2009-01-31, 00:02
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Då är vi helt överens.
Jag vill bara uttrycka min bestämdhet i att det inte ska finnas någon gräns för hur många trådar eller inlägg man får skapa på en viss tid, det skall vara obegränsat - även om en person mest skriver sådant som andra anser är tokerier och flum. Som du säger, KFK-regeln tar hand om de svåraste fallen.

Instämmer också. Klarar man av att skapa kvalifikativa trådar i mängder så ska man givetvis få göra det - annars är man verkligen inne och nallar på yttrandefriheten. Klarar man inte av det - ja då bör KFK hantera problemet.
Citera
2009-01-31, 00:37
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.R
Instämmer också. Klarar man av att skapa kvalifikativa trådar i mängder så ska man givetvis få göra det - annars är man verkligen inne och nallar på yttrandefriheten. Klarar man inte av det - ja då bör KFK hantera problemet.
Problemet ligger inte på frihetsplanet eller nyskapandet. Veckan har sju dagar.

Det aktuella fallet rör det sig om en forummedlem som hämtar upp tio av sina gamla trådar för att därmed blockera huvuddelen av första forumsidan. Sedan lämnar han dessa åt sitt öde. Han representerar definitivt trollkategorin. Störning/irritation för alla forummedlemmar blir då sådan att många lämnar in för en period tills spamtrådarna sjunkit tillbaka för vettig debatt. Detta kan aldrig vara grundtanken för flashback.
Citera
2009-01-31, 08:55
Medlem
rebbans avatar
Så länge dom inte bryter mot forumets regler så ska det va tillåtet att starta hur många trådar som helt.

Att begränsa det vore att delvis strypa forumet.
Citera
2009-01-31, 10:09
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rebban
Så länge dom inte bryter mot forumets regler så ska det va tillåtet att starta hur många trådar som helt.

Att begränsa det vore att delvis strypa forumet.
Återigen, problemet i problemställningen ligger inte i startandet utan att samme debattör samtidigt hämtar upp tio av sina egna gamla evighetstrådar, med avsikten att blockera forumet.
Citera
2009-01-31, 10:13
Medlem
Dessutom handlar hans trådar om exakt samma sak. Det enda man kan säga är att han ställt huvudfrågan olika i de olika frågorna men efter två tre inlägg är det samma sak som i alla de andra. Evigskapare hit och dit och smileys.

I Fysik/Matte forumet löstes problemet med att alla hans trådar slogs ihop till en. Något sådant skulle kanske kunna göras?
Citera
2009-01-31, 10:36
Medlem
rebbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
Återigen, problemet i problemställningen ligger inte i startandet utan att samme debattör samtidigt hämtar upp tio av sina egna gamla evighetstrådar, med avsikten att blockera forumet.
Med vilja från moddarna går det att lösa är hans syfte att sabotera för forumet så kan dom göra åtgärder mot med med befintliga regler en annan sak dom kan göra är om dom är snarlika eller efter nån post handlar om samma sak är att samanfoga dom.

Så några nya regler behövs inte utan det funkar med dom befintliga enligt mig för att lösa problemet.
Citera
2009-01-31, 11:29
Medlem
Nickeps avatar
Här rör det sig om en debattör som uppenbarligen medfört problem i flera subforum:

Fysik, matematik och teknologi

och

Religion

Kanske fler. På liknande sätt som med begränsningarna i "Privata meddelanden"skulle sådana antalsbegränsningarkunna finnas, när det gäller hur många egna trådar som kan hämtas upp samtidigt. Oavsett om det rör sig om personlighetsstörning som medför att någon ser intresse av att hämta upp och ha tio av sina gamla evighetstrådar uppe samtidigt, kan jag inte se det vara fel att begränsa möjligheten att spamma ett subforum. Fortfarande...veckan har fler dagar än en. En begränsning t.ex. till tre-fyra hämtningar per dag, skulle inte innebära hot mot yttrandefriheten. Den som vill hänvisa till egna trådar kan ju göra detta genom att referera till dessa i valfri tråd.
Citera
2009-01-31, 11:30
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
Problemet ligger inte på frihetsplanet eller nyskapandet. Veckan har sju dagar.

Det aktuella fallet rör det sig om en forummedlem som hämtar upp tio av sina gamla trådar för att därmed blockera huvuddelen av första forumsidan. Sedan lämnar han dessa åt sitt öde. Han representerar definitivt trollkategorin. Störning/irritation för alla forummedlemmar blir då sådan att många lämnar in för en period tills spamtrådarna sjunkit tillbaka för vettig debatt. Detta kan aldrig vara grundtanken för flashback.

Då måste jag säga att din trådstart var synnerligen dåligt utformad - den ställer i princip bara frågan om det bör finnas en maximeringsregel för hur många trådar en debattör kan ha uppe samtidigt. Svaret blir givetvis nej (enligt mig iallafall), eftersom de andra reglerna bör hantera om trådarna inte håller måttet. Gör dem det så ska de få vara kvar.

Om man tittar igenom trådarna ser man precis som du säger att det förmodligen rör sig om ett troll. Men det hade kanske varit bra att nämna det redan i trådstarten.
Citera
2009-01-31, 11:36
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.R
Då måste jag säga att din trådstart var synnerligen dåligt utformad - den ställer i princip bara frågan om det bör finnas en maximeringsregel för hur många trådar en debattör kan ha uppe samtidigt. Svaret blir givetvis nej (enligt mig iallafall), eftersom de andra reglerna bör hantera om trådarna inte håller måttet. Gör dem det så ska de få vara kvar.

Om man tittar igenom trådarna ser man precis som du säger att det förmodligen rör sig om ett troll. Men det hade kanske varit bra att nämna det redan i trådstarten.
Det må vara men begreppet "troll" är något svårt att definiera i regelsammanhang. Min tanke var att i mer generell mening ta upp frågan.
Citera
2009-01-31, 12:32
Medlem
chribsson2s avatar
Inte nog med att TS har rätt, jag anser att man bör överväga en maximeringsregel vad gäller inlägg också. Ett snitt över 10 inlägg per dygn (LB undantaget) där man gör en halvårsvis avräkning borde ge en veckas vila per automatik. Innan ni skriker högt så ta och titta på dem som ligger över det snittet, det är bara KFK-avstängningskandidater hela bunten.
Citera
2009-01-31, 13:12
Medlem
the_creators avatar
Jag som vanligt stör mig på att folk återupplevar Död och återfödd hela tiden.

Trodde Lord Kain var DOÅ. Bara för att ge nytt liv i skiten igen.

Visst en del är intressanta trådstarter. Men det går ju fan inte snacka med snubben. Han är ju helt slut.
Citera
2009-01-31, 13:53
Medlem
Nickeps avatar
Av de tio trådarna var Död och återfödd ansvarig för återanvändningen av åtta inom en tidsperiod på mindre än en två timmar:

klockan
12:49 Ateisternas barnsliga argument emot Gud...
13:34 Det mest logiska beviset för Gud som universums Orsak! (Vi tar det i 7 logiska steg!)
13:51 Andliga behov, bevis på Guds existens!!!
14:00 Ny vetenskaplig studie: Barn föds med en tro på GUD!! Vi föds alla till kreationister
14:03 Vem skapade Solen? Vad säger ni, ateister?
14:19 Hjärnan vs Medvetandet...ateismens svåra problem..!
14:34 Livet är ett evigt kontinuum...det medvetna Jaget är evigt!
14:43 Man kan inte känna Gud genom fysiska hjälpmedel...

Självklart kan detta inte anses rimligt. Det ställer plötsligt ett forum på ända och fördärvar stämningen. Den som absolut motsätter sig en regel som stävjar sådant beteende (friheten att spamma ett forum), skulle man vilja ha en extra förklaring av.

P.S.
Att alla dessa trådar initierat andra att väcka ytterligare två till liv är ganska naturligt.
Senast redigerad av Nickep 2009-01-31 kl. 14:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in