Citat:
Ursprungligen postat av
VillJalentine
Någon erfaren nässprayanvändare som vet om man skadar slemhinnorna permanent av att spruta upp detta gift i näsan? Att det blir ärrvävnad eller liknande?
Jag är inte beroende just nu men har varit. En gång sved och brann det så in i helvete i näsan av otrivin. Det kan ju inte vara bra direkt...
Har sprayat i 15 år dagligen.. Med uppehåll, om jag blir kraftigt förkyld tex så är jag sen okej i snoken ett par veckor innan det börjar om med svullen i näsan och måste spraya för att få syre utan att behöva gå och flåsa.
Är relativt lätt att sluta spraya, men av någon anledning blir jag sådär täppt/svullen ändå emellanåt och då sprayar på i ren panik för att kunna andas normalt. Sen är bollen i rullning och jag sprayar tills jag inte är täppt längre.
Frågan är ju varför jag blir sådär igensvullen uppe i snoken (inte snor), om man kunde slippa det skulle jag inte spraya. Om svullnaden bara berodde på sprayen skulle det vara konstant väl? Men den dyker upp efter några veckor utan spray och utan att jag fattar varför.
Sprayen i sig skadar inte näsan permanent men den stör ju avställningen. Normalt sväller slemhinnan upp och sväller av av sig själv. Med spray blir det inte en naturlig ansvällning.