• 1
  • 2
2009-02-01, 22:13
Medlem
Joakwims avatar
Läget är sådant att jag bestämde mig för att formatera datorn idag, vilket jag lyckats med. Halvt. Jag har raderat gamla partionen på D:, skapat en ny partion och formaterat den. Nu tänkte jag göra samma sak på C:, men utan framgång. Vad jag förstått så kan jag inte formatera C: eftersom att XP Proffesional är installerat där. Frågan är då hur jag ska formatera C:? Ligger fortfarande kvar en massa skit där som jag vill ha bort .. Jag är väldigt nybörjare inom detta så var gärna pedagogisk
Citera
2009-02-01, 22:14
Medlem
chrguss avatar
Använd XP skivan..
Citera
2009-02-01, 22:14
Medlem
Joakwims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrgus
Använd XP skivan..
Det gör jag, men den låter mig inte formatera C: då den säger att C inte kan ta bort partionen då temporära filer används där... Eller liknande.
Citera
2009-02-01, 22:15
Medlem
Kingers avatar
Har du testat att starta datorn med skivan i?
Citera
2009-02-01, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joakwim
Läget är sådant att jag bestämde mig för att formatera datorn idag, vilket jag lyckats med. Halvt. Jag har raderat gamla partionen på D:, skapat en ny partion och formaterat den. Nu tänkte jag göra samma sak på C:, men utan framgång. Vad jag förstått så kan jag inte formatera C: eftersom att XP Proffesional är installerat där. Frågan är då hur jag ska formatera C:? Ligger fortfarande kvar en massa skit där som jag vill ha bort ..

Starta upp maskinen med XP-skivan i CD-enheten. Förhoppningsvis är BIOS i din dator inställt för att starta upp från CD i första hand. Väl inne i installationsprogrammet kan du välja att ta bort partitionen C: för att sedan lägga till en ny partition som får namnet C: och välja att formatera den med NTFS (Snabb).
Citera
2009-02-01, 22:17
Medlem
Joakwims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av altutomctrl