Flashback bygger pepparkakshus!
2009-02-01, 19:09
Medlem
Wittgensteins avatar
Okej, jag ska försöka fatta mig kort:

Jag har precis bytt grafikkort, från nvidia till ett ATI 4870-någonting-någonting. I samband med bytet så gjorde jag även en ominstallation av XP. Efter detta så beter sig min dator väldigt underligt. Efter det att jag kört någon grafikintensivt, exempelvis FEAR eller Far Cry 2, så verkar det som att processorn bli överklockad. Alltså, spelar jag först FEAR och sedan drar igång exempevis S 1.6 så får jag en "Benny Hill"-effekt på CS. Allt rör sig dubbelt så snabbt. Även laddningen av spelet. Om jag slår av ena processorn (har en AMD 64 6000 Dual Core) för CS så blir det normalt igen. Denna effekt kan även plötsligt dyka upp inne i Far Cry 2, oftast direkt efter fruktansvärt lagg.

För att få bort "Benny Hill"-effekten permanent så måste jag starta om datorn, och då är allt normalt igen tills jag drar igång ett nytt grafikintensivt spel.

Fråga: Någon som vet om detta är något som kan kopplas till grafikkortet eller CCC, eftersom det dök upp efter det att jag bytt kort? Eller kan det ha blivit något fel under installationen av XP? Jag har sökt runt lite på nätet, men hittar inget liknande.
Citera
2009-02-01, 19:12
Medlem
micaeles avatar
Jag har tyvärr ingen lösning att komma med, utan vill bara få uttryckt att man frivilligt köper problem när man använder ATI-kort. Underutvecklade och värdelösa drivrutiner som bara ställer till med sattyg och inte håller vad dom lovar. Icke att rekommendera.
Citera
2009-02-01, 20:20
Medlem
Flashen1961s avatar
Ladda ner Driver Sweeper från här http://downloads.guru3d.com/Guru3D---Driver-Sweeper-(Setup)_d1655.html och om detta inte fungerar prova ladda även ner patch för AMD CPU här http://www.amd.com/us-en/Processors/TechnicalResources/0,,30_182_871_13118,00.html och då bör det vara dessa som är intressanta:

1. AMD Processor Driver Version 1.3.2.0053 for Windows XP and Windows Server 2003 (x86 and x64)

2. AMD Dual-Core Optimizer Version 1.1.4

Inga garantier dock att ovanstående fungerar så gör en systemåterställningspunkt innan du installerar ovanstående då jag kört på Intel i flera år nu
Citera
2009-02-01, 20:26
Medlem
Wittgensteins avatar
Tack, ska försöka med det.

Edit: Jag upptäcker nu att jag inte ens behöver köra något grafikintensivt för att få skiten, det räcker med något som kräver processorkraft. CPU ligger på ~55 grader idle, vilket inte borde vara något problem?
Citera
2009-02-01, 21:21
Medlem
Wittgensteins avatar
Äh, datorn är helknasig. Kör jag AMD Dual-Core Optimizer så fungerar det en stund, sedan så blir det precis likadant igen.

Jag installerar om XP.
Citera
2009-02-01, 23:01
Medlem
Flashen1961s avatar
Processortempen bör inte vara nått problem och nu när du ska ominstallera XP så lär det lösa problemet och om inte så har du ju länk till patchar för processorn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in