Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-02-01, 12:42
Medlem
Bamsepappans avatar
Hejsan.
Skulle formatera min dator idag, men när ja ska köra en reperation på windowsskivan ber den om administratörlösenord men jag har aldrig satt något lösenord? Hur kan ja komma förbi detta eller vad är fel? Tack!
Citera
2009-02-01, 12:43
Medlem
cannaBes avatar
Det är skillnad på reparation och installation, ska du formatera kan du inte välja reparera. Vill du prompt reparera så prova att bara tryck enter när du blir tillfrågad efter lösenord, har du installerat datorn själv så kanske du inte satte nåt adminpass.
Citera
2009-02-01, 12:45
Medlem
Bamsepappans avatar
jag gjorde datorn själv och satte inget lösenord. Jag har provat att trycka enter när den frågar efter lösen men de funkar ej. EMn hur formaterar ja datorn då? Bär jag sätter i xpskivan så kommer de upp om jag vill installera XP eller reparera det. Jag har ju redan ett xp installerat och om ja installerar de igen så får jag ju 2 windows?
Citera
2009-02-01, 12:47
Medlem
4283s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bamsepappan
jag gjorde datorn själv och satte inget lösenord. Jag har provat att trycka enter när den frågar efter lösen men de funkar ej. EMn hur formaterar ja datorn då? Bär jag sätter i xpskivan så kommer de upp om jag vill installera XP eller reparera det. Jag har ju redan ett xp installerat och om ja installerar de igen så får jag ju 2 windows?
Starta om datorn med skivan i - där så kommer det upp en text som säger: "Vill du starta från skivan?" (ungefär). Tryck då på någon tangent och installationen börjar efter några lätta inställningar och alternativ till att formatera/partitionera hårddisken.
Citera
2009-02-01, 12:51
Medlem
Bamsepappans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4283
Starta om datorn med skivan i - där så kommer det upp en text som säger: "Vill du starta från skivan?" (ungefär). Tryck då på någon tangent och installationen börjar efter några lätta inställningar och alternativ till att formatera/partitionera hårddisken.

precis så jag gör men då ber den om adminlösen och något sådan har jag inte.
de ända andra alternativet är att instalera windows normalt men då får jag ju 2 windows, hur blire då?
Citera
2009-02-01, 12:55
Medlem
4283s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bamsepappan
precis så jag gör men då ber den om adminlösen och något sådan har jag inte.
de ända andra alternativet är att instalera windows normalt men då får jag ju 2 windows, hur blire då?
Du får en mapp som heter Windows.old och andra grejer tar upp en jävla massa onödig plats på hårddisken. Har du fler partitioner?
Citera
2009-02-01, 12:56
Medlem
Bamsepappans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4283
Har du fler partitioner?
vad är de?
Citera
2009-02-01, 13:04
Medlem
cannaBes avatar
När du får välja "installera eller reparera" väljer du installera och kör på ända tills du kommer till formateringsdelen. Då kommer installationsprogrammet leta igenom hårddiskarna och säga "HEY jag hittade en annan Windows, vad ska vi göra med den?" så får du välja vad du vill göra, i ditt fall så vill du ju ha bort det så då väljer du behåll inte
Citera
2009-02-01, 13:06
Medlem
Bamsepappans avatar
jag prövade detta nu men den reagerar inte när jag trycker "retur" (backspace) utan bara när ja trycker "R" för reperaera
Citera
2009-02-01, 13:11
Medlem
Bamsepappans avatar
visst fan retur = enter (I)
Citera
2009-02-01, 13:16
Medlem
cannaBes avatar
Hahahaha
Citera
2009-02-01, 20:06