2009-02-01, 20:21
Medlem
Har en orolig mage och undrar vilken filmjölk som är bäst? Vilken sorts bakterie är det man ska leta efter?

och om man vill göra egen filmjölk kommer dessa bakterier att föröka sig i den nya satsen? Bor utomlands och tänkte ta med mig en liter filmjölk för att sen börja göra egen.
Citera
2009-02-01, 20:29
Medlem
KeyBoardSamurais avatar
cultura fil är väldigt bra för oroliga magar
Citera
2009-02-01, 20:30
Medlem
4283s avatar
På vilket sätt vill du att den ska vara bra för magen? Jag är lite småbubblig i kaggen ibland, detta löser jag genom att äta/dricka vanlig A-fil, den är god som få och ger mig en stabilitet i magen som jag inte får av någon annan.

Sen finns det ju någon som de gjorde reklam för (att den just var riktigt bra för magen) tror den hette någonting med Aphidophilus?
Citera
2009-02-01, 21:53
Medlem
cultura är bra... verum hälsofil är också bra...

Göra egen filmjölk? dela med dig
Citera
2009-02-02, 11:12
Medlem
Göra egen filmjöl är super enkelt.

Spara cirka en deciliter av nagon filmjölk du har hemma, slå den och ett par liter mjölk i en bunke och rör om.

Låt sedan bunken stå framme, beroende på hur varmt du har hemma så varierar det hur lång tid det tar innan den är klar, men cirka 1-2 dygn. Filmjölken "sprider" sig och mjölken surnar.

Dock är frågan om alla de snälla bakterierna förökar sig ocksa, någon som vet?
Citera
2021-11-10, 14:11
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bespoke
Göra egen filmjöl är super enkelt.

Spara cirka en deciliter av nagon filmjölk du har hemma, slå den och ett par liter mjölk i en bunke och rör om.

Låt sedan bunken stå framme, beroende på hur varmt du har hemma så varierar det hur lång tid det tar innan den är klar, men cirka 1-2 dygn. Filmjölken "sprider" sig och mjölken surnar.

Dock är frågan om alla de snälla bakterierna förökar sig ocksa, någon som vet?

Bumpar denna, någon som vet om alla de snälla bakterierna förökar sig också?
Citera
2021-11-10, 15:12
Medlem
Karlxiss avatar
Mjölkprodukter överlag är inget för människan, helt meningslös marknadsföring om att det finns bakterier i skiten, någon som kan påvisa bakterierna som tillverkaren påstår sig tillfört?
Citera
2021-11-10, 18:59
Medlem
Sladdarens avatar
Lite offtopic men mejeri som drycker kan inte göra under iaf för magen men hjälper till enligt denna text

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...v-halsodrycken
Citera
2021-11-10, 19:04
Medlem
Min granne är dietist å avråder helt från mjölkprodukter..en vuxen skall inte äta sånt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in