Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-02-01, 01:05
Medlem
Usurpators avatar
När jag försöker tömma min papperkorg så kommer meddelandet "Åtgärden kan inte slutföras eftersom du inte har tillräcklig behörighet för några objekt". Jag har försökt tvångstömning genom både terminalen (enligt: http://www.thexlab.com/faqs/trash.html#Anchor-Empty-49575 ) och Onyx. När jag högerklickar på mappen och väljer "visa info" så står det under "delning och behörighet" att jag har både läs- och skrivrättigheter.

Filerna som skall bort är till synes tomma mappar, troligen skapade på en windows-dator, och ligger på min externa FAT32-hårddisk.

Nu sätter jag mitt hopp till upplysningens boning.
Vad behöver göras?
Citera
2009-02-01, 01:08
Medlem
tältpinnes avatar
Testat hålla inne alt när du trycker töm?

edit: korkat förslag iom att du redan testat i terminal, skyller på rödvinet.
Citera
2009-02-01, 17:20
Medlem
Jag har samma problem
Citera
2009-02-01, 17:22
Medlem
Ubangi_Stomps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Usurpator
När jag försöker tömma min papperkorg så kommer meddelandet "Åtgärden kan inte slutföras eftersom du inte har tillräcklig behörighet för några objekt". Jag har försökt tvångstömning genom både terminalen (enligt: http://www.thexlab.com/faqs/trash.html#Anchor-Empty-49575 ) och Onyx. När jag högerklickar på mappen och väljer "visa info" så står det under "delning och behörighet" att jag har både läs- och skrivrättigheter.

Filerna som skall bort är till synes tomma mappar, troligen skapade på en windows-dator, och ligger på min externa FAT32-hårddisk.

Nu sätter jag mitt hopp till upplysningens boning.
Vad behöver göras?

försökt med Trash It?
Citera
2009-02-01, 17:24
Medlem
Ubangi_Stomps avatar
Har man försökt med både Onyx, Trash It och terminalen finns det nog inte så mycket mer att göra inte vad jag vet i alla fall. och ja, trycka på alt.
Citera
2009-02-01, 17:41
Medlem
Not_mes avatar
Du har inte råkat slänga en skivavbild som fortfarande är mountad?
Citera
2009-02-02, 10:23
Medlem
Usurpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Not_me
Du har inte råkat slänga en skivavbild som fortfarande är mountad?

Nej, jag har inte slängt en skivavbild som är mountad. Mapparna är som sagt tillsynes helt tomma och borde därför knappast utgöra några problem. Har även försökt hålla inne alt, men även det var lönlöst.

Har ej försökt med trash it!, skall göras snarast.

Andra tips?
Citera
2009-02-02, 10:39
Medlem
Citat:
Nej, jag har inte slängt en skivavbild som är mountad. Mapparna är som sagt tillsynes helt tomma och borde därför knappast utgöra några problem. Har även försökt hålla inne alt, men även det var lönlöst.

Har ej försökt med trash it!, skall göras snarast.

Andra tips?

Dum fråga, men har du startat om datorn? Och har du din externa hårddisk inkopplad när du försöker tömma papperskorgen?
Citera
2009-02-02, 10:54
Medlem
Citat:
Du måste nog boota från den externa och tömma papperskorgen därifrån. Kan du det?
Citera
2009-02-02, 11:27
Medlem
flipper1446s avatar
Om filerna ligger på den externa hårddisken måste du med Terminalen navigera dig fram till den externa hårddiskens papperskorg. I Mac OS har varje volym en separat papperskorg, men de visas som en "kollektiv" papperskorg i Dock.

Om du följde guiden du länkade till punkt och pricka har du bara tagit bort eventuella objekt i din användares papperskorg, dvs den som ligger i din hemmamapp på platsen /Users/Usurpator/.Trash

Den papperskorg du vill tömma ligger däremot på din externa disk, och då får vi först titta på vad din disk heter och var den är monterad. Alla volymer monteras med ett "alias" i katalogen /Volumes
Så om du öppnar terminalen och skriver cd /Volumes kommer du att komma till monteringspunkten för alla volymer på din dator.
Om vi slår kommandot ls (ls, kortnamn för list, dvs litet L) i terminalen får vi då en lista på vilka volymer som är monterade. För mig blir det så här:
Kod:
MacBook-Air:Volumes flipper1446$ ls
700GB		Macintosh HD	Windows XP
Jag har alltså tre volymer, "700GB", "Macintosh HD" och "Windows XP".
700GB är min externa disk, du har förmodligen en motsvarighet. Vi går in på den diskens rot med kommandot cd 700GB
Nu vill vi se vad vi har för olika kataloger i roten, inklusive de som har en punkt i början, så då slår vi in kommandot ls -a
Kod:
MacBook-Air:700GB flipper1446$ ls -a
.
..
.DS_Store
.TemporaryItems
.Trashes
.com.apple.timemachine.supported
.fseventsd
Bob Dylan
Desktop DB
Desktop DF
Desktop Images
E-postarkiv
Film
... ... ... osv
Där ser vi tydligt att en .Trashes existerar, så då kan vi hädanefter följa guiden du länkade till, men använd istället sökvägen .Trashes istället för ~/.Trash
Alltså:
Kod:
sudo rm -rf .Trashes

Sen kan du mata ut disken, koppla från den och sedan ansluta den igen. Förhoppningsvis fungerar allt igen. Om inte så gjorde jag iaf ett försök.
(Värt att notera är att detta gjordes på en volym med HFS+-partition och inte FAT32, men principen bör vara densamma.
Senast redigerad av Hisper 2010-01-19 kl. 18:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in