2009-02-01, 14:42
Medlem
azurwls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jerka^
Hur vet du det?

jag gick på energiprincipen
Citera
2009-02-01, 14:46
Medlem
Khapis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeyBoardSamurai
det fanns ingenting, inte ens rymd, mörker eller något - bara INGENTING

Jo, det fanns det visst. Det fanns något. Exakt vad det var går inte att säga men nog fan fanns det något. Fan vad jag är trött på såna här verklighetsfrämmande argument.
Citera
2009-02-01, 14:55
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av azurwl
skapas de ej av energi som finns i tomrummet ute i rymden?
Nej, det gör de inte. En kvantfluktuation är en tillfällig ändring av energin. Alltså bryter kvantfluktuationer mot energiprincipen, om än för ett ögonblick.
Citera
2009-02-01, 14:58
Medlem
Tölps avatar
Kan i princip ingenting om fysik och sånt här men skapades inte tid och rum iom big bang?
Citera
2009-02-01, 15:01
Medlem
azurwls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alimama
Nej, det gör de inte. En kvantfluktuation är en tillfällig ändring av energin. Alltså bryter kvantfluktuationer mot energiprincipen, om än för ett ögonblick.
ah.

Citat:
Energiprincipen, lagen om energins bevarande; det att energi inte kan skapas eller förintas. Det är då underförstått att det är ett slutet system, eftersom i öppna system kan energi överföras eller hämtas från omgivningen.

Då har kvantfluktuation inget att göra med att det är ett "öppet system" då heller. snap*
Citera
2009-02-01, 15:03
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tölp
Kan i princip ingenting om fysik och sånt här men skapades inte tid och rum iom big bang?
Ja, man kan nog säga att den rumstid vi befinner oss i uppstod från och med bing bang. Men vad är rum och tid annat än ett uttryck för relationer mellan ting! Det finns många saker i matematiken som kan uttryckas geometriskt.
Det kan finnas många strukturer 'bortom' vår rumstid som också kan uttryckas på samma sätt, och det kan alltså finnas många rumstider.
Citera
2009-02-01, 15:06
Medlem
scythss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeyBoardSamurai
det fanns ingenting, inte ens rymd, mörker eller något - bara INGENTING
När jag har haft riktigt tråkigt har jag tänkt på detta. Nästan ända gången man får ont i huvet bara av att tänka på att ingenting fanns! Kan inte tänka mig att hela universumensvärldsallt inte existerade och att det inte fanns någonting, att det stod helt still helt svart?! Skulle tro att vi lever i en illusion av något slag, med universum som uppstår och går under hur som helst och att det finns hur många dimensioner som helst där det finns flera universum och blabla.
Citera
2009-02-01, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Khapi
Jo, det fanns det visst. Det fanns något. Exakt vad det var går inte att säga men nog fan fanns det något. Fan vad jag är trött på såna här verklighetsfrämmande argument.

Hur vet du att det fanns något?
Citera
2009-02-01, 15:11
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av azurwl
någonting kan ju inte skapas av ingenting, det är ett ganska bra bevis för att någonting fanns.

"En cirkel har ingen början"
Kvantfluktuationer är ju redan nämnt. Dessutom har jag lärt mig (på flashback ) att bunden massa bär på negativ energi i from av gravitation. Om man antar att den negativa energi är lika stor som den positiva så skulle universums energimängd fortfarande ligga på 0 (dvs ingenting). Ändå skillnaden vore att den delat sig till -1 och +1.

Detta diskuteras lätt i https://www.flashback.org/showthread.php?t=834464

Jag kan egentligen inget om det, men det är värt att tänka på.
Citera
2009-02-01, 15:14
Medlem
Khapis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeroiskAnanas
Hur vet du att det fanns något?

För att ingenting är ingenting.
Citera
2009-02-01, 15:18
Medlem
azurwls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askes
Jag skulle tro att vårt universum befinner sig i ett större universum som i sin tur befinner sig i ett ännu större osv. Vi människor tolkar universum som "alltet" med den bild av verkligheten vi har. Hade en kvark varit en intelligent livsform hade den tolkat atomen som sitt universum och allt. Det här kanske är ett flummigt resonemang, men varför skulle det inte kunna finnas något som är större än vårt universum som vi inte kan förstå precis på samma vis som i kvarkens fall, om den nu hade varit en levande organism?

Gillar din teori, har också tänkt i dessa banor ofta. Lite väl filosofisk dock.
Citera
2009-02-01, 15:23
Medlem
azurwls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
att bunden massa bär på negativ energi i from av gravitation. Om man antar att den negativa energi är lika stor som den positiva så skulle universums energimängd fortfarande ligga på 0 (dvs ingenting). Ändå skillnaden vore att den delat sig till -1 och +1.

En sådan *ävla aha-upplevelse jag fick där
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in