2009-02-01, 19:01
Medlem
Kallekanons avatar
Hej
Jo jag har sittning på universitetet snart och har lite tankar om hur jag kan eller bör klä mig.
Jag är inget direkt stort fan av kostym egentligen, och det är väl kostym som är att föredra egentligen på sittningar.
Som student har man ju inte direkt oändligt med pengar heller så gå o köpa en ny kostym är inte så välkommet.
Jag har en kostym sen studenten men den sitter skit och jag har hellre något som sitter snyggt.
Min tanke är att att kanske köra på Chinos, kanske beige till färgen. Sen bara köpa mig en kavaj som skulle kunna passa till. Att chinosen ska vara beige är inget krav egentligen men jag har fått för mig att det skulle fungera.
OM jag skulle köra på beige, vilket färg bör jag då ha på kavajen, och vad ska jag ha under?
OM jag absolut inte ska ha beige, vilken färg är då att föredra?
Så ja, jag skulle hemskt gärna ha lite kombinationer, både färg och stil.
Med stil tänker jag främst på om jag ska ha en kavaj med en eller två knappar? Eller är det tre knappar?
Jag hoppas någon kan tänka sig in i min situation då jag känner att jag är lite otydlig!

Tack på förhand
Citera
2009-02-01, 19:14
Medlem
corpulentcowboys avatar
Vad är det för typ av sittning? Första sittningen för dig?

Finsittning = kostym.
Sittning för mig kan vara allt från jeans/t-shirt till chinos/kavaj.

Tror du tänker lite för mycket på detta, det är en sittning du ska på, och varken bröllop eller modevisning.
Citera
2009-02-01, 22:28
Medlem
På näst intill alla studentsittningar är mörk kostym ett krav. Även om studentbudgeten är begränsad så bör du införskaffa en mörk kostym då det är det som gäller på i princip alla sittningar. En god investering alltså. Alla andra kommer bära kostym och du kommer sticka ut väldigt mycket i beiget.

H&M har billiga och prisvärda kostymer.
Citera
2009-02-01, 22:37
Medlem
Giffoxs avatar
Vad säger klädkoden? Finns det ingen klädkod angiven kan du ringa studentföreningen och höra efter. Annars låter det rätt informellt och då kan du säkert gå dit i samma kläder du ex hade haft en normal utekväll.

Studentsittningar brukar inte vara så formalistiska, klädkod eller inte. Däremot är det för många en utmärkt träning inför framtida middagar, speciellt om man känner sig obekväm i en kostym eller "formella" middagar överhuvudtaget. Åtminstone första 30-60 min, sen spårar det oftast ur
Citera
2009-02-01, 23:14
Medlem
Aquabots avatar
När jag började studera hade jag också bara min kostym från studenten som satt som skit, hade pga detta inte använt den mer än denna enda gång. Men jag tog den till en sömmerska och sydde upp den för några hundringar, den sitter numera som en smäck och man kan känna sig stilig när man väl känner för att klä upp sig.

Så mitt råd är att du tar din kostym och syr upp den efter dina mått, en sinnesjukt bra investering.
Citera
2009-02-03, 01:10
Medlem
Chilirecs avatar
Är det något tema på sittningen? Har varit på sittningar där man ska ha frack och andra där man ska klä ut sig till diktaturer/tjuvar/etniska minoriteter etc
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in