Citat:

Ursprungligen postat av Chalice

Du skrev "att raka av sig allt sitt kroppshår är att göra sig mindre attraktiv (naturligt sett)" Var nämner du feromoner? 

Det gjorde jag inte, för jag hade nog inte förväntat mig att någon skulle gå så långt som du gjorde med dina antydanden om att jag förespråkar naturalism - du citerar mig, suckar och pratar om "ni". Om du hade läst tråden hade du nog förstått att jag varken förespråkar naturalism eller är någon kvinnosakskvinna, utan endast uttyckte att jag förstår de män som av den ena eller andra anledningen finner kvinnor mer attraktiva med hår än utan. Villle helt enkelt inte skapa en OT-diskussion genom att gå in på hårklyverier och ta med överflödig information.
	Citat:

Om du hade bättre koll på dina fakta skulle du veta att de sk feromonerna utsöndras av svettkörtlarna, detta har inget att göra med behåring, även om dessa körtlar ofta är belägna där det finns mycket hårväxt. Alltså minskar inte utsöndringen om man rakar sig.

Självklart vet jag väl att feromoner utsöndras av svettkörtlar, men som du säger så sitter det ofta där det finns behåring. Det gör att håret antar en speciell doft, då håret har till uppgift att föra bort utsöndringen. Visserligen brukar deodoranter maskera dofter ganska väl. 
Jag råder dig att läsa "The joy of Sex" av Alex Comfort. Han berättar där ganska utförligt kring detta med dofter och kroppsbehåring och av egen erfarenhet så köper jag hans resonemang där. Nu är det han skriver inte vetenskap och hans bok är knappast min bibel, men man får definitivt vissa tankeställare om man är beredd att ta till sig av vad som skrivs, även om man givetvis inte skall köpa allt rätt av.
	Citat:

I dagsläget har det gjorts mycket lite för att bevisa feromonernas existens och ev. påverkan människans sexualitet. Det man funnit är snarare något som påminner om feromoner men mycket, mycket svagare och med liten förmåga att påverka på kort sikt. I ett längre perspektiv har man funnit att kvinnor som bor tillsammans under en längre period ofta synkroniserar sina menstrationscykler, detta skulle kunna tala för feromonernas existens. Resten är tyvärr populära myter och "söndagsbilagetrams" 

Feromoners existens ö h t verkar vara allmänt erkänt. Feromoner är kemiska ämnen som utsöndras av djur, framför allt bland insekter. Dessa framkallar ett visst beteende hos ett annat djur av samma art. Feromoner sätter i gång ett kemiskt kommunikationssystem och fungerar som alarmsignaler, attraktionshöjare samt som signaler om släktskap, men de spelar inte en central funktion för den mänskliga fysiologin. 
Det är sant det du skriver om kvinnliga menstruationscykler ja. Har själv syncat min menstruationscykel med en annan kvinna en gång. Jag är personligen ingen anhängare av 'attraktionsmedel' där man säljer feromoner och påstår att de attraherar det motsatta könet. Däremot är jag fullständigt övertygad om att doft gör otroligt mycket för attraktionen (varför skulle människan skilja sig avsevärt från den övriga djurvärlden?), men då syftar jag på en persons unika doft och inte på parfymer etc. Har en killkompis som påstod sig känna när hans flickvän sedan många år tillbaka hade ägglossning enbart genom att lukta henne i nacken när de sov tillsammans. Lägger jag till mina egna erfarenheter tror jag att människan i viss utsträckning luktar sig till sin partner.
	Citat:

Undra vem som är ute och cyklar? Du läste uppenbarligen inte mitt inlägg. Har du inga bättre argument än att kalla mitt inlägg löjligt?

Jag läste ditt inlägg noga, men du missbedömde mig genom att inte ha läst tråden ordentligt. Ditt nya inlägg är ytterligare ett bevis på detta. Jag tyckte att ditt inlägg var löjligt eftersom jag tyckte att du drog dina egna slutsatser och tolkningar alldeles för långt och antog en ganska nedlåtande hållning utan förekommen anledning.
-Laura