt likt SSK:s. Känns som någon rippar från någon i varje fall

Jag förstår inte hur SSK fick byta klubbmärke till Spartas S
Senast redigerad av VicVoc 2009-02-02 kl. 10:05.
Citera
2009-02-02, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VicVoc
Jag har varit ner några gånger. Försöker få med mig ett Pragderby per år iaf. Då jag oftast även är i Liberecområdet när jag är nere så har det blivit några matcher med Bili Tygri (white tigers) också. Jag uppskattar tjeckisk hockey och tycker det är synd att den inte uppmärksammas mer.

Du som har varit nere och sett Pragderbyt, hur är stämmningen och så runt omkring? Jämförbar med AIK mot DIF i ett derby?

Svårt att få biljetter? Är väldigt sugen att åka ner dit och se en match under 2009.
Citera
2009-02-02, 15:04
Medlem
VicVocs avatar
Citat:
Du som har varit nere och sett Pragderbyt, hur är stämmningen och så runt omkring? Jämförbar med AIK mot DIF i ett derby?

Svårt att få biljetter? Är väldigt sugen att åka ner dit och se en match under 2009.

Jag vet inte hur svårt det är att få tag på biljetter. Jag har aldrig fixat dom själv. Men det är nog ingen omöjlighet. Derbyna brukar vara fullsatta både i Tesla Arena i o2 Arena som tar runt 14000 respektive 17000 pers har jag för mig. Då det lockar endel fotbollssupportrar från de båda lagen också. Bra stämning med endel tifo och sånger.
Citera
2009-02-02, 18:55
Medlem
Crazy JOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VicVoc

Eller var det tvärtom...SSK har haft "S"et sen 30-talet iaf...se länk:
http://www.pixbox.se/alb_show_id10942_page0.html

Här är 50-talet:
http://www.pixbox.se/alb_show_id8102_page0.html
Kolla in Fagerlund på en av bilderna...
Citera
2009-02-02, 22:30
Medlem
Partons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy JO
Eller var det tvärtom...SSK har haft "S"et sen 30-talet iaf...se länk:
http://www.pixbox.se/alb_show_id10942_page0.html

Här är 50-talet:
http://www.pixbox.se/alb_show_id8102_page0.html
Kolla in Fagerlund på en av bilderna...

SSK (hockey) grundades väl någon gång på 20-talet och HC Sparta grundades 1909. Ska man gå eftr det så var Sparta före.
Citera
2009-02-24, 23:48
Medlem
Håller med

Citat:
Tycker det är märkligt tyst om den tjeckiska hockeyligan, förvisso är den inte lika känd eller visas på tv. Men med tanke på att Tjeckien som hockeyland är väldigt bra och har VM-Guld och OS-Guld på menyn och har fostrat många hockeystjärnor, så tänkte jag intressera mig mer för den ligan.

När jag skummar igenom lagen, så verkar det i stort sett vara tjecker och en del slovaker. Någon enstaka utanför det. Borde inte Tjeckien vara ett intressant hockeyland för hockeyspelare? Är det lönerna kanske? För Tjeckien som land är fint och hyfsat välmående, med vissa bra lag.

De kändaste spelarna i ligan är Radim Vrbata, Petr Nedved, Pavel Patera, Martin Straka, Robert Reichel, David Vyborny, Vaclav Nedorost, Roman Turek, Milan Hlincka och Roman Cechmanek. I stort sett bara tjeckiska lirare.

Regerande mästare är Slavia Prag, som för tillfället leder ligan i år just nu.

Dock har det gå få tjeckiska talanger de senaste åren i NHL-draften, vad beror det på? Med tanke på att Tjeckien annars har haft massvis med spelare som har gått till NHL.

Jaja, lite nattsurr. Men är det bara jag som är intresserad av denna liga?

Ändrat: Lade till tre spelare som är nog kända av hockeyintresserade.

Håller med. Sverige uppmärksammar en hel del andra länders seriespel i till exempel fotboll, men i ishockey är det mest NHL (och Finland ibland). Men med CHL kanske det blir ändring på det.
Citera
2009-03-19, 12:07
Medlem
Slutspelet är som i Sverige i full rulle i Tjeckien.

Kvartsfinaler:
HC Slavia Praha (1) - HC Vitkovice Steel (8) 4-3 i matcher.
HC Moeller Pardubice (2) - HC Lasselsberger Plzen (7) 3-4 i matcher.
HC Litvínov (3)- HC Energie Karlovy Vary (6) 0-4 i matcher.
HC Sparta Praha (4) - RI Okna Zlín (5) 4-1 i matcher.

Noterbart är att regerande mästarna HC Slavia Praha var illa ute, då man låg under med 1-3 i matcher och vände. Precis som HV71 gjorde i sin kvartsfinal här. Även att Plzen avgjorde i den andra förläningsperioden i avgörande matchen borta, lite otippat tyckte jag.

Dessutom HC Enerige Karlovy Vary slog enkelt ut HC Litvínov, då HCEKV kom sexa i ligan och inte alls varit i toppen som en regerande vicemästare bör vara. Men 4 vinster på rad och man var vidare snyggt.

Slava Prahas Roman Červenka har gjort sju mål på lika många matcher och även välbekante David Výborný som spelar i rivalen HC Sparta Praha har gjort sju mål på sex matcher i slutspelet.

Semifinaler ser ut såhär:
HC Slavia Praha - HC Lasselsberger Plzen
HC Sparta Praha - HC Energie Karlovy Vary

Sparta har redan spelat sin första semifinal och vann med 5-2. Vore inte helt otippat ifall det blev ett Pragderby i finalen, vilka monstermatcher det lär bli då. Jag kan inte påminna mig att Djurgården och AIK har mötts i någon SM-Final?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in