2015-03-28, 10:53
Moderator
fredrik686s avatar
Ämnen sammanfogade

/Mod
Citera
2015-03-28, 13:33
Medlem
Jag körde den "tuffa" metoden att sluta, helt enkelt bara sluta använda det. Jag täppt i näsan hela tiden, som blev på grund av nässprayet. Tror det tog 4 veckor innan jag slutade vara täppt. På nätterna den första veckan sov jag knappt någonting, satt ibland vaken 4 timmar i rad och bara väntade på att täppan skulle släppa. Efter ett tag köpte jag ett nässpray av koksaltlösning, som jag hade, men nu har jag ett vanligt. Har haft ett "återfall" då jag kom på mig själv med att ha börjat använda det varje dag, och slutade innan det blev flera gånger varje dag, och idag har jag en normal relation till nässpray haha
Citera
2015-04-25, 11:11
Medlem
KUSEs avatar
Har de senaste 4 dygnen slutat med Otrivin och istället kört med mommox (samma som nasonex) och Rinexin på morgon och kväll. Jag har då tagit Otrivin ett par gånger i timmen och haft ett beroende i över ett decennium.

Fick jättebra effekt redan efter 12 timmar faktiskt, vilket var lite förvånansvärt. Ett tag var jag helt normal i snoken. Dock gick det lite fram och tillbaka med täppan första dygnet så den första natten fick jag inte mycket sömn. Det var ömsom helt normalt i snoken, ömsom täppt, men blev aldrig totalt täppt i båda borrarna samtidigt vilket var skönt.

Andra natten gick bra att sova i 6h och den påföljande dagen var näsan helt normal tills fram emot kvällen då det var dags för nästa dos.

Planen i enlighet med läkaren är då att köra med rinexin i ett par veckor tills det ska räcka med nasonex.

Kan väl tillägga att det hjälper att hålla huvudet rakt/högt. Blir lätt lite täppt om huvudet lutar bakåt, så ett par extra kuddar kan hjälpa till natten. Även frisk luft verkar underlätta vilket det inte brukade när man gick på Otrivin.

Kan absolut rekommendera kuren nasonex + rinexin. Lycklig över att inte behöva ha med sig en nässpray i fickan överallt och att inte behöva vakna mitt i natten och treva efter sprayen. Plånboken mår bättre också, och det är skönt att slippa ångesten när man tänker på skräckhistorierna man hört om folk som tappat luktsinnet av sitt sprayande osv.
Citera
2015-07-15, 00:33
Har varit täppt pga allergi. Ingenting hjälpte så köpte vanlig otrivin nässpray och körde med det. Funkade alldeles utmärkt och använde väl inga sjuka mängder, men ca 3-4 flaskor på ca 14 dagar. Insåg sen att det bara fungerade sämre och sämre trots större och större mängder så bestämde mig idag för att sluta tvärt. Tog den senaste spruten klockan 13 och sedan 15 tiden har jag varit totalt täppt, hade likaväl kunnat sätta en klädnypa på näsan. Så tät är jag. Vet inte hur länge till jag klarar av detta, och förstår verkligen inte hur jag ska kunna sova inatt.

Ni som varit med om detta, hur lång tid tar det innan näsan blir normal igen? Är det det bästa sättet att gå tillväga på? Att bara sluta tvärt?

Mvh
Citera
2015-11-27, 19:40
Medlem
Ratis avatar
Jag har samma problem varje vinter. Täppt i näsan varje dag och tillslut använder man nässpray så pass mycket att det blir sår i näsan vilket inte är roligt.
Citera
2017-05-24, 12:19
Medlem
Suprahs avatar
Nu jävlar ska jag sluta. Har varit beorende av nässpray ca 3 år. Jag slutar nu. Ska försöka få det där rinexin utskrivet och köpa spray med kortison istället. Hoppas det lindrar avvänjningen.

Det lustiga är att jag varit beroende av sömntabletterna Imovane. Det var otroligt jävla mycket lättare att sluta med dessa än nässpray. Var sömnlös några nätter. Sedan några timmars sömn per natt. Sedan sömn hela nätter med fruktansvärda mardrömmar och daglig lindrig ångest.

Men denna jävla nästäppa alltså. Känns fan som skallen ska explodera utan sprayen. Har vi fler tips och tricks?
Citera
2018-03-26, 09:44
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Slutade för ca 3 veckor sedan med Nasoferm/Otrivin (avsvällande nässprayer, främst Nasoferm men Otrivin emellanåt) efter att ha använt dem flera gånger om dagen i ca 2.5 år, med endast några få kortare uppehåll på några dagar till några veckor. Det gick förvånansvärt smärtfritt, men första dygnet efter att ha slutat tvärt kunde jag inte andas med näsan alls. Sedan vände det efter några dagar. Det enda som jag har upplevt är väl typ möjligtvis en ökad snorproduktion, samt (jag vet inte om det är relaterat) att det smäller till i ena örat emellanåt och börjar tjuta. Vet inte om bihålorna kan ha påverkats och/eller om dessa ha någon koppling till hörselgångarna.

Skönt att slippa springa och köpa nässprayer hela tiden, i alla fall.
Citera
2019-02-03, 20:59
Medlem
Isnatts avatar
Hej!

Jag började överanvända nässpray nu i vintras. Har tidigare bara använt nässpray nån gång per år i nån vecka så där, som en vanlig användare.
Började i början av december vara täppt, tog nasoferm som hjälpte bra! Kanske 3-4 gånger per dag.
Rätt var det var så var det januari och jag tog flera gånger om dagen, direkt när jag vaknade, innan jag skulle sova osv för att slippa vara täppt.
Jag är gammal snusare och kände nu igen ett beteendemönster och vanan att göra på samma sätt hela tiden och en sån skön känsla av att ta en spray/lägga in en snus. Började även ha lager med spray, precis som jag hade med snuset.
Idag avbröt jag användandet. Är täppt men låter bli sprayen.

Jag fick hjärtproblem i höstas och innan jag sökte akut vård hade jag kvällar där jag knappt kunde andas och har sedan dess en viss 'skräck' när jag inte kan andas helt fritt, tror det kan ha spelat in att jag så noggrant använde sprayen hela tiden - för att kunna andas 100% felfritt.
Men nu är det slut med sprayandet, hoppas jag.
Citera
2019-12-24, 22:17
Medlem
Någon erfaren nässprayanvändare som vet om man skadar slemhinnorna permanent av att spruta upp detta gift i näsan? Att det blir ärrvävnad eller liknande?
Jag är inte beroende just nu men har varit. En gång sved och brann det så in i helvete i näsan av otrivin. Det kan ju inte vara bra direkt...
Citera
2019-12-26, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Någon erfaren nässprayanvändare som vet om man skadar slemhinnorna permanent av att spruta upp detta gift i näsan? Att det blir ärrvävnad eller liknande?
Jag är inte beroende just nu men har varit. En gång sved och brann det så in i helvete i näsan av otrivin. Det kan ju inte vara bra direkt...
Har sprayat i 15 år dagligen.. Med uppehåll, om jag blir kraftigt förkyld tex så är jag sen okej i snoken ett par veckor innan det börjar om med svullen i näsan och måste spraya för att få syre utan att behöva gå och flåsa.
Är relativt lätt att sluta spraya, men av någon anledning blir jag sådär täppt/svullen ändå emellanåt och då sprayar på i ren panik för att kunna andas normalt. Sen är bollen i rullning och jag sprayar tills jag inte är täppt längre.
Frågan är ju varför jag blir sådär igensvullen uppe i snoken (inte snor), om man kunde slippa det skulle jag inte spraya. Om svullnaden bara berodde på sprayen skulle det vara konstant väl? Men den dyker upp efter några veckor utan spray och utan att jag fattar varför.

Sprayen i sig skadar inte näsan permanent men den stör ju avställningen. Normalt sväller slemhinnan upp och sväller av av sig själv. Med spray blir det inte en naturlig ansvällning.
Citera
2019-12-26, 16:12
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yanii
Har sprayat i 15 år dagligen.. Med uppehåll, om jag blir kraftigt förkyld tex så är jag sen okej i snoken ett par veckor innan det börjar om med svullen i näsan och måste spraya för att få syre utan att behöva gå och flåsa.
Är relativt lätt att sluta spraya, men av någon anledning blir jag sådär täppt/svullen ändå emellanåt och då sprayar på i ren panik för att kunna andas normalt. Sen är bollen i rullning och jag sprayar tills jag inte är täppt längre.
Frågan är ju varför jag blir sådär igensvullen uppe i snoken (inte snor), om man kunde slippa det skulle jag inte spraya. Om svullnaden bara berodde på sprayen skulle det vara konstant väl? Men den dyker upp efter några veckor utan spray och utan att jag fattar varför.

Sprayen i sig skadar inte näsan permanent men den stör ju avställningen. Normalt sväller slemhinnan upp och sväller av av sig själv. Med spray blir det inte en naturlig ansvällning.
Konserveringsmedlet (BAK) skadar slemhinnorna mycket mer än själva avsvällande ämnet. Efter 15 år är det nog permanenta skador.
Citera
2019-12-26, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mfmx
Konserveringsmedlet (BAK) skadar slemhinnorna mycket mer än själva avsvällande ämnet. Efter 15 år är det nog permanenta skador.
Hur förklarar du då de månader jag inte behöver spraya öht?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in