2009-01-30, 23:19
Medlem
QP Cheeses avatar
Jag minns nåt jag läste i nån vetenskaptidning om att människor som gjort en hjärttransplation till viss del blev till den personen som hade hjärtat tidigae, Tex så var det en en människa som var lesbisk och vegan som fick ett nytt hjärta och som sen började dras mer åt det straighta och började äta kött och röka och såna saker, en annan fick ett hjärta från en som tagit livet av sig och gick sen från en levnadsglad och positiv människa till en negativ med självmordstankar.

jag jämför detta sen med vad Jesus säger, jag minns inte ordagrant och orkar inte leta upp vilken vers det är men iaf: Ut ur hjärtat kommer det som gör människan oren, det är det som skapar otukt, orenhet osv, nån kanske orkar kolla upp versen i sin helhet? iaf är detta något jag funderat lite på, nån källa har jag inte mer än att jag läst det i nån vetenskapstidning men vad tror ni? sitter jaget i hjärtat? jag säger inte att det gör det utan bara att den rapporten jag läste fick mig att haja till. sen kan jaget sitta i själen, anden eller i sinnet, jag vet inte, bara funderat på det ända sen jag läste den rapporten, kan jaget sitta i hjärtat?
Citera
2009-01-30, 23:25
Medlem
moderatswings avatar
Det självupplevda jaget sitter väl ändå ungefär mitt emellan ögonen?

Alltså det självupplevda jaget och behöver inte påverka vilken mat man gillar etc.
Citera
2009-01-30, 23:31
Medlem
Dr Zlatans avatar
Med största möjliga sannolikhet finns "jaget" (=personligheten) inom centrala nervsystemet. Hjärtat består av muskelfibrer och bär sannolikt inte på några av våra högre funktioner. För övrigt är det oerhört vanligt med postoperativa kriser och depressioner efter transplantationskirurgi eller för den delen all större kirurgi (framför allt thoraxkirurgi av någon anledning).

Hjärtat har, som jag ser det, endast en av människan skapad koppling till känslor, karaktärsdrag etc. Ur ett rent fysiologiskt perspektiv är detta endast, i bästa fall, spektakulära villfarelser.

Jag märkte nu att jag kanske befinner mig i fel forum för denna typ av svar. Ber om ursäkt för det men kanske får även en naturvetare plats i detta heliga rum?
Citera
2009-01-30, 23:47
Medlem
BSGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QP Cheese
Jag minns nåt jag läste i nån vetenskaptidning om att människor som gjort en hjärttransplation till viss del blev till den personen som hade hjärtat tidigae, Tex så var det en en människa som var lesbisk och vegan som fick ett nytt hjärta och som sen började dras mer åt det straighta och började äta kött och röka och såna saker, en annan fick ett hjärta från en som tagit livet av sig och gick sen från en levnadsglad och positiv människa till en negativ med självmordstankar.

jag jämför detta sen med vad Jesus säger, jag minns inte ordagrant och orkar inte leta upp vilken vers det är men iaf: Ut ur hjärtat kommer det som gör människan oren, det är det som skapar otukt, orenhet osv, nån kanske orkar kolla upp versen i sin helhet? iaf är detta något jag funderat lite på, nån källa har jag inte mer än att jag läst det i nån vetenskapstidning men vad tror ni? sitter jaget i hjärtat? jag säger inte att det gör det utan bara att den rapporten jag läste fick mig att haja till. sen kan jaget sitta i själen, anden eller i sinnet, jag vet inte, bara funderat på det ända sen jag läste den rapporten, kan jaget sitta i hjärtat?

Läste nånstans att en person fick en hjärttransplation av en kille som begått självmord, denna person var kär i en kvinna och nu vet jag inte om dom var ihop, men den som fick hjärtat blev först kär i den kvinnan som den dära killen därefter tog han också självmord så.
Citera
2009-01-31, 00:13
Medlem
Strawliess avatar
Det låter som myter, "jaget" bildas av erfarenheter från hjärnan och om det finns ett centra som är extra aktivt för "jagkänslan" lär det vara i hjärnan och inte i hjärtat, som ju bara är en pump.
Citera
2009-01-31, 02:06
Medlem
BSGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strawlies
Det låter som myter, "jaget" bildas av erfarenheter från hjärnan och om det finns ett centra som är extra aktivt för "jagkänslan" lär det vara i hjärnan och inte i hjärtat, som ju bara är en pump.

Jo men det är lite konstigt men de kan nog vara att han blev kär i kvinnan pga hon började hälsa på honom och att han sedan tog självmord som den förra hjärtägaren pga den där tjejen var pain in the ass.
Citera
2009-01-31, 02:21
Medlem
Kingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BSG
Läste nånstans att en person fick en hjärttransplation av en kille som begått självmord, denna person var kär i en kvinna och nu vet jag inte om dom var ihop, men den som fick hjärtat blev först kär i den kvinnan som den dära killen därefter tog han också självmord så.

Och du tror på det eller? Du gillar spansk fotboll så det skulle inte förvåna mig.

Som sagt så är hjärtat bara en pump.
Citera
2009-01-31, 14:48
Medlem
Strawliess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BSG
Jo men det är lite konstigt men de kan nog vara att han blev kär i kvinnan pga hon började hälsa på honom och att han sedan tog självmord som den förra hjärtägaren pga den där tjejen var pain in the ass.

Om det är någonting som hänt på riktigt får du ta och styrka den storyn, annars är risken som sagt mycket stor att det är en myt.

1) Det låter som en myt
2) Hjärtat har ingen "känslomässig" funktion, trots vad antikens tänkare och våra religioners instiftare tänkte.
Citera
2009-01-31, 14:56
Medlem
the_creators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strawlies
Pump it pump it!

Japp, hjärtat är en pump. 'Jaget' är en av de många föreställningar hjärnan producerar.

Vårt medvetande är en tolkningsöversättning av det vår hjärna upplever. Jaget eller medvetandet är en simulering av oss själva kan man säga.
Citera
2009-01-31, 15:06
Medlem
BSGs avatar
Efter lite letande på google hittade jag, Här är en länk, Men kan ha varit slumpen man vet aldrig.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2216869.ab
Citera
2009-01-31, 16:29
Medlem
Intressant hur metaforer kan ses som bokstavliga. I många kulturer är det inte ovanligt att man går till läkaren med hjärtproblem, när man har blivit dumpad. Och psykosomatiskt kan det faktiskt få fysiska konsekvenser, när man riktar sin ångest mot hjärtat hela tiden. Men det låter ju inte speciellt nyttigt...

När man översätter från japanska till svenska så kan "kokoro" betyda flera olika saker. Beroende på kontext kan det betyda själ, men också hjärta. Så man ser att hjärta och själ är samma sak. Att rikta känslor mot hjärtat har en historisk partikuläritet, det är med andra ord en social konstruktion.

Jaget är ett ord med psykologiska konnotationer, i och med Freuds uppdelning mellan Id, Ego och Superego. Känns som att det kanske är bättre att använda ordet Själv? Det är ett filosofiskt klingande ord, där man kan tala om olika självbilder. I afrikanska kulturer är det inte ovanligt att man blir sjuk om någon familjemedlem gift sig med "fel" person. Det handlar om vilken självbild man har. Om man inkluderar externa aspekter i sitt Själv, vilket man gör när man ser hjärtat som ens Jag, så kan det få dramatiska konsekvenser. I vissa akademiska sammanhang så talar man om att det finns en skillnad mellan extrapsykiska och intrapsykiska förklaringsmodeller, och denna skulle då vara extrapsykisk...
Citera
2009-01-31, 17:01
Medlem
Ful Fisks avatar
Det är hjärnskador och inte hjärtskador som kan ge personlighetsförändringar. You do the math.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in