• 3
  • 4
2003-09-14, 06:36
Medlem
Först och främst måste jag säga att folk får göra precis vad dom vill när det gäller sin egen kropp! Men tyvärr så tror jag det är så att många tjejer känner sig "tvingade" att raka sig, även fast dom kanske inte vill. Nu menar jag förstås inte att någon står med en pistol mot tinningen på dem men om man tänker efter hur vissa av oss killar pratar. Det är inte sällan man hör kommentarer som "nä fy fan om hon inte va rakad skulle jag dumpa henne direkt" .. eller "fy fan va äckligt" etc.. så vi måste nog vara lite försiktiga när det gäller hur man säger saker. Själv föredrar jag att en tjej inte är rakad. För mig är det när en tjej får könsbehåring så blir hon kvinna. Kvinnligt=sexigt. Nu blir väl många chockade men jag föredrar även att en tjej inte rakar sig under armarna. Tycker det är vackert och det känns mest naturligt så.. fast så får man ju inte säga för då har man ju en "fetisch".. hur nu nånting naturligt kan ses som en fetisch..
Citera
2003-09-14, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkrynklighPungh
Kvinnligt=sexigt. Nu blir väl många chockade men jag föredrar även att en tjej inte rakar sig under armarna. Tycker det är vackert och det känns mest naturligt så.. fast så får man ju inte säga för då har man ju en "fetisch".. hur nu nånting naturligt kan ses som en fetisch..

Jag blir inte chockad. Faktum är att mycket av den dragningskraft som individerna har - framför allt kvinnor - sitter just i håret, i doften. Att raka av sig allt sitt kroppshår är att göra sig mindre attraktiv (naturligt sett), men den subjektiva åsikten kan ju vara avvikande.

-Laura
Citera
2003-09-14, 14:41
Moderator
rancors avatar
Jag helrakade mig en gång... *pinsamt* för tjejjen började asgarva och tyckte att det såg komiskt ut, hon ville ta fram en bläckpenna och måla in ögon o grejjer...

fast hon erkännde att det possitiva var att slippa får hår i munnen.
Citera
2003-09-14, 16:39
Medlem
Chalices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laura
Jag blir inte chockad. Faktum är att mycket av den dragningskraft som individerna har - framför allt kvinnor - sitter just i håret, i doften. Att raka av sig allt sitt kroppshår är att göra sig mindre attraktiv (naturligt sett), men den subjektiva åsikten kan ju vara avvikande.

-Laura
*suck* När ska ni inse att det finns inget som är "naturligt", allt är kultur. Det går mode i allt så även könsbehåring. T ex är alla kvinnor i Marocko rakade både mellan benen och under armarna, medan männen "bara" rakar sig under armarna. Det finns inget som av naturen skulle vara det självklara och ursprungliga. Med det resonemanget skulle det också vara onaturligt att tvätta sig med tvål, raka sig i ansiktet, torka sig i arslet osv, osv.
Citera
2003-09-14, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalice
*suck* När ska ni inse att det finns inget som är "naturligt", allt är kultur.

Har feromoner något med kultur att göra? Tror nog att du missuppfattat mitt inlägg. Och vilka är "ni"?

Att människan undermedvetet påverkas av doftsignaler från andra individer är väl ändå ingenting som är nytt? Feromoner kommer från våra körtlar och koncentreras ju ofta just till kroppsbehåringen i armhåla och vid könet. Mindre hår = mindre doft, vilket de facto påverkar den fysiska attraktionen.

Citat:
Det finns inget som av naturen skulle vara det självklara och ursprungliga. Med det resonemanget skulle det också vara onaturligt att tvätta sig med tvål, raka sig i ansiktet, torka sig i arslet osv, osv.

Som sagt, du är ute och cyklar. Jag förespråkar inte naturalism här, som du tycks tro. Visst förutsätter den mänskliga kroppen ett hygieniskt underhåll, annars får vi klåda (rövsot kliar vill jag lova ) och utslag så ditt resonemang är ju rentav löjligt.

-Laura
Citera
2003-09-15, 17:48
Medlem
Chalices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laura
Har feromoner något med kultur att göra? Tror nog att du missuppfattat mitt inlägg. Och vilka är "ni"?

Att människan undermedvetet påverkas av doftsignaler från andra individer är väl ändå ingenting som är nytt? Feromoner kommer från våra körtlar och koncentreras ju ofta just till kroppsbehåringen i armhåla och vid könet. Mindre hår = mindre doft, vilket de facto påverkar den fysiska attraktionen.

Du skrev "att raka av sig allt sitt kroppshår är att göra sig mindre attraktiv (naturligt sett)" Var nämner du feromoner? Om du hade bättre koll på dina fakta skulle du veta att de sk feromonerna utsöndras av svettkörtlarna, detta har inget att göra med behåring, även om dessa körtlar ofta är belägna där det finns mycket hårväxt. Alltså minskar inte utsöndringen om man rakar sig.

I dagsläget har det gjorts mycket lite för att bevisa feromonernas existens och ev. påverkan människans sexualitet. Det man funnit är snarare något som påminner om feromoner men mycket, mycket svagare och med liten förmåga att påverka på kort sikt. I ett längre perspektiv har man funnit att kvinnor som bor tillsammans under en längre period ofta synkroniserar sina menstrationscykler, detta skulle kunna tala för feromonernas existens. Resten är tyvärr populära myter och "söndagsbilagetrams"

Citat:
Som sagt, du är ute och cyklar. Jag förespråkar inte naturalism här, som du tycks tro. Visst förutsätter den mänskliga kroppen ett hygieniskt underhåll, annars får vi klåda (rövsot kliar vill jag lova ) och utslag så ditt resonemang är ju rentav löjligt.-Laura

Undra vem som är ute och cyklar? Du läste uppenbarligen inte mitt inlägg. Har du inga bättre argument än att kalla mitt inlägg löjligt?
Citera
2003-09-15, 20:05
Medlem
Låt mig försöka svara på din fråga, kille som jag är.

JAG BLIR UPPHETSAD AV KVINNLIG KÖNSDOFT....

Jag har haft ett par längre förhållande med några kvinnor och det har gjort att jag verkligen lärt mig uppskatta kvinnlig könsdoft.
Det finns inget mer upphetsande att känna kvinnlig könsdoft när man är ute och raggar, finns inget bättre om man har lyckats hitta rätt.
Citera
2003-09-15, 20:23
Medlem
Då menar jag inte lukten av flytingar,mens och osv.
Utan lukten av en pussy i äggsläppar dagarna.
Citera
2003-09-15, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalice
Du skrev "att raka av sig allt sitt kroppshår är att göra sig mindre attraktiv (naturligt sett)" Var nämner du feromoner?

Det gjorde jag inte, för jag hade nog inte förväntat mig att någon skulle gå så långt som du gjorde med dina antydanden om att jag förespråkar naturalism - du citerar mig, suckar och pratar om "ni". Om du hade läst tråden hade du nog förstått att jag varken förespråkar naturalism eller är någon kvinnosakskvinna, utan endast uttyckte att jag förstår de män som av den ena eller andra anledningen finner kvinnor mer attraktiva med hår än utan. Villle helt enkelt inte skapa en OT-diskussion genom att gå in på hårklyverier och ta med överflödig information.

Citat:
Om du hade bättre koll på dina fakta skulle du veta att de sk feromonerna utsöndras av svettkörtlarna, detta har inget att göra med behåring, även om dessa körtlar ofta är belägna där det finns mycket hårväxt. Alltså minskar inte utsöndringen om man rakar sig.

Självklart vet jag väl att feromoner utsöndras av svettkörtlar, men som du säger så sitter det ofta där det finns behåring. Det gör att håret antar en speciell doft, då håret har till uppgift att föra bort utsöndringen. Visserligen brukar deodoranter maskera dofter ganska väl.

Jag råder dig att läsa "The joy of Sex" av Alex Comfort. Han berättar där ganska utförligt kring detta med dofter och kroppsbehåring och av egen erfarenhet så köper jag hans resonemang där. Nu är det han skriver inte vetenskap och hans bok är knappast min bibel, men man får definitivt vissa tankeställare om man är beredd att ta till sig av vad som skrivs, även om man givetvis inte skall köpa allt rätt av.

Citat:
I dagsläget har det gjorts mycket lite för att bevisa feromonernas existens och ev. påverkan människans sexualitet. Det man funnit är snarare något som påminner om feromoner men mycket, mycket svagare och med liten förmåga att påverka på kort sikt. I ett längre perspektiv har man funnit att kvinnor som bor tillsammans under en längre period ofta synkroniserar sina menstrationscykler, detta skulle kunna tala för feromonernas existens. Resten är tyvärr populära myter och "söndagsbilagetrams"

Feromoners existens ö h t verkar vara allmänt erkänt. Feromoner är kemiska ämnen som utsöndras av djur, framför allt bland insekter. Dessa framkallar ett visst beteende hos ett annat djur av samma art. Feromoner sätter i gång ett kemiskt kommunikationssystem och fungerar som alarmsignaler, attraktionshöjare samt som signaler om släktskap, men de spelar inte en central funktion för den mänskliga fysiologin.

Det är sant det du skriver om kvinnliga menstruationscykler ja. Har själv syncat min menstruationscykel med en annan kvinna en gång. Jag är personligen ingen anhängare av 'attraktionsmedel' där man säljer feromoner och påstår att de attraherar det motsatta könet. Däremot är jag fullständigt övertygad om att doft gör otroligt mycket för attraktionen (varför skulle människan skilja sig avsevärt från den övriga djurvärlden?), men då syftar jag på en persons unika doft och inte på parfymer etc. Har en killkompis som påstod sig känna när hans flickvän sedan många år tillbaka hade ägglossning enbart genom att lukta henne i nacken när de sov tillsammans. Lägger jag till mina egna erfarenheter tror jag att människan i viss utsträckning luktar sig till sin partner.

Citat:
Undra vem som är ute och cyklar? Du läste uppenbarligen inte mitt inlägg. Har du inga bättre argument än att kalla mitt inlägg löjligt?

Jag läste ditt inlägg noga, men du missbedömde mig genom att inte ha läst tråden ordentligt. Ditt nya inlägg är ytterligare ett bevis på detta. Jag tyckte att ditt inlägg var löjligt eftersom jag tyckte att du drog dina egna slutsatser och tolkningar alldeles för långt och antog en ganska nedlåtande hållning utan förekommen anledning.

-Laura
Citera
2003-09-16, 03:14
Medlem
202walkers avatar
Puhh...
Räcker det inte att få läsa långa, sakliga, juristartade meningssatser i skolan

Gällande rakningen så måste jag säga att jag föredrar rakade möss.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in