• 1
  • 2
2009-02-02, 21:57
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Jo, jag svarar iallafall, för det verkar som om du misstolkat mig. Meningen du citerar var avsedd att uttrycka stor ödmjukhet.

ok, har fortfarande svårt att se det framför mig hur du menar det ödmjukt, men det är tanken som räknas och du vet bättre vad du menar än vad jag tror att du menar.

ps. för att inte tro på gud (icke-troende låter så fult) så väljer du ändå att titilera honom med stort G, är du lite smygtroende iaf?
Citera
2009-02-02, 22:02
Medlem
user_21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silver.Swe.
Frågan jag ställde var dock hurvida vi är för smarta för oss själva, sätt ur det perspektiva att vi ställer frågor som gör oss självdesktruktiva. Inte hurvida människan är smart eller inte, eftersom det kan te sig relativt.

vilken slags intelligens pratar vi om egentligen?

hörde prata om de sju intelligenserna för ett tag sen. minns inte vilka de alla var men jag tror man gör bra i att separera till exempel intellektuell intelligens från social intelligens och naturalistisk intelligens (Jarred Diamond pratar om en folkstam i nya guinea som den smartaste befolkningen på gjorden i "Gunns, Germs and steel") ... hittade föresten en länk alldeles nyss om de olika typerna: http://www.thomasarmstrong.com/multi...elligences.htm.
(de är tydligen 8)

jag tror att "intelligent" är en etikett som ges till bara en del av de som förtjänar det då många inte tar hänsyn till de olika typer av intelligens. oftast är det ackademiker och intellektuella som blir belönade med den etiketten. folk har även vanan att blanda ihop kunnskap med intelligens. jag har svårt att förstå när människor berömmer någon och kallar h*n intelligent bara för att h*n studerar på universitet eller har nått en viss status. en människa behöver inte vara intelligent för att studera eller ha en viss position. det räcker med diciplin och vilja. blir man smart för att man pluggat 5 år på universitet? kankse på vissa plan men den perioden kankse gör en dummare på den sociala planen exempelvis. (speciellt om man studerar på kth )
kunnskap får man garanterat i alla fall.

vad vill jag säga med detta?
ja, jag tror nog att det krävs en männsklig intelligens för att kunna ställa sig existensiella frågor som kan leda till ångest. men om man tar hänsyn till de olika typer av intelligens så tror jag att ångesten mycket möjligt kan bero på att vi saknar intelligens att hantera frågorna på rätt sätt. människan kanske inte alls är för smart för sitt eget bästa. den kankse fortfarande är för "dum"?
Senast redigerad av user_21 2009-02-02 kl. 22:06.
Citera
2009-02-02, 22:08
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av user_21
vilken slags intelligens pratar vi om egentligen?

hörde prata om de sju intelligenserna för ett tag sen. minns inte vilka de alla var men jag tror man gör bra i att separera till exempel intellektuell intelligens från social intelligens och naturalistisk intelligens (Jarred Diamond pratar om en folkstam i nya guinea som den smartaste befolkningen på gjorden i "Gunns, Germs and steel") ... hittade föresten en länk alldeles nyss om de olika typerna: http://www.thomasarmstrong.com/multi...elligences.htm.
(de är tydligen 8)

jag tror att "intelligent" är en etikett som ges till bara en del av de som förtjänar det då många inte tar hänsyn till de olika typer av intelligens. oftast är det ackademiker och intellektuella som blir belönade med den etiketten. folk har även vanan att blanda ihop kunnskap med intelligens. jag har svårt att förstå när människor berömmer någon och kallar h*n intelligent bara för att h*n studerar på universitet eller har nått en viss status. en människa behöver inte vara intelligent för att studera eller ha en viss position. det räcker med diciplin och vilja. blir man smart för att man pluggat 5 år på universitet? kankse på vissa plan men den perioden kankse gör en dummare på den sociala planen. (speciellt om man studerar på kth )
kunnskap får man garanterat i alla fall.

vad vill jag säga med detta?
ja, jag tror nog att det krävs en männsklig intelligens för att kunna ställa sig existensiella frågor som kan leda till ångest. men om man tar hänsyn till de olika typer av intelligens så tror jag att ångesten mycket möjligt kan bero på att vi saknar intelligens att hantera frågorna på rätt sätt. människan kanske inte alls är för smart för sitt eget bästa. den kankse fortfarande är för "dum"?

håller med dig i avseendet ang olika "sorters" intelligens. Lite enkelt brukar jag säga att IQ motverkar EQ (och vice verse), där IQ lite lätt kan förklaras som mattegeni och läshuvud medans hög EQ är mer socialintelligens, således går nördarna utan brudar och sportfånarna utan skolbetyg Dock att mäta EQ, eller andra sorters intelligenser andra än IQ och "mattesmart" är desto svårare, säkerligen därför det är enklare att briljera som "IQ" smart, eftersom det finns på papper...
Citera
2009-02-03, 00:36
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silver.Swe.
ok, har fortfarande svårt att se det framför mig hur du menar det ödmjukt, men det är tanken som räknas och du vet bättre vad du menar än vad jag tror att du menar.

ps. för att inte tro på gud (icke-troende låter så fult) så väljer du ändå att titilera honom med stort G, är du lite smygtroende iaf?

Jag ska försöka förklara. Jag skrev:
"Nu är det väl inte av något särskilt värde att bara visa på ett annat synsätt än ditt, men jag skriver iallafall ned mina ståndpunkter i dessa frågor."

Anledningen att jag inte ser något värde i det är alltså att jag inte direkt argumenterar kring dina ståndpunkter, utan bara lägger fram mina. Det är visserligen mycket vanligt att man gör så, men det för inte diskussionen framåt. Jag är i regel mycket kritisk mot de som gör på detta sätt, särskilt fackfolk som tex besvarar en fråga om kosmologi ställd på vardagligt språk med helt andra termer från ett fackspråk.
Citera
2009-02-03, 00:58
Medlem
När jag läste din rubrik kom jag att tänka på en buddhistisk vers:

72. Till sin egen skada

lär sig dåren tänka,

förgör sin egen framgång,

krossar eget huvud.

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera