2009-01-30, 17:39
Medlem
FrasseFloyds avatar
Varför använder inte svenska kemister sig av de engelska namnen på grundämnena? Att t ex kalla N för kväve istället för nitrogen är väl fruktansvärt ologiskt? På samma sätt är det mer logiskt att säga oxygen, hydrogen och carbon?

Att det finns en historia bakom de svenska namnen tar jag för givet - kväve kvävde elden - men vore det inte många gånger mer praktiskt att standardisera det periodiska systemet precis som att vi har IUPAC-benämningar på i stort sett alla kemiska föreningar. Det fungerar väldigt bra och gör att man slipper missförstånd när språk möts. Så vitt jag vet använder både danskarna och norrmännen de namnen jag efterlyser i svensk kemi.
Citera
2009-01-30, 17:51
Medlem
GalFisks avatar
Flera grundämnen har ju "tokiga" namn på engelska också, sodium och potassium tex.
Citera
2009-01-30, 18:06
Medlem
YellowLemons avatar
Alla kemister kan dom engelska namnen på de flesta grundämnena ändå, det är ju ändå dom som är internationellt gångbara.
Citera
2009-01-30, 18:42
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Flera grundämnen har ju "tokiga" namn på engelska också, sodium och potassium tex.
Visst är det så. Min tanke var alltså att man gör ett internationellt gångbart system. Svenskans Natrium och Kalium är ju mer logiska än engelskans diton. Det enklaste, för alla, borde ju rimligtvis vara att ha en gemensam standard.

Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
Alla kemister kan dom engelska namnen på de flesta grundämnena ändå, det är ju ändå dom som är internationellt gångbara.
Alla kemister, ja. Men det skulle hjälpa alla som inte har ett genuint intresse av att kunna eller har svårt att lära sig på fler språk. Jag menar, IUPAC borde kunna inkludera periodiska systemet också för enkelhetens skull.
Citera
2009-01-30, 18:58
Medlem
raskenss avatar
Det enda ämnet jag tycker vi ska ändra på är wolfram. Engelskans tungsten är klart ballare. I övrig finns det väl knappast någon mening med att ändra vedertagna namn som fungerar i vardagsspråket och som alla svensktalande förstår utan problem.
Senast redigerad av raskens 2009-01-30 kl. 19:01.
Citera
2009-01-30, 19:27
Medlem
Det periodiska systemet är redan internationellt. Natrium är alltid Na oavsätt vilket språk man talar.
Citera
2009-01-31, 12:53
Medlem
andyboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det enda ämnet jag tycker vi ska ändra på är wolfram. Engelskans tungsten är klart ballare.

Lite konstigt att vi inte använder det svenska ordet tungsten som de flesta andra länder i världen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in