Citat:
Ursprungligen postat av Silver.Swe.
Frågan jag ställde var dock hurvida vi är för smarta för oss själva, sätt ur det perspektiva att vi ställer frågor som gör oss självdesktruktiva. Inte hurvida människan är smart eller inte, eftersom det kan te sig relativt.
vilken slags intelligens pratar vi om egentligen?
hörde prata om de sju intelligenserna för ett tag sen. minns inte vilka de alla var men jag tror man gör bra i att separera till exempel intellektuell intelligens från social intelligens och naturalistisk intelligens (Jarred Diamond pratar om en folkstam i nya guinea som den smartaste befolkningen på gjorden i "Gunns, Germs and steel") ... hittade föresten en länk alldeles nyss om de olika typerna:
http://www.thomasarmstrong.com/multi...elligences.htm.
(de är tydligen 8)
jag tror att "intelligent" är en etikett som ges till bara en del av de som förtjänar det då många inte tar hänsyn till de olika typer av intelligens. oftast är det ackademiker och intellektuella som blir belönade med den etiketten. folk har även vanan att blanda ihop kunnskap med intelligens. jag har svårt att förstå när människor berömmer någon och kallar h*n intelligent bara för att h*n studerar på universitet eller har nått en viss status. en människa behöver inte vara intelligent för att studera eller ha en viss position. det räcker med diciplin och vilja. blir man smart för att man pluggat 5 år på universitet? kankse på vissa plan men den perioden kankse gör en dummare på den sociala planen exempelvis. (speciellt om man studerar på kth

)
kunnskap får man garanterat i alla fall.
vad vill jag säga med detta?
ja, jag tror nog att det krävs en männsklig intelligens för att kunna ställa sig existensiella frågor som kan leda till ångest. men om man tar hänsyn till de olika typer av intelligens så tror jag att ångesten mycket möjligt kan bero på att vi saknar intelligens att hantera frågorna på rätt sätt. människan kanske inte alls är för smart för sitt eget bästa. den kankse fortfarande är för "dum"?