2009-02-01, 20:18
Medlem
Hej!
Detta är ett stortskämt men jag blev iaf nyfiken.
Min fru och någon bråkar på någon jävla blogg bla bla.

Men till saken hör att hon som har bloggen har postat mitt IP nummer + mitt namn helt öppet i sin blogg.

Är inte det ett brott mot PUL lagen?

Blev bara irriterad när kvinnorna ska börja bråka och sedan så listar dom mitt namn + mitt IP nummer helt offentligt.

Edit:
Om det är ett brott vilken balk samt paragraf går det under?
Citera
2009-02-01, 21:31
Medlem
Giffoxs avatar
Njää.. det faller in under den s.k. missbruksmodellen och då är det i princip fritt fram såvida inte uppgifterna kan anses vara kränkande. Vilket är tveksamt när det gäller nåt så harmlöst som namn och ip-nummer.

Undantag för behandling av personuppgifter i ostrukturerat material (PUL)
5 a § Bestämmelserna i 9, 10, 13-19, 21-26, 28, 33, 34 och 42 §§ behöver inte tillämpas på behandling av personuppgifter som inte ingår i eller är avsedda att ingå i en samling av personuppgifter som har strukturerats för att påtagligt underlätta sökning efter eller sammanställning av personuppgifter.

Sådan behandling som avses i första stycket får inte utföras, om den innebär en kränkning av den registrerades personliga integritet. Lag (2006:398).
Citera
2009-02-01, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snakedoc
Hej!
Detta är ett stortskämt men jag blev iaf nyfiken.
Min fru och någon bråkar på någon jävla blogg bla bla.

Men till saken hör att hon som har bloggen har postat mitt IP nummer + mitt namn helt öppet i sin blogg.

Är inte det ett brott mot PUL lagen?

Blev bara irriterad när kvinnorna ska börja bråka och sedan så listar dom mitt namn + mitt IP nummer helt offentligt.

Edit:
Om det är ett brott vilken balk samt paragraf går det under?

en nyfikenhets fråga. beckah eller kicki? de är väl de största bloggbråket just nu.. Pm:a svaret om du inte vill skriva ut.

frågan här är väl hurvida Ipnr tillsammans med ditt namn är nog för o göra koppligen vem du är? Frågan är ju hur hon fått ditt namn, om det är din fru som skriver?
Citera
2009-02-01, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
en nyfikenhets fråga. beckah eller kicki? de är väl de största bloggbråket just nu.. Pm:a svaret om du inte vill skriva ut.

frågan här är väl hurvida Ipnr tillsammans med ditt namn är nog för o göra koppligen vem du är? Frågan är ju hur hon fått ditt namn, om det är din fru som skriver?

Det undrar jag med, hon skrev ut i bloggen att hon ville att någon skulle få tag på uppgifterna ifrån mitt IP.
Så som jag står på abbet så fick hon väll mina för det är dessa som hon publicerade sedan iaf.
Citera
2009-02-01, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snakedoc
Det undrar jag med, hon skrev ut i bloggen att hon ville att någon skulle få tag på uppgifterna ifrån mitt IP.
Så som jag står på abbet så fick hon väll mina för det är dessa som hon publicerade sedan iaf.

Jag har hittintils inte sett en ISP som registrerar ip ner på anvs namn. Så whoisa tror jag inte på. ISP brukar definitivt inte lämna ut till privatperson utan bara till polis efter anmälan.

Så antingen insider, eller så har din fru skrivit om dig...
Citera
2009-02-01, 21:51
Medlem
Giffoxs avatar
Även om du har en fast ip-adress så tillhör den likväl ISPn som då förfogar över all information gällande abonnenter och vad de kan ha haft för sig. Privatpersoner har ingen glädje av att känna till en persons ip-adress eftersom det i bästa fall bara leder till ISP och ev ort. Såvida där inte finns typ någon DDoS-uppmaning eller så är det bara att gilla läget. Ren publicering av namn och ip utgör knappast något intrång i den personliga integriteten.
Citera
2009-02-01, 22:09
Medlem
Fråga Till Ts. Vad står det egentligen om ditt namn och ip? vad skriver hon kring det, de kan ha mer betydelse än själva namnet o ipnr...

Regeringen gav själv i en skrift följande råd:
• Behandla inte personuppgifter för otillbörliga syften, såsom förföljelse
eller skandalisering.
• Samla inte utan godtagbara skäl en stor mängd uppgifter om en person.
• Rätta personuppgifter som visar sig vara felaktiga eller missvisande.
• Förtala eller förolämpa inte någon annan.

Skriften, information om personuppgiftslagen... har ingen länk då den ligger i bokhyllan som papperskopia :P
Citera
2009-02-01, 22:18
Medlem
Giffoxs avatar
DI tillhandahåller en hel del information såsom råd och tips;
http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/allmanna-rad/
http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/datainspektionens-foreskrifter/
http://www.datainspektionen.se/ladda-ner-och-bestall/informationsmaterial/
Citera
2009-02-01, 22:37
Medlem
Jag har forskat i det hela och det handlar om ett insider brott hos comhem.
Dvs det är en person som jobbar på comhem som kollade mitt IP och bulicerade uppgifterna.
Detta är skandal!

Vet dock inte namnet på denna person men har starka uppgifter att denna person verkligen jobbar på comhem och hon har gjort detta förut också till andra.

Dom skriver ut informationen helt öppet och hon skriver att det IP nummret har mobbat henne osv, men det har jag inte gjort.
Inte min fru heller vad jag vet.

Jag känner mig lite illa till mods av det där.
Citera
2009-02-01, 22:47
Medlem
Giffoxs avatar
Jag hade i första hand vänt mig till Comhem och bett dem göra en liten snabb internutredning - det blir nog både snabbare, enklare och mer effektivt än att dra igång en rättsprocess. Comhem har säkert interna system där de kan se vem som har befattat sig med sådana uppgifter. Nu skulle inte jag hoppas på alltför mycket men luska fram lite mer om vem det är som läcker information, om inte annat lär Aftonbladet vara sugna på att göra nån slags skandal av det hela. Gärna med en rubrik värdig domedagen.
Citera
2009-02-01, 23:37
Medlem
loogamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giffox
Även om du har en fast ip-adress så tillhör den likväl ISPn som då förfogar över all information gällande abonnenter och vad de kan ha haft för sig. Privatpersoner har ingen glädje av att känna till en persons ip-adress eftersom det i bästa fall bara leder till ISP och ev ort. Såvida där inte finns typ någon DDoS-uppmaning eller så är det bara att gilla läget. Ren publicering av namn och ip utgör knappast något intrång i den personliga integriteten.

Fråga är ju om IP adressen räknas som en personuppgift. Svaret är jakande på den frågan eftersom numret går att härleda till en specifik person. Skulle TS bli föremål för smutskastning (ex beskylld för pedofili) skulle ju en stor mängd människor anställda vid företaget med lätthet kunna kartlägga vederbörande. Varpå hela ditt resonemang faller.

/L
Citera
2009-02-02, 00:05
Medlem
Giffoxs avatar
Jag har aldrig påstått något annat. Legaldefinitionen visar att det är en personuppgift av normalgraden (icke-känslig) samtidigt som datainspektionens uttryck "harmlös personuppgift" har en viss tyngd i bedömningen. Pragmatikern inser utan tvekan att tredje man inte utan vidare (milt uttryckt) kan få fram någon mer information om användaren än vilken ISP han använder och ev. ort. Jämför med ett telefonnummer där endast kunden och telefonbolaget har tillgång till registerutdrag - anslutningen till en server loggas precis som ett samtal till någon med nummerpresentatör loggas. Detta förändrar ju ingenting i sak.

Det hade däremot varit helt annorlunda om personen som läcker information hade bifogat registerutdrag på användarens förehavanden men så är ju inte fallet och då, utifrån den givna informationen, ser jag inget hinder för att missbruksmodellen skulle tillämpas och publiceringen är därmed tillåten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in