2009-01-31, 23:22
Avslutad
Min nya granne visar ingen hänsyn alls. Han spelar musik på hög volym fram till 06:00 på morgonen. Hans kompisar ringer på min porttelefon för att komma in i trapphuset, för att senare banka på hans dörr. O det är liv i trapphuset också... Annat var det när Jessica bodde där, som jag hade ONS med...
Hon spelade aldrig högt o frågade alltid om det var ok att hon skulle ha fest (o bjöd in mig ibland).

Kan jag gripa honom enl. PL10§, för ofredande? Jag vet att jag inte kan gå in i hans lägenhet, men t.ex hans kompisar som står o bankar i trappräcket?
Citera
2009-01-31, 23:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatic
Min nya granne visar ingen hänsyn alls. Han spelar musik på hög volym fram till 06:00 på morgonen. Hans kompisar ringer på min porttelefon för att komma in i trapphuset, för att senare banka på hans dörr. O det är liv i trapphuset också... Annat var det när Jessica bodde där, som jag hade ONS med...
Hon spelade aldrig högt o frågade alltid om det var ok att hon skulle ha fest (o bjöd in mig ibland).

Kan jag gripa honom enl. PL10§, för ofredande? Jag vet att jag inte kan gå in i hans lägenhet, men t.ex hans kompisar som står o bankar i trappräcket?
Tycker att du ska börja med att prata med grannen och om inte det hjälper så ring fastighetsägaren. Hjälper inget så ring polisen och klaga på att det är ett jävla liv inne hos grannen så blir han kanske lite skrämd och lugnar sig lite.

Men bäst är nog att prata med han om det och sen fastighetsägaren.
Citera
2009-01-31, 23:27
Bannlyst
Citat:

Var det därför hon flyttade?!!?!?!?

HAHAHAHA!!!

Nej, seriöst nu. Jag vet inte vilket lagstöd du har, men du får nog köra en PL10 på idioterna, sedan hoppas på att snuten spöar dom i fyllecellen, som sig bör.
Citera
2009-01-31, 23:33
Avslutad
PL 10 är våldsanvändning :P

Envarsgripa för ofredande är möjligt, om än gränsdragningen för fest/ofredande kan vara diffus - för att inte tala om hela "på bar gärning"-delen i gripandet som blir ett problem eftersom man inte kan klampa in hur som helst..

Låt fastighetsägaren veta varenda gång det är livat så blir förhoppningsvis packet utkastat inom en snarare framtid?
Citera
2009-02-01, 00:08
Medlem
Glöm alla tankar på envarsgripande tills någon står och pissar i din brevlåda(och tänk då på att dom kan vara fem och du är ensam, att du har rätt räddar dig inte från att få spö).
Prata med din granne, prata med fastighetsvärden och ring störningsjour/polis.
Citera
2009-02-01, 01:31
Medlem
BaalZeBubs avatar
Ja, gå via fastighetsägare/bovärd och liknande. Var extremt noga med att göra allting helt korrekt. Annars kan någon manipulativ person börja jäklas med motanmälningr. Det hindrar dock inte att du kan ha nytta av att spela in små dokumentärfilmer, typ 'klockan är nu 4:30. Jag står i trappen. Hör vilket liv. Nu ringer jag på dörren och ska fråga snällt om dom vill vara lite tystare' + helvetet som bryter ut när luspudlarna skrattar åt dig, hotar dig och vrider på lite mer.
Citera
2009-02-01, 01:44
Medlem
jumpcuts avatar
Storningsjouren, polisen och forening/skotare/annan ansvarig. Tre satt som ar enklare och mer effektiva an Flashback
Citera
2009-02-01, 08:54
Medlem
Citat:

Pröva, jag vet ju vad du får för svar när du säger till polisen att med stöd av PL§10 så grep jag dem.-.... Ett stort jävla asgarv. Du fundera aldrig någonstans varför PL pratar om polisens uppgifter, polismynidgheter eller varför hela lagen heter Polislagen?

Gör som alla andra sagt tidigare. Du kommer bättre undan, och hey, prata med din granne en och en halv timme efter festen är slut. Han kanske också är lika trevlig som din "jessica"
Citera
2009-02-01, 09:44
Medlem
JackBlacks avatar
1. Prata med grannen (om du vill).

2. Fortsätter störande eller om du inte vill prata med grannen så anteckna tidpunkter och vad som var störande. Gå sedan till hyresvärden.

3. Är störande jobbigt för stunden så ringer du störningsjouren.
Citera
2009-02-13, 20:49
Medlem
poko-pekkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Pröva, jag vet ju vad du får för svar när du säger till polisen att med stöd av PL§10 så grep jag dem.-.... Ett stort jävla asgarv. Du fundera aldrig någonstans varför PL pratar om polisens uppgifter, polismynidgheter eller varför hela lagen heter Polislagen?

Gör som alla andra sagt tidigare. Du kommer bättre undan, och hey, prata med din granne en och en halv timme efter festen är slut. Han kanske också är lika trevlig som din "jessica"
PL§10 kanske ej går att använda mot honom i gripandesyfte, då ett ingripande av privatperson går enligt envar.
Att gripa denna störare på envar krockar lite med proportionalitetsprincipen dock.

PL§10 Kan dock användas när du väl gjort/gör ett envar och den gripne i fråga sätter sig i motvärn.

... Ett stort jävla asgarv???
Citera
2009-02-13, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poko-pekka
PL§10 kanske ej går att använda mot honom i gripandesyfte, då ett ingripande av privatperson går enligt envar.
Att gripa denna störare på envar krockar lite med proportionalitetsprincipen dock.

PL§10 Kan dock användas när du väl gjort/gör ett envar och den gripne i fråga sätter sig i motvärn.

... Ett stort jävla asgarv???

10 § En polisman får, i den mån andra medel är otillräckliga och det med hänsyn till omständigheterna är försvarligt, använda våld för att genomföra en tjänsteåtgärd, om

Nämner den att jag som privatperson får göra detta? nje. o de var väl just min poäng...
Citera
2009-02-21, 17:47
Medlem
poko-pekkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
10 § En polisman får, i den mån andra medel är otillräckliga och det med hänsyn till omständigheterna är försvarligt, använda våld för att genomföra en tjänsteåtgärd, om

Nämner den att jag som privatperson får göra detta? nje. o de var väl just min poäng...
Förstår fortfarande inte din poäng. Du menar alltså att en privatperson vid behov inte kan använda sig av PL 10 § i komb. med ett envarsgrip? Det kan bara en polisman?
Svara på den frågan är du snäll.
Blir mycket snyggare när jag sågar dig då...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in