2009-02-05, 13:50
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robin_Shadowes
Ja, det stämmer att Metamorpho senare dök upp i Lagens Väktare. Visste att det fanns en tv-serie om Robinsons men visste inte att det handlade om samma. Det var ju en av många sådana som SR aldrig köpte in. Tycker dock att rymdstationen i den tecknade serien är den skönaste men jag minns inte längre vad tecknaren hette även om jag kunde sånt utantill när jag var yngre.

robinsson tv
http://www.imdb.com/title/tt0058824/
Serien
http://www.newkadia.com/?Comics=3416
Men från början var dom tydligen inte vilse(blev dom väl när tvserien blev populär)
http://en.wikipedia.org/wiki/Space_Family_Robinson
Citera
2009-02-05, 13:58
Medlem
Erk Swedes avatar
chock

Citat:
Har för mig han hette Dax Krigaren. Var den inte tecknad av Felix Maas eller nåt sådant? Synd att du inte gillade dom serierna för det fanns många väldigt bra tecknare Reed Crandall och Bernie Wrightson bl a.
Fanns ju även Vampyr i samma format med vampyrella..
http://fanboy.zoomin.se/index/25834.html
men inte var dom direkt bra,fast rätt läckert tecknade.
Citera
2009-02-05, 14:09
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Några år senare avlivade dom nån annan i gänget men jag kan inte för mitt liv komma ihåg om det var Karatepojken eller Osynlige-pojken.

Det var Osynlige pojken och han dödades av Validus men det gjorde inget för då kunde han som gengångare gifta sig med spökflickan han var kär i men tidigare bara kunnat umgås med i osynliga stunder. Ja milde tid vilka absurda idéer och vilken surrealistisk söndagsskolemoral som silverålderns äventyr kunde leverera. Bl.a. den unge Jim Shooter excellerade väl i att skapa intriger som baserades på kristen offermoralism där hjältarna regelbundet skulle uppoffra sig, dö och eventuellt uppstå.
Citera
2009-02-05, 14:09
Medlem
Erk Swedes avatar
jepp

Citat:
Aaaahh... Centerförlaget, nu blir jag nostalgisk! Stålis var en magisk upplevelse på den tiden när jag var liten. Tror det var min första kontakt med sci-fi och begrepp som tidsresor, parallella världar och liknande. Numera verkar det mest handla om den gröna varianten av kryptonit men den röda var roliga. Dom äventyren var rätt knasiga. Sen var det ju inte bara Läderlappen som hade knasiga skurkar, Stålis hade Mr. Mxyzptlk (hoppas jag lyckades stava det rätt ur minnet) och Leksaksmannen. Sen skall Brainiac vara skallig och grön, inte för att jag har nåt emot James Marsters som är en utmärkt skådespelare men så pass mycket har det påverkat mig med dessa serier fast det var så längesedan. Dom serier som låg mig varmast om hjärtan var dom av George Klein och Murphy Anderson. Sen så fanns det ju även Stålpojken men där var det inte huvudattraktionen som var roligast utan Rymdens Hjältar som även hade intressanta skurkar bl a De Farliga Fem. Nåt som berörde mig väldigt var när Järnpojken dog. Inte för att figuren var nån favorit men jag var bara en 8-9 år gammal och hade aldrig förr upplevt en seriefigur dö, så bara därför var det väldigt stort då på den tiden. Några år senare avlivade dom nån annan i gänget men jag kan inte för mitt liv komma ihåg om det var Karatepojken eller Osynlige-pojken. Antingen eller. Fast senare på 80-talet började det bli vanligare att avliva superhjältar och det verkar ha accelererat ju längre fram i tiden vi kommer. Har läst i en annan tråd om spekulationer att avliva självaste Bruce Wayne. Hoppas dock dom inte gör det. Såfall kan dom bara lägga ner Batman helt och hållet både som filmer och serier.

Jepp brainiac ska vara skallig och grön samt ha kopplingar på skallen..

Jag missade avsnittet just när järnpojken dog,men fick min första stålpojken i avsnittet som handlade om Järnpojkens ande..,var scary när man just höll på att lära sig läsa..
De farliga fem ,var ju skrämmande speciellt Validus som ju var en snäll jätte egentligen.
Men Wizard tyckte jag var värst...
Citera
2009-02-05, 14:13
Medlem
Erk Swedes avatar
Hmm

Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Det var Osynlige pojken och han dödades av Validus men det gjorde inget för då kunde han som gengångare gifta sig med spökflickan han var kär i men tidigare bara kunnat umgås med i osynliga stunder. Ja milde tid vilka absurda idéer och vilken surrealistisk söndagsskolemoral som silverålderns äventyr kunde leverera. Bl.a. den unge Jim Shooter excellerade väl i att skapa intriger som baserades på kristen offermoralism där hjältarna regelbundet skulle uppoffra sig, dö och eventuellt uppstå.

Jag har(i varje fall haft) tidningen där dom släppte validus fri efter hans mentala fångenskap(har för mig att man smälte ner robotdelen på de farliga fems ledare,,,)
Men om osynlige pojken hade dött då minns jag inte..
Citera
2009-02-06, 07:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Jepp brainiac ska vara skallig och grön samt ha kopplingar på skallen..

Jag missade avsnittet just när järnpojken dog,men fick min första stålpojken i avsnittet som handlade om Järnpojkens ande..,var scary när man just höll på att lära sig läsa..
De farliga fem ,var ju skrämmande speciellt Validus som ju var en snäll jätte egentligen.
Men Wizard tyckte jag var värst...
Validus var inte han en av dom Farliga Fem? Tyckte bara jag kände igen namnet när jag såg det. Det enda namn jag annars kommer ihåg är Mano för han var lite creepy.
Citera
2009-02-07, 11:37
Medlem
Erk Swedes avatar
Validus

Citat:
Validus var inte han en av dom Farliga Fem? Tyckte bara jag kände igen namnet när jag såg det. Det enda namn jag annars kommer ihåg är Mano för han var lite creepy.
Jepp han var en jätteutomjording som var förslavad av den där halva robotgubben(som jag inte minns namnet på)

Han var alltså kraftfullast av de farliga fem,fast egentligen inte ond.
http://en.wikipedia.org/wiki/Validus
Citera
2009-02-07, 13:14
Medlem
Vilken serie i Buster tycker ni va bäst
Citera
2009-02-09, 19:21
Medlem
Erk Swedes avatar
Buster

Citat:
Ursprungligen postat av Barbavater
Vilken serie i Buster tycker ni va bäst

Jag är inte direkt sportintresserad så buster läste jag högt hos mina kompisar för att tracka dom.
På vilket sätt benny guldfot skulle förlora sina skor i den här episoden,vem johnny Puma nästan skulle få stryk av,vilken kris Rovers var i etc.
Humor avsnitten med Buster var nog bäst..
Citera
2009-02-09, 23:06
Medlem
V-rocks avatar
Minns speciellt en serie av Kari Leppänen som gick i Fatomen, Starstriker.

var en sorts science-fiction historia som hade satanister och cyborgs i handligen, samt en massa små faktarutor för att förklara tekniska ord. Alldeles underbar serie som det tyvärr bara gjorts ett avsnitt av. Teckningarna var också otroligt snygga, svartvita med stor fantasi och detaljrikedom.
Citera
2009-02-10, 12:55
Medlem
Alfred Nilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
blir jämt så sugen på Allans Flickväns bröst av nån konstig anledning:
http://img53.imageshack.us/img53/8908/allankmpe31963omslagqg3.jpg
Blir inte helt klot på såna brön. Var någon stans ska man placera nipplarna? Längst ut, längst fram eller en liten , liten bit upp?
Citera
2009-02-24, 02:08
Medlem
Åsa-Nietzsches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke
En googling ger oss följande text som, mot bättre vetande, väcker en viss morbid fascination inne i mina mest masochistiska hörn:

Nu går jag lätt OT här, men den där texten gav älskaren av usel film i mig utökad salivutsöndring. Man kan tydligen få DVD:n med båda filmerna för hundringen, det går ju bara inte att motstå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in