2009-02-02, 09:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Fanns ju en tidning på sextiotalet(och tidigare) som innehöll gröna lyktan,Atom,Blixten,Falken,Röda pilen(som väl hette Green Arrov på engelska. )
Som hette Rymd mannen.

Magus robotarnas överman ,kanske någon minns?,liksom Doktor Solar ,atommannen.
Kilroy
Andra världskriget serier typ Spion13,Pilot22 ,kommandoserien.
I Tarzan fanns en serie som hette spjutets bröder.
Korak eller Tarzans son som den började heta mot mitten av sjuttiotalet...
Delta 99 som gick i Fantomen
Tidningen som samlade alla DC-figurer hette Gigant och var mycket trevlig, kanske inte så mycket på slutet men tidigare. Fanns en parodiserie som hette Fnattiga femman på svenska. Vad dom hette i original har jag däremot ingen aning om.
Japp minns Magnus och dom andra. Fanns även Metamorpho, Metallmännen och Rymdfamiljen Robinson. Fanns även en tidning med det oerhört fyndiga namnet Serietidningen. Den serie som var min favorit där var den engelska serien Spider, en figur som började som skurk men senare bytte sida. Väldigt karaktäristiskt utseende med sin svarta dräkt och spetsiga Spock-öron.
Citera
2009-02-02, 09:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Ja, visst var det han, han ägnade en god del av sitt sista decennium åt att turnera på amerikanska universitet och finslipa sin roll som aggressivt vältalig motståndare till hela det slutande 60-talets radikala ungdomskultur, studentrevolt etc. (Finns fångat bl.a. på skivan Al Capp on Campus.) Theroux' biografi heter just The Enigma of Al Capp därför att Capps personlighetsförändring mot slutet av livet och karriären för många tycktes ganska gåtfull, men han var ju en stridslysten och självmedveten person hela livet, en sådan för vilken fiendskapen var ett väsentligt livsvärde, och det handlade kanske bara om den gamla vanliga torftiga visan att det personliga åldrandet med tiden dödade de entusiasmerande och charmiga aspekterna av en sådan livshållning och att bara bottensatsen av aggression och förbittring fanns kvar. Att han själv var handikappad (med träben) kan kanske också ha skruvat upp hans aggressiva svartsyn och ungdomshat i en tid då många medelålders och äldre med blandade känslor fick uppleva hur samtidens tonåringar till följd av p-pillret nu tycktes kunna roa sig lite hursomhelst medan de själva minsann tvingats lägga band på sig och nu var gummor och gubbar.
Tack för informationen. Har ända sedan jag såg nån dokumentär om Lennon för ganska längesedan undrat om det var samma gubbskrälle.
Citera
2009-02-02, 09:43
Bannlyst
Citat:
Tyckte den påminde en hel del om Steve Roper..
nämner man Steve Roper måste man ju nämna Kerry Drake också..
Och är vi i seriemaggasinets världe ,måste ju även Barracuda och Frollo nämnas.

En västern man nästan glömt är Frisco Kid
angående västern tidningen Tomahawk ,med serien Tomahawk,Durango kid ,Tim Holt(som även var Röda masken?)
Tänk att det finns fler som minns Barracuda och Frollo. Bland västernserierna hade jag dom lite mer udda figurerna El Diablo och Jonah Hex som favoriter.

Nån som minns skräckserierna från första halvan av 70-talet? Klart bäst var ju dom tidningar som serverade Warren-material med Chock i spetsen.
Citera
2009-02-02, 10:13
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robin_Shadowes
Tidningen som samlade alla DC-figurer hette Gigant och var mycket trevlig, kanske inte så mycket på slutet men tidigare. Fanns en parodiserie som hette Fnattiga femman på svenska. Vad dom hette i original har jag däremot ingen aning om.
Japp minns Magnus och dom andra. Fanns även Metamorpho, Metallmännen och Rymdfamiljen Robinson. Fanns även en tidning med det oerhört fyndiga namnet Serietidningen. Den serie som var min favorit där var den engelska serien Spider, en figur som började som skurk men senare bytte sida. Väldigt karaktäristiskt utseende med sin svarta dräkt och spetsiga Spock-öron.

Rymdmannen var väl dock en separat och mer kortlivad DC-titel från Centerförlaget, det lite underliga svenska namnet skulle väl helt enkelt vara säljande i rymdkapplöpningens hetaste dagar. Fnattiga femman hette Inferior five i original och var ju ett av flera exempel på hur parodiserier under 60-talet blev en stor och egen genre på marknaden, man kan ju även erinra sig MAD:s våldsamma tillväxt och tv-serien Batman. Skälet var förstås att det nu för första gången fanns en generation av lite äldre serieläsare som tyckte det var roligt och angeläget med lite ironisk distans till de hjältefigurer de själva vuxit upp med, de som inte sällan varit ganska präktigt-pedagogiska i sin moral (även om det förstås fanns ett gott mått av självironi i hela den bisarra serieproduktionen under silveråldern, som de popkulturella parodierna senare ganska lätt kunde bygga vidare på).

Marvel byggde ju hela sin 60-talsrevival på samma förutsättning, att det nu skulle finnas en lite äldre läsekrets som var redo att ta till sig seriehjältar med personliga problem, gärna tonåringar som de själva snarare än trygga fadersfigurer, men lanserade även själva direkta serieparodier på egna och andras hjältar i tidningen Not Brand Echh. Även denna underliga titel var ju typisk för popkulturens självreflexiva och självironiska hållning där också förlagen själva öppet drev med att deras serier även var produkter på en marknad och läsarna konsumenter - Brand X var ju i marknadsföringssammanhang ofta den term som användes för att i jämförelser beskriva konkurrentens undermåliga produkt; här var Brand X/Brand Echh-konkurrenten förstås DC, och Marvels egna serier följaktligen Not Brand Echh.
Citera
2009-02-02, 14:34
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Jag vill dock varna för filmatiseringarna av 47:a Löken. Köpte en DVD och nånting så bedrövligt har jag aldrig sett förut. Den enda behållningen kan möjligtvis vara att man kanske känner igen saker och logementen från ens egen lumpartid.

En googling ger oss följande text som, mot bättre vetande, väcker en viss morbid fascination inne i mina mest masochistiska hörn:

Citat:
47:an Löken/47:an Löken blåser på, betyg: ?
Surrealism, 1971—72.
Direkt på dvd.
Ingen regi: Ragnar Frisk.
I rollistan: Lasse Kühler, Janne "Loffe" Carlsson, Lasse Åberg.
Bonus: Fullscreen, dålig bild, uselt ljud, nakenscener, mustascher.
(Noble)

För en massa år sedan utnämnde jag 47:an Löken-filmerna till två av de absolut konstigaste svenska filmerna någonsin. Nu kan du skaffa dem i en dubbeldiskutgåva, garanterad att få din hjärna att koka.
Filmerna är fortfarande lika konstiga. Uppenbarligen har man inte haft något egentligt manus, utan bara filmat serierna rakt av. Filmerna består av en rad sketcher som alla har det gemensamt att de är fantastiskt, genialiskt usla. I många fall är de totalt obegripliga, till exempel när en kille hållandes en ölback springer efter en bil. När det är begripligt är det så dumt att tapeterna skiftar färg.

I "47:an Löken blåser på" medverkar Lasse Åberg som den franske general Pain Riche. I filmen klär Åberg ut sig till kvinna (han döljer mustachen med ett nummer av Husmodern) och badar bastu med nakna brudar. Åberg äter även bönor och går på ett utedass som sprängs av ett bazookaskott.
Massor av kända skådespelare medverkar, ibland blir det sång och dans, ibland ser man inte vad som försiggår eftersom skärpan är kass och fotografen ointresserad. Mikrofonskuggor finns här många.
Ställ till med en helkväll: bjud hem släkt och vänner och visa 47:an Löken-filmerna! Deras liv kommer aldrig mer att bli sig likt.

http://hd.se/kultur/film/2007/07/13/47-an-loeken-47-an-loeken-blaaser/
Citera
2009-02-02, 14:44
Medlem
Erk Swedes avatar
Gigant

Citat:

Gigant fanns samtidigt med rymdmannen men överlevde sextiotalet.'
I gigant var det framför allt serier med stålmannen och läderlappen tillsammans och Lagens väktare.
men sedan köm ju övriga figurer dit också..
Metamorpho var väl tillsammans med lagens väktare ett tag,men han kämpade ju för att bli en normal människa igen.
Robinsson handlade ju om familjen i tvserien "vilse i Rymden" ,som ju även blev hollywoodfilm för tiotalet år sedan.
Spider är nog en av serievärldens mest galna karaktärer..
Citera
2009-02-02, 14:48
Medlem
Erk Swedes avatar
Jonah hex

Citat:
Tänk att det finns fler som minns Barracuda och Frollo. Bland västernserierna hade jag dom lite mer udda figurerna El Diablo och Jonah Hex som favoriter.

Nån som minns skräckserierna från första halvan av 70-talet? Klart bäst var ju dom tidningar som serverade Warren-material med Chock i spetsen.

Jonah Hex och el diablo kom i början av sjuttiotalet,då tomahawk var en gammal gubbe ,och det mer handlade om sonen Hawk..
Jonah Hex var ok,men El diablo var för ockult och skum,men i samma stuk som skräckserierna som kom..
Fanns ju faktiskt någon återkommande figur i chock från någon conan liknande värld,,(minns inte namnet)
Citera
2009-02-04, 17:44
Medlem
Redbloods avatar
Dylan Dog

Hur många är det som har läst Dylan Dog?
Jag älskar den serien och jag har lyckats få tag i alla svenska nummer som kom ut 1993. Tur nog förtsatte den några år till i Serie Magasinet.
Undrar om någon vet om den här italienska serien fortfarande finns?
Citera
2009-02-04, 20:16
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redblood
Hur många är det som har läst Dylan Dog?
Jag älskar den serien och jag har lyckats få tag i alla svenska nummer som kom ut 1993. Tur nog förtsatte den några år till i Serie Magasinet.
Undrar om någon vet om den här italienska serien fortfarande finns?

Ja, enligt Wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Dylan_Dog) är den fortfarande igång. Den var kul med alla sina referenser till andra verk. Jag kommer ihåg när Dylan var i "skymningszonen" och när en figur som var misstänkt lik Dödn från "Det Sjunde Inseglet" brakade genom en spegel för att svinga sin lie.
Citera
2009-02-05, 08:44
Bannlyst
Citat:
Gigant fanns samtidigt med rymdmannen men överlevde sextiotalet.'
I gigant var det framför allt serier med stålmannen och läderlappen tillsammans och Lagens väktare.
men sedan köm ju övriga figurer dit också..
Metamorpho var väl tillsammans med lagens väktare ett tag,men han kämpade ju för att bli en normal människa igen.
Robinsson handlade ju om familjen i tvserien "vilse i Rymden" ,som ju även blev hollywoodfilm för tiotalet år sedan.
Spider är nog en av serievärldens mest galna karaktärer..
Ja, det stämmer att Metamorpho senare dök upp i Lagens Väktare. Visste att det fanns en tv-serie om Robinsons men visste inte att det handlade om samma. Det var ju en av många sådana som SR aldrig köpte in. Tycker dock att rymdstationen i den tecknade serien är den skönaste men jag minns inte längre vad tecknaren hette även om jag kunde sånt utantill när jag var yngre.
Citera
2009-02-05, 08:46
Bannlyst
Citat:
Jonah Hex och el diablo kom i början av sjuttiotalet,då tomahawk var en gammal gubbe ,och det mer handlade om sonen Hawk..
Jonah Hex var ok,men El diablo var för ockult och skum,men i samma stuk som skräckserierna som kom..
Fanns ju faktiskt någon återkommande figur i chock från någon conan liknande värld,,(minns inte namnet)
Har för mig han hette Dax Krigaren. Var den inte tecknad av Felix Maas eller nåt sådant? Synd att du inte gillade dom serierna för det fanns många väldigt bra tecknare Reed Crandall och Bernie Wrightson bl a.
Citera
2009-02-05, 09:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Rymdmannen var väl dock en separat och mer kortlivad DC-titel från Centerförlaget, det lite underliga svenska namnet skulle väl helt enkelt vara säljande i rymdkapplöpningens hetaste dagar. Fnattiga femman hette Inferior five i original och var ju ett av flera exempel på hur parodiserier under 60-talet blev en stor och egen genre på marknaden, man kan ju även erinra sig MAD:s våldsamma tillväxt och tv-serien Batman. Skälet var förstås att det nu för första gången fanns en generation av lite äldre serieläsare som tyckte det var roligt och angeläget med lite ironisk distans till de hjältefigurer de själva vuxit upp med, de som inte sällan varit ganska präktigt-pedagogiska i sin moral (även om det förstås fanns ett gott mått av självironi i hela den bisarra serieproduktionen under silveråldern, som de popkulturella parodierna senare ganska lätt kunde bygga vidare på).

Marvel byggde ju hela sin 60-talsrevival på samma förutsättning, att det nu skulle finnas en lite äldre läsekrets som var redo att ta till sig seriehjältar med personliga problem, gärna tonåringar som de själva snarare än trygga fadersfigurer, men lanserade även själva direkta serieparodier på egna och andras hjältar i tidningen Not Brand Echh. Även denna underliga titel var ju typisk för popkulturens självreflexiva och självironiska hållning där också förlagen själva öppet drev med att deras serier även var produkter på en marknad och läsarna konsumenter - Brand X var ju i marknadsföringssammanhang ofta den term som användes för att i jämförelser beskriva konkurrentens undermåliga produkt; här var Brand X/Brand Echh-konkurrenten förstås DC, och Marvels egna serier följaktligen Not Brand Echh.

Aaaahh... Centerförlaget, nu blir jag nostalgisk! Stålis var en magisk upplevelse på den tiden när jag var liten. Tror det var min första kontakt med sci-fi och begrepp som tidsresor, parallella världar och liknande. Numera verkar det mest handla om den gröna varianten av kryptonit men den röda var roliga. Dom äventyren var rätt knasiga. Sen var det ju inte bara Läderlappen som hade knasiga skurkar, Stålis hade Mr. Mxyzptlk (hoppas jag lyckades stava det rätt ur minnet) och Leksaksmannen. Sen skall Brainiac vara skallig och grön, inte för att jag har nåt emot James Marsters som är en utmärkt skådespelare men så pass mycket har det påverkat mig med dessa serier fast det var så längesedan. Dom serier som låg mig varmast om hjärtan var dom av George Klein och Murphy Anderson. Sen så fanns det ju även Stålpojken men där var det inte huvudattraktionen som var roligast utan Rymdens Hjältar som även hade intressanta skurkar bl a De Farliga Fem. Nåt som berörde mig väldigt var när Järnpojken dog. Inte för att figuren var nån favorit men jag var bara en 8-9 år gammal och hade aldrig förr upplevt en seriefigur dö, så bara därför var det väldigt stort då på den tiden. Några år senare avlivade dom nån annan i gänget men jag kan inte för mitt liv komma ihåg om det var Karatepojken eller Osynlige-pojken. Antingen eller. Fast senare på 80-talet började det bli vanligare att avliva superhjältar och det verkar ha accelererat ju längre fram i tiden vi kommer. Har läst i en annan tråd om spekulationer att avliva självaste Bruce Wayne. Hoppas dock dom inte gör det. Såfall kan dom bara lägga ner Batman helt och hållet både som filmer och serier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in