• 1
  • 2
2009-02-01, 22:13
Medlem
Joakwims avatar
Läget är sådant att jag bestämde mig för att formatera datorn idag, vilket jag lyckats med. Halvt. Jag har raderat gamla partionen på D:, skapat en ny partion och formaterat den. Nu tänkte jag göra samma sak på C:, men utan framgång. Vad jag förstått så kan jag inte formatera C: eftersom att XP Proffesional är installerat där. Frågan är då hur jag ska formatera C:? Ligger fortfarande kvar en massa skit där som jag vill ha bort .. Jag är väldigt nybörjare inom detta så var gärna pedagogisk
Citera
2009-02-01, 22:14
Medlem
chrguss avatar
Använd XP skivan..
Citera
2009-02-01, 22:14
Medlem
Joakwims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrgus
Använd XP skivan..
Det gör jag, men den låter mig inte formatera C: då den säger att C inte kan ta bort partionen då temporära filer används där... Eller liknande.
Citera
2009-02-01, 22:15
Medlem
Kingers avatar
Har du testat att starta datorn med skivan i?
Citera
2009-02-01, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joakwim
Läget är sådant att jag bestämde mig för att formatera datorn idag, vilket jag lyckats med. Halvt. Jag har raderat gamla partionen på D:, skapat en ny partion och formaterat den. Nu tänkte jag göra samma sak på C:, men utan framgång. Vad jag förstått så kan jag inte formatera C: eftersom att XP Proffesional är installerat där. Frågan är då hur jag ska formatera C:? Ligger fortfarande kvar en massa skit där som jag vill ha bort ..

Starta upp maskinen med XP-skivan i CD-enheten. Förhoppningsvis är BIOS i din dator inställt för att starta upp från CD i första hand. Väl inne i installationsprogrammet kan du välja att ta bort partitionen C: för att sedan lägga till en ny partition som får namnet C: och välja att formatera den med NTFS (Snabb).
Citera
2009-02-01, 22:17
Medlem
Joakwims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av altutomctrl
Starta upp maskinen med XP-skivan i CD-enheten. Förhoppningsvis är BIOS i din dator inställt för att starta upp från CD i första hand. Väl inne i installationsprogrammet kan du välja att ta bort partitionen C: för att sedan lägga till en ny partition som får namnet C: och välja att formatera den med NTFS (Snabb).
Nej, det går inte. Det står att jag inte får ta bort partionen C: eftersom att temporära filer som ingår i installationen behövs, eller något i den stilen. Kan titta upp vad det står ifall det behövs. Tack för snabba svar förövrigt!
Citera
2009-02-01, 22:25
Medlem
Citat:
Nej, det går inte. Det står att jag inte får ta bort partionen C: eftersom att temporära filer som ingår i installationen behövs, eller något i den stilen. Kan titta upp vad det står ifall det behövs. Tack för snabba svar förövrigt!
Du ska ju inte ta bort den du ska bara formatera om c:
Citera
2009-02-01, 22:30
Medlem
Joakwims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boobstick
Du ska ju inte ta bort den du ska bara formatera om c:
Hur gör man det? Ifall man högerklickar (C: ) inne på Datorhantering\Diskhantering så är Formatera grått. Eller har jag missat att man kan formatera via XP CDn utan att ha en ny partion?
Citera
2009-02-01, 22:33
Medlem
Shoffens avatar
Du ska INTE göra det inne i windows.
DU ska boota från din CD enhet när du startar upp datorn. Glöm inte lägga i din XP skiva.
Sen följer du bara installationsanvisningarna.
Om du inte kan får du googla efter en Install Windows XP for Dummies. Finns hur mycket som hellst.
Citera
2009-02-01, 22:34
Medlem
Citat:
Hur gör man det? Ifall man högerklickar (C: ) inne på Datorhantering\Diskhantering så är Formatera grått. Eller har jag missat att man kan formatera via XP CDn utan att ha en ny partion?
Du ska boota datorn med xp skivan och då kommer du in i typ ett blått läge där du kan göra detta. om datorn inte startar med windows skivan kan du kolla i bios och setill att den bootar från cd/dvdn först
Citera
2009-02-01, 22:38
Medlem
Joakwims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shoffen
Du ska INTE göra det inne i windows.
DU ska boota från din CD enhet när du startar upp datorn. Glöm inte lägga i din XP skiva.
Sen följer du bara installationsanvisningarna.
Om du inte kan får du googla efter en Install Windows XP for Dummies. Finns hur mycket som hellst.
Jag startar datorn med XP CDn insatt, och väljer Installationsprogram för Windows XP (där jag kan välja mellan att starta upp windows eller komma till installationen av XP). Väl där kan jag enbart ta bort partion D alternativt installera XP på D och lite annat, men inte formatera C. Eller betyder Boota från din CD enhet när du startar upp datorn något annat ?..
Senast redigerad av Joakwim 2009-02-01 kl. 22:43.
Citera
2009-02-01, 22:47
Medlem
http://xps.maratonmannen.se/

kanske kan ge dig svar
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto